Gå til innhold

hjelp til kjøp av recevier og høytalere


Anbefalte innlegg

Hei alle lesere :p

Skal kjøpe høytalere som jeg skal koble på mediasenteret mitt hjemme, det skal brukes til både film og musikk. Jeg innrømmer at jeg er ganske grønn når det kommer til lyd og alt som finnes på markedet og som passer sammen.. Så jeg trenger deres hjelp ;)

 

Jeg lurer først og fremst på hva er forskjellen på en recevier og en forsterker? Og TRENGER man en forsterker egentlig om man har en god recevier?

 

Jeg har sett på denne recevieren og disse høytalerne også lurer jeg rett og slett på: passer dette sammen? Kan det kobles til en pc? :p

 

Jeg vil helst ikke bruke så sykt mye penger, så hadde vært fint å fått noe i denne prisklassen :)

På forhånd tusen takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at en forsterker kun forsterker innsignalet, imens en receiver kan f. eks ta imot radiosignaler og forsterke dem. Har ikke satt så alt for godt inn i dette temaet, men en receiver gjør iallfall alt en forsterker gjør.

 

Ang. høytalervalget så er ikke det merket så veldig godt egnet musikk og film. Dali og B&W er eksempler på to merker som er bedre på det området. Noe billigere er hifiklubbens eget merke argon.

 

Alle forsterker kan ta imot lyd ifra PC.

 

 

Det ser ut som om du er ute etter et stereo-oppsett med god allround lyd, og da ville jeg ha anbefalt noe slik som dette:

 

Oppsett 1:

Høytalere / Forsterker

Totalt: kr 5694

 

Oppsett 2:

Høytalere / Forsterker

Totalt kr 7394

 

 

Ikke la deg lure av størrelsen på disse høytalerene, de har virkelig god lyd. I tillegg er det fullt mulig å legge til en sub ved en senere anledning som vil gjør at stereoen vil virke tilfredstillende mye lengre.

 

Det er godt mulig at den billigste forsterkeren vil kunne drive de dyrere høytalerene godt nok, men her må du nok ta en prat med folkene på HiFi.

 

Lykke til med kjøp av stereo!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Forskjellen er at en forsterker kun forsterker innsignalet, imens en receiver kan f. eks ta imot radiosignaler og forsterke dem. Har ikke satt så alt for godt inn i dette temaet, men en receiver gjør iallfall alt en forsterker gjør.

 

Ang. høytalervalget så er ikke det merket så veldig godt egnet musikk og film. Dali og B&W er eksempler på to merker som er bedre på det området. Noe billigere er hifiklubbens eget merke argon.

 

Alle forsterker kan ta imot lyd ifra PC.

 

 

Det ser ut som om du er ute etter et stereo-oppsett med god allround lyd, og da ville jeg ha anbefalt noe slik som dette:

 

Oppsett 1:

Høytalere / Forsterker

Totalt: kr 5694

 

Oppsett 2:

 

Høytalere / Forsterker

Totalt kr 7394

 

 

Ikke la deg lure av størrelsen på disse høytalerene, de har virkelig god lyd. I tillegg er det fullt mulig å legge til en sub ved en senere anledning som vil gjør at stereoen vil virke tilfredstillende mye lengre.

 

Det er godt mulig at den billigste forsterkeren vil kunne drive de dyrere høytalerene godt nok, men her må du nok ta en prat med folkene på HiFi.

 

Lykke til med kjøp av stereo!

 

Oy tusen takk for så utfyllende svar! :)

Men her har du listet opp forsterkere, og ikke receviere.

Vil gjerne at den skal kunne ta imot signaler også ikke bare sende ut om du skjønner?

Hvertfall veldig bra svar ;)

Lenke til kommentar

Ingen problem, det er jo det som er hensikten med forumet :thumbup:

 

Men, for å forhindre misforståelser: En forsterker tar jo også imot signaler, det er jo disse signalene den forsterker! Selv har jeg en stereoforsterker, og til den har jeg koblet til en BluRay-spiller, en liten Squeezebox (en liten DAB-radio), en laptop/MP3-spiller fra tid til annen og tidligere hadde jeg også en CD-spiller tilkoblet.

 

En receiver derimot har en radio innebygd, slik at den kan ta imot radiosignaler og behandle dem til signaler som forsterkerdelen han forsterke og sende ut som signaler til høytalerene. Rett meg noen om jeg har tatt helt feil her, nyere receivere har kanskje flere muligheter enn hva jeg er kjent med (det er noen år siden jeg sist vurderte dette).

