Gå til innhold

Yrkesvalg :)


Ferrari96

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Veit ikkje heilt kva eg vil bli... Vil bli enten elektriker, rørlegger eller anleggsmaskinførar :D

Kva er lønnen i dei forskjellige yrkene ? kva anbelaller der at velger ? og er det andre yrker som du tjener godt i innen elektrofag eller bygg og anleg ?

 

Setter veldig stor pris på svar :)

Endret av Ferrari96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Først og fremst bør du velge det yrket du synes virker mest spennende! Lønnsforskjellen mellom disse yrkene er ikke stor, så ikke la det bli noen avgjørende faktor.

 

Innen byggesektoren tjener vel betongarbeidere mest i snitt, sammen med kranførere (dette er en utdannelse du gjerne tar etter du har tatt fagbrev som noe annet)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først og fremst bør du velge det yrket du synes virker mest spennende! Lønnsforskjellen mellom disse yrkene er ikke stor, så ikke la det bli noen avgjørende faktor.

 

Innen byggesektoren tjener vel betongarbeidere mest i snitt, sammen med kranførere (dette er en utdannelse du gjerne tar etter du har tatt fagbrev som noe annet)

 

 

 

 

Takker for svaret :)

berre lurer på om du anbefaller nokon yrker du har høyrt gode ting om ?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først og fremst bør du velge det yrket du synes virker mest spennende! Lønnsforskjellen mellom disse yrkene er ikke stor, så ikke la det bli noen avgjørende faktor.

 

Innen byggesektoren tjener vel betongarbeidere mest i snitt, sammen med kranførere (dette er en utdannelse du gjerne tar etter du har tatt fagbrev som noe annet)

 

 

 

 

Takker for svaret :)

berre lurer på om du anbefaller nokon yrker du har høyrt gode ting om ?

 

Hvis jeg skulle valgt yrkesfag nå, i dag, ville jeg nok blitt anleggsgartner!

Lenke til kommentar

Men anleggsgartner er ikkje noko eg intreserer meg for :)

Eg lurer veldig på anleggsmaskinfører (gravemaskin)... nokon som veit lønnen ? er det gøy ? får du kjøre graver med ein gang du kommer ut i lære ? evt. kortid begynner du og kjøre graver ? :D

 

Men anleggsgartner er ikkje noko eg intreserer meg for :)

Eg lurer veldig på anleggsmaskinfører (gravemaskin)... nokon som veit lønnen ? er det gøy ? får du kjøre graver med ein gang du kommer ut i lære ? evt. kortid begynner du og kjøre graver ? :D

Lenke til kommentar

Men anleggsgartner er ikkje noko eg intreserer meg for :)

Eg lurer veldig på anleggsmaskinfører (gravemaskin)... nokon som veit lønnen ? er det gøy ? får du kjøre graver med ein gang du kommer ut i lære ? evt. kortid begynner du og kjøre graver ? :D

Noen syns sikkert det er gøy å sitte i en gravemaskin hver dag. Jeg syns det blir veldig kjedelig i lengden (ja, jeg har prøvd). Når det er sagt kunne jeg godt tenke meg å arbeide som maskinfører, men da helst i litt mindre maskiner (7,5 tonn eller mindre - gjerne med hjul). Da får du mye mer variasjon i arbeidsoppgavene og må nok i tillegg regne med å arbeide mer utenfor maskinen i tillegg. Noe som, etter min mening, gjør arbeidsdagen mye mer spennende.

 

Lønnen vil jeg tro varierer mellom rett under 200 kr timen til rett over. Når du får lov til å begynne å kjøre garvemaskin vet jeg ikke.

 

Jeg er forresten anleggsgartner. Ser du sier det ikke intersserer deg, og det kan godt være, men jeg anbefaler deg å sjekke det ut. Det er så utrolig mye mer variert enn det høres ut som. Jeg er for eksempel praktisk talt maskinfører (hjullaster) om vinteren, høst går med til alt fra montering av lekeaparater, kantstein, brostein, muring belegg til trefelling og trepleie, vår er mye variert småarbeid og klargjøring før sommeren og sommeren brukes til vedlikehold av parker og lignende. Dette er hva jeg stort sett gjør, andre på jobben har helt andre arbeidsoppgaver igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektriker kan du jo vurdere om du liker rolig, men repetivt arbeid. Det kan til tider være fysisk krevende, men stort sett greit. Du må kunne forholde deg til flere prosjekter samtidig, men samtidig ha orden på materiell og dokumentasjon.

 

Lønnsmessig ligger nok de fleste mellom 190-220kr/t. i en vanlig 7-3 jobb. Det er normalt med fordeler som firmabil, innkjøpspris på materiell osv.

