Gå til innhold

[Løst] Packard Bell Ixtreme hovedkort (begrensinger?).


Reek

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har en kompis som trenger å bytte skjermkort i sin Packard Bell Ixtreme I9889 NCD. Siden det som følger med ikke egner seg til gaming. Så vi har tenkt til å bytte til et AMD Radeon HD 6950.

Problemet er at han er redd for at det ikke skal gå. at det er noen begrensinger i hovedkortet som gjør at den ikke klarer det. Han fikk nemlig beskjed at han ikke kunne ha GDDR5 på skjermkortet av en annen venn. Jeg er ikke enig i dette. Men må ha svar av noen som har peiling så han kan få være helt sikker.

 

Er det noe problem å bytte til radeon 6950?

 

 

(Strømforsyningen er på 700W så det blir ikke et problem)

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags minne skjermkortet bruker er helt irrelevant. Sålenge kortet fysisk passer (de PB-kassene kan være ganske trange) så skal det ikke være noe som helst problem.

 

Var det faktisk 700 watt PSU originalt i denne maskinen? Jeg spør fordi jeg tidligere har åpnet en PB Iextreme med AMD quadcore og 2x GT230 i SLI, og funnet ut at det hele ble drevet av en 250watt psu..

Lenke til kommentar

Hovedkortet har INGEN begrensninger på annet enn hvilke CPUer du kan bolte inn.

For skjermkort, så spiller ikke hovedkortet noen som helst rolle.

MEN! Nå før du slipper jubelen løs så er problemet mister strømforsyning.

Denne er underdimensjonert for å spare penger på disse, og kan mangle både styrke og kabler til å drive noe heftig skjermkort.

 

Nå kan denne byttes, men nå har slike ferdig byggede maskiner ofte en annen "feature".

Du plugger inn den nye PSUen, og maskinen starter ikke, du plugger tilbake den gamle og samme problemet skjer.

Med andre ord, du griller hovedkortet for de har flyttet rundt på lederne i kontakten til egen standard...

Lenke til kommentar

Hva slags minne skjermkortet bruker er helt irrelevant. Sålenge kortet fysisk passer (de PB-kassene kan være ganske trange) så skal det ikke være noe som helst problem.

 

Var det faktisk 700 watt PSU originalt i denne maskinen? Jeg spør fordi jeg tidligere har åpnet en PB Iextreme med AMD quadcore og 2x GT230 i SLI, og funnet ut at det hele ble drevet av en 250watt psu..

 

Ja det var en 250 watt PSU i den originalt.

 

Tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Hovedkortet har INGEN begrensninger på annet enn hvilke CPUer du kan bolte inn.

For skjermkort, så spiller ikke hovedkortet noen som helst rolle.

MEN! Nå før du slipper jubelen løs så er problemet mister strømforsyning.

Denne er underdimensjonert for å spare penger på disse, og kan mangle både styrke og kabler til å drive noe heftig skjermkort.

 

Nå kan denne byttes, men nå har slike ferdig byggede maskiner ofte en annen "feature".

Du plugger inn den nye PSUen, og maskinen starter ikke, du plugger tilbake den gamle og samme problemet skjer.

Med andre ord, du griller hovedkortet for de har flyttet rundt på lederne i kontakten til egen standard...

Så det er sansynlig at en ny PSU vil ødelegge hovedkortet?

Lenke til kommentar

Om det er koblet slik som Dell gjør det så vil det ødelegge det nåværende hovedkortet ja.

Jeg er ikke sikker på Packard Bell gjør det, men mange ferdig PCer har denne funksjonen dessverre slik at selve PCen du kjøper, blir som en bærbar.

Når den ikke duger lenger, så kastes den.

Lenke til kommentar

Fargekodene på ATX-strømkabelen er de samme som på den gamle psu'en. Men CPU strømkontakten på hovedkortet har 4 pin istendenfor vanlige 6pin. vet dere om det er noe sted jeg kan få kjøpt en sånn? (Er det mulig å fjerne 2 av pinnene på en PCI-express kabel og bruke den?)

Lenke til kommentar

Fargekodene på ATX-strømkabelen er de samme som på den gamle psu'en. Men CPU strømkontakten på hovedkortet har 4 pin istendenfor vanlige 6pin. vet dere om det er noe sted jeg kan få kjøpt en sånn? (Er det mulig å fjerne 2 av pinnene på en PCI-express kabel og bruke den?)

 

For det første : Det er ikke PCI-Express kabel (disse går fra PSU til skjermkort).

 

For det andre har ingen hovedkort 6pin for +12Vcpu, de har enten 4pin ATX12v/P4 connector (to sorte og to gule) eller 8pins ATX12v(som er EPS) .

Alle strømforsyninger med 8Pin CPU power ATX12v/EPS kontakt mot hovedkortet kan deles i to slik at du kan kople cpu power til hovedkort med gammel P4 (4pins cpu power kontakt)

 

6pin er PCI-Express power cable og skal kun brukes mot skjermkort.

Det er også i senere tid 8Pin PCI-Express power cable mot skjermkort side power behovet økte(denne kan også deles (6+2 pin)

 

 

Ang: HD6950

Det som også er viktig i et slikt ferdig bygg PC (i tillegg til PSU)

er at du har fysisk plass. HD6950 er et laaangt kort (27cm)

 

 

 

Ang PSU som 007 snakker om:

Er original PSU av type ATX 12V 1.4 eller nyere - kan du bytte til hvilkensomhelt standard ATX 12V 2.x PSU kjøpt i nettbutikk.

Ingen vits i å se på ledninger eller fargekoder.

Sjekk klistremerkene på original PSU - er den stemplet med ATX 12V 2.x kan du bytte den ut med en du handler selv.

Sjekk selv ATX standarden gjennom tidene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fargekodene på ATX-strømkabelen er de samme som på den gamle psu'en. Men CPU strømkontakten på hovedkortet har 4 pin istendenfor vanlige 6pin. vet dere om det er noe sted jeg kan få kjøpt en sånn? (Er det mulig å fjerne 2 av pinnene på en PCI-express kabel og bruke den?)

 

For det første : Det er ikke PCI-Express kabel (disse går fra PSU til skjermkort).

 

For det andre har ingen hovedkort 6pin for +12Vcpu, de har enten 4pin ATX12v/P4 connector (to sorte og to gule) eller 8pins ATX12v(som er EPS) .

Alle strømforsyninger med 8Pin CPU power ATX12v/EPS kontakt mot hovedkortet kan deles i to slik at du kan kople cpu power til hovedkort med gammel P4 (4pins cpu power kontakt)

 

6pin er PCI-Express power cable og skal kun brukes mot skjermkort.

Det er også i senere tid 8Pin PCI-Express power cable mot skjermkort side power behovet økte(denne kan også deles (6+2 pin)

 

 

Ang: HD6950

Det som også er viktig i et slikt ferdig bygg PC (i tillegg til PSU)

er at du har fysisk plass. HD6950 er et laaangt kort (27cm)

 

 

 

Ang PSU som 007 snakker om:

Er original PSU av type ATX 12V 1.4 eller nyere - kan du bytte til hvilkensomhelt standard ATX 12V 2.x PSU kjøpt i nettbutikk.

Ingen vits i å se på ledninger eller fargekoder.

Sjekk klistremerkene på original PSU - er den stemplet med ATX 12V 2.x kan du bytte den ut med en du handler selv.

Sjekk selv ATX standarden gjennom tidene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Ja jeg beklager, min feil mente 8pin. og det er plass til et 6950 har testet, Har kortet selv i min egen pc.Takk for svar. skjønte enda mer nå :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...