Gå til innhold

Må øke spenning over tid for å beholde stabiliteten?


Anbefalte innlegg

Har i snart et år måttet øke QPI/VTT med for å holde overklokken stabil (forøvrig en relativt beskjeden overklokk pt.).

 

Startet forresten med QPI/VTT på stock 1,150v, men oppdaget fort at det krevdes mer for å slippe BCC code 124. Økte i beskjedne steg opp til 1,2-something og fikk det stabilt for en periode. Men utpå våren i år måtte jeg opp til 1,275v.

 

Fikk i dag på nytt kræsjer og til slutt BSOD og BCC code "1a", som også ser ut til å være minnerelatert. Problemet ser ut til å foreløpig ha har gitt seg etter at jeg gikk opp til 1,300v.

 

Kjappe specs:

D0 920 @ stock, 1,28125v

Corsair CMT6GX3M3A2000C8 @ 7-8-7-18, 1,640v, 800MHz

GA-X58-UD7 på FB bios

 

Generelt sett har alt funket bra, har ikke kommet lengre enn litt beskjeden tweak på minnet grunnet tidsmangel og uoptimal kjøling, men jeg lurer på om noen har synspunkter på hvorfor spenningsbehovet ser ut til å øke med tiden (hvis det i det hele tatt er det som skjer)?

 

Eller har jeg bare vært såvidt utenfor sweet spot-en hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å øke Vcore et hakk? BCC kan ofte gi en god pekepinn, men om det ikke hjelper etter 0.05V er det på tide å prøve noe annet ;)

Uncore kan også være klokket for høyt, det er sjeldent 100% sikkert at du må øke spenninger faktisk.

 

Forresten er timings på minne det du begynner å tweake etter å ha oppnådd maksklokk. Minneytelse har praktisk talt null å si for Core-prosessorer.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Er foreløpig ikke ute etter maksklokk på noe, ville bare stramme opp minnet i første omgang for å se hvor landet ligger på ett felt av gangen mens jeg kjøpte kjølekomponenter (kom aldri så langt; jobb, jobb, jobb...).

Men QPI/VTT har foreløpig vært det eneste som har gitt noe utslag på kræsj og stabilitet. Synes allerede Vcore er litt drøy i forhold til standard klokk på 2,66GHz. Ser jo folk som får D0-er på ~3,5 GHz ved samme eller lavere spenning som meg; dog med bedre kjøling.

 

Planen er å kjøre minnet på XMP-2000 også jobbe seg mot 3,5 GHz på CPU for en 24/7-stabil rigg, men før jeg kommer så langt er pc-en min museumskandidat i dette tempoet... :p

 

Synes bare det er rart med spenningsbehovet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...