 

Jeg jobbet som elektriker i ca tre år, men gikk lei rutinen og arbeidstidene. Det er dog mange som har det veldig fint i yrket, og det forstår jeg. Det er stort sett fint og ryddig arbeid, og man er som oftest inne i varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke satse høyere til høgskole? Yrkene du snakker om nå er på vei ut, det vil si at færre og færre folk får jobb. Men bare bli det du og bli arbeidsløs etter utdanningen din :-)

Du vil også få en svært lav livs status om du begynner å jobbe som du snakker om

Lønnen kommer helt ann på hvor du bor og hvor flink du er.

En dårlig gravmaskinkjører kan tjene under 150kr timen, det samme gjelder elektrikere og rørleggere. Kommer også an på firma til firma

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke satse høyere til høgskole? Yrkene du snakker om nå er på vei ut, det vil si at færre og færre folk får jobb. Men bare bli det du og bli arbeidsløs etter utdanningen din :-)

Du vil også få en svært lav livs status om du begynner å jobbe som du snakker om

Lønnen kommer helt ann på hvor du bor og hvor flink du er.

En dårlig gravmaskinkjører kan tjene under 150kr timen, det samme gjelder elektrikere og rørleggere. Kommer også an på firma til firma

På vei ut? Aner du hvor stort behov for fagarbeidere det er i byggebransjen?
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke satse høyere til høgskole? Yrkene du snakker om nå er på vei ut, det vil si at færre og færre folk får jobb. Men bare bli det du og bli arbeidsløs etter utdanningen din :-)

Du vil også få en svært lav livs status om du begynner å jobbe som du snakker om

Lønnen kommer helt ann på hvor du bor og hvor flink du er.

En dårlig gravmaskinkjører kan tjene under 150kr timen, det samme gjelder elektrikere og rørleggere. Kommer også an på firma til firma

Kan du forklare meg hva du mener med lav livsstatus, eller "livs status", som de med høyere utdanning ville skrevet?

Endret av Må jeg?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke satse høyere til høgskole? Yrkene du snakker om nå er på vei ut, det vil si at færre og færre folk får jobb. Men bare bli det du og bli arbeidsløs etter utdanningen din :-)

Du vil også få en svært lav livs status om du begynner å jobbe som du snakker om

Lønnen kommer helt ann på hvor du bor og hvor flink du er.

En dårlig gravmaskinkjører kan tjene under 150kr timen, det samme gjelder elektrikere og rørleggere. Kommer også an på firma til firma

På vei ut? Aner du hvor stort behov for fagarbeidere det er i byggebransjen?

Hva snakker du om?

Det er ALTFOR mange elektrikere og rørleggere. Svært få som går ut av lærlinga får plass.

Jeg kommer med mine erfaringer fra mitt distrikt, Hedmark.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke satse høyere til høgskole? Yrkene du snakker om nå er på vei ut, det vil si at færre og færre folk får jobb. Men bare bli det du og bli arbeidsløs etter utdanningen din :-)

Du vil også få en svært lav livs status om du begynner å jobbe som du snakker om

Lønnen kommer helt ann på hvor du bor og hvor flink du er.

En dårlig gravmaskinkjører kan tjene under 150kr timen, det samme gjelder elektrikere og rørleggere. Kommer også an på firma til firma

Kan du forklare meg hva du mener med lav livsstatus, eller "livs status", som de med høyere utdanning ville skrevet?

 

At du ikke driter mer penger enn du kan bruke, regner jeg med.

 

Til TS vil jeg anbefale en linje som kan gi variert arbeid, slik at du ikke må sitte i en gravemaskin dag inn og dag ut. Om du liker så godt gravemaskiner, så burde du heller kjøpe deg en minigraver. Husk at du skal drive på med dette i ihvertfall 40 år!

Lenke til kommentar

Hva snakker du om?

Det er ALTFOR mange elektrikere og rørleggere. Svært få som går ut av lærlinga får plass.

Jeg kommer med mine erfaringer fra mitt distrikt, Hedmark.

Hva mener du med at det er for mange? Det er stor etterspørsel etter folk med fagbrev i disse yrkene. At alt for mange skoleelver ikke yter bra nok for å få læreplass osv er en annen sak.
Lenke til kommentar

Faren min er med i opplæringskontoret for rørleggere i hedmark, og han sier det er svært få lærlinger som blir tatt opp. og lønna ligger ikke på 200kr timen uten erfaring og riktig firma.

 

 

 

 

Eg har kommet fram til og bli Kjølemontør :)

 

Vg1: Elektrofag

Vg2: Kulde og Varmepumpemontør

 

2år i lære, så fagprøve :)

 

veit nokon årslønn ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...