 

 

Grunnen til at jeg trekker fram forsterkere til fordel for hjemmekinereceivere er at en forsterker vil gi deg bedre resultat til samme pris dersom du kun kommer til å koble to høytalere og evt en sub i framtiden. Det er bedre å kjøpe et oppsett hvor komponentene komplementerer hverandre enn å ha en komponent som egentlig er laget for en annen oppgave.

 

Det tenker kanskje at du vil ha muligheten til å utvide til surround senere en gang, innen den tid vil du sannsynligvis får mer for pengene om du selger det utstyret du har og kjøper et nytt.

Lenke til kommentar

Helt enig i at concept 6 vil gi en mer spennende stereo, men det krever jo en noe sterkere forsterker hvis de skal passe hverandre, forslaget til PatSharpX her ender jo på snaut 8600 kr, det blir jo en ganske stor økning i forhold til tinyb00ms budsjett.. Iallfall siden kabler og slikt kommer i tillegg, hvilket det gjør uansett selvsagt. Jeg vet bare ikke om tiny har regnet med den ekstrakostnaden eller ei..

Lenke til kommentar

Helt enig i at concept 6 vil gi en mer spennende stereo, men det krever jo en noe sterkere forsterker hvis de skal passe hverandre, forslaget til PatSharpX her ender jo på snaut 8600 kr, det blir jo en ganske stor økning i forhold til tinyb00ms budsjett.. Iallfall siden kabler og slikt kommer i tillegg, hvilket det gjør uansett selvsagt. Jeg vet bare ikke om tiny har regnet med den ekstrakostnaden eller ei..

Det er sant, tenkte bare å prøve å finne noe mer hifi som kunne ligne litt.

Ellers støtter jeg de oppsettene du poster i innlegg 2, men når man først har tenkt på noe CV tror jeg sjansen er liten for da å gå for bokhylle høyttalere. De er dog veldig undervurdert av "allmennheten" dessverre.

Lenke til kommentar

(...) bokhylle høyttalere. De er dog veldig undervurdert av "allmennheten" dessverre.

 

Helt enig. Min erfaring er at bokhøytalere har bedre lyd enn gulvstående i samme prisklasse. Dette gjelder selvsagt opp til et visst prisnivå.

 

Jeg kom på nå at mine første høytalere var noen gigantiske saker ifra infinity, sm-155 var modellen, 18" element og greier :roll:

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

Anlegget skal brukes til både film og musikk, så spilles både klart og tydelig og høyt til musikk :)

 

Hører egentlig på det meste av musikk, men blir vel mest hardstyle, trance og pop :)

 

Noen av forslagene ble litt dyre ja, men får se hva vi går for :) Prøver å lese litt på nettet ang pakker som er beregnet på film og musikk, men ser jo at man må opp i pris om man skal kjøpe ferdige pakker ja.

 

Har egentlig ikke tenkt på å kjøpe kabler osv, trodde det var sånt som fulgte med når man kjøpte anlegg? Eller tar jeg feil da?

Lenke til kommentar

Nei, kabler osv må kjøpes utenom, men det trenger ikke å bli så ille. Du klarer deg sikkert med en av de billigste variantene blandt disse.

 

Grunnet til at det ikke følger med er vel at folk ønsker forkjsllige ting, noen vil ha flate kabler, andre vil ha tykke, noen lange og andre korte osv.

 

Igjen vil jeg bare oppfordre deg til å snakke med de som jobber på hifiklubben. De kan faktisk faget sitt (i motsetning til de som jobber å lefdal/expert o.l.) og de har veldig god service. Min forsterker ble ødelagt pga en produksjonsfeil ca 2 år etter at jeg hadde kjøpt den, og jeg fikk en ny oppgradert versjon av det samme merket uten pristillegg.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter det samme som trådstarter, så denne tråden er til masse hjelp for meg:)

 

Jeg lurte på en ting. Jeg har lyst til å kjøpe meg en mediacenter pc. Har kikket litt på ASRock. Er disse bra? Bør jeg skaffe meg en DAC som jeg kobler mellom Mediacenter pc og Forsterker? Er det noen andre mediacenter pcer som er å anbefale? Trenger forsovidt også tips på en grei DAC. Er ikke ute etter noe dyre greier, men det bør funke greit.

 

Blei mange spørsmål på en gang gitt. Beklager dette:) På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...