Gå til innhold

Kjøpe d5100 fram til jeg har råd til d7000?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe et d5100 med vanlig kit objektiv rundt "juletider", fram til jeg har råd til et d7000, forhåpentligvis til sommeren en eller annen gang. (inntektene er ikke optimale, pga skole ol.)

 

Tenkte og selge d5100 (hvis jeg kjøper det), når jeg etterhvert får råd til d7000. og om evt. d7000 finnes brukt og har dalt en del i pris til da?

 

Har et Olympus e-510 fra før av, men er veeeldig sugen på noe bedre, og har tilgang på bedre og flere objektiver til nikon.

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en grei strategi å starte med en D5100. Men jeg er ikke sikker på om det er en god strategi å selge og oppgradere til D7000 allerede til sommeren.

 

Hvis du ikke er usedvanlig heldig med pris ved salg vil det koste deg en del å bytte så fort. Spesielt siden du har et fungerende kamera i øyblikket vikrer det mer fornuftig å enten kjøpe og beholde D5100 en litt lengere periode eller spare og gå rett på D7000.

 

 

Forøvrig enig med det lama skriver, bildekvalitetsmessig vil D5100 og D7000 være veldig like. Ergonomi og byggekvalitet er derimot noe helt annet på D7000.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har mest lyst til å vente til jeg har råd til d7000, men min e510 er så sviktende på bildekvaliten at det frister å bytte det ut så fort som mulig

 

E-510 begynner jo å dra på årene, men hadde helt OK bildekvalitet da det var nytt og burde jo fungere ganske bra fortsatt hvis det ikke er noe galt med kameraet ditt.

Lenke til kommentar

E-510 begynner jo å dra på årene, men hadde helt OK bildekvalitet da det var nytt og burde jo fungere ganske bra fortsatt hvis det ikke er noe galt med kameraet ditt.

Det er ingenting å si på bildekvaliteten til E-510 saå lenge man holder seg på ISO 400 eller lavere (800 går til nød). Jeg har kost meg mye med min E-420 i sommer (samme sensor). Men hvis trådstarter har kun kit-objerktivet (14-42mm) så blir det fort stusselig. Og med den retningen som Olympus har tatt, s er det ikke noen vits å kjøpe mer optikk der.

 

I og med at en D5100 har klart bedre ISO egenskaper, utvippbar skjerm og video, så er det en oppgradering i forhold til dagens utstyr.

Lenke til kommentar

I og med at en D5100 har klart bedre ISO egenskaper, utvippbar skjerm og video, så er det en oppgradering i forhold til dagens utstyr.

 

D5100 er helt klart en solid oppgradering i forhold til E-510 og helt enig i at ekstra objektiver rett før et systembytte ikke er smart. Det blir jo en kost/nytte sak hvorvidt det er lønnsomt med to relativt raske bytter i forhold til å leve med E-510 en stund til.

Lenke til kommentar

Mye av grunnen er nettopp fordi, bildene blir rett og slett for dårlig på iso over 400 ja... og jeg finner meg ofte i situasjoner hvor jeg trenger høy iso har jeg lagt merke til. .. e-510 suger rett og slett med kit okjektivene hvertfall innendørs, eller når sola går ned

Lenke til kommentar

Mye av grunnen er nettopp fordi, bildene blir rett og slett for dårlig på iso over 400 ja... og jeg finner meg ofte i situasjoner hvor jeg trenger høy iso har jeg lagt merke til. .. e-510 suger rett og slett med kit okjektivene hvertfall innendørs, eller når sola går ned

Der skal du ikke håpe for mye - selv dagens beste hus med gode iso-egenskaper yter ikke godt med de billige kit-objektivene. Det er flere grunner til det. Kit--objektivene er ikke lyssterke, og når det er lite lys; så er det lite farger igjen. Så det å gå fra en E-510 m/kit til D5100 m/kit vil gi deg noe bedre bilder; men i vanskelige lysforhold, så må det mer til. Du kan like gjerne kjøpe en Panasonic Leica 25mm f/1.4 til E-510-en din og det vil gi en like markant økning i bildekvaliteten. Men, som det er allerede er nevnt - standard Olympus 4/3 virker som en blindvei; så det er like greit å bytte til Nikon*.

 

Tilbake til TS, som du sikker skjønner av mine poster, så er god optikk veldig viktig. Det er derfor D5100 er et bedre valg emm D7000, for da har du mer penger til overs til god optikk.

 

*) Eller Canon, eller Sony eller µ-4/3 eller noe annet ...

Lenke til kommentar

Uansett, dama sin d3000med kit virker myye bedre i lavt opplyste plasser en min e510.. har også tilgang på bedre og andre objektiver til nikon hvis jeg bytter til det med feks. F1.4 35mm.. :)

 

Uansett, dama sin d3000med kit virker myye bedre i lavt opplyste plasser en min e510.. har også tilgang på bedre og andre objektiver til nikon hvis jeg bytter til det med feks. F1.4 35mm.. :)

Lenke til kommentar

Skal også nevnes at jeg tar en del bilder av biler i fart og biler generelt og føler ikke at jeg får de skarpeste bildene med olympusen min.. filming er også veldig aktuelt

Er filming aktuellt, så er egentlig en D5100 bedre enn en D7000; primært fordi D5100 har en utvippbar skjerm. Teknisk sett så er de nemlig mer eller mindre like; men D7000 har ikke utvippbar skjerm.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

18-55mm VR syns jeg har noe bedre fargegjengivelse enn 18-105mm, det er også et mer egnet videoobjektiv da det har en meget lettbetjent fokusring ifht. 18-105mm.

 

18-105mm er god på rekkevidde, og skarphet.

 

Hadde heller gått for et D5100 + 18-55mm + 35/50mm f/1.8 AF-S, enn D5100 + 18-105mm - for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Er filming aktuellt, så er egentlig en D5100 bedre enn en D7000; primært fordi D5100 har en utvippbar skjerm. Teknisk sett så er de nemlig mer eller mindre like; men D7000 har ikke utvippbar skjerm.

 

D5100 støtter også filming i 1080p i 24/25/30Hz, D7000 kun i 24Hz.

 

D7000 har en større optisk søker som taler i dens favør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...