Gå til innhold

Hjelp til valg av SSD


Espen3

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bygge PC om litt, og i den anledning skal jeg (selvfølgelig) ha SSD. Jeg sliter dog med å velge, og sitter med 4 valg:

 

  • Crucial M4 256GB
  • OCZ Vertex 3 Max IOPS 240GB
  • Corsair Force Series 3 GT 240GB
  • Kingston HyperX 240GB

 

Vet det har vært en del problemer med SandForce-kontrollerne, men ser at hardware.no hadde en artikkel om det i dag hvor de sier at dette er nå fikset: http://www.hardware.no/artikler/sandforce_har_fikset_blaaskjermblemme/102943

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du villig til å gamble på at Sandforce problemet er løst er ocz, kingston og Corsair gode valg. OCZ er oftest tidlig ute med beta bioser og tidlig lansering av bioser kontra de andre leverandørene hvis du interesserer deg for hardware og liker å fikle litt når ånden komemr over deg.

 

Hvis du ikke er en gamblende person har du bare et alternativ igjen.

 

Det skal dog sies at Intel sin Sandforce baserte SSD nærmer seg markedet, så at problemene eksisterer etter det tviler jeg på :new_woot:

Lenke til kommentar

Er vel kanskje litt for tidlig å "friskmelde" Sandforce helt enda da det tar litt tid før mengdene med tilbakemeldinger man trenger for å danne et solid grunnlag for dette, men de initielle kommentarene på forumet ser lovende ut hos de som har oppdatert til firmware 2.15 så langt.

 

Jeg skal oppgradere mine Vertex3 MAX når jeg kommer hjem fra jobb, så jeg kan godt legge med en kommentar på hvordan det ender for meg.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet alle disse ssdene, og i ytelse er Kingston HyperX 240GB best generelt. Men ville ha valgt Crucial m4 uansett pga prisen og den nye firmwaren som er kommet. Noe som gjør at ytelsen er tilnærmet like bra som alt anna. Tilogmed bedre i noen ting.

 

Stoler på deg da Nizzen (siden jeg vet at du er en av de mest erfarene med SSDer/HDDer her på forumet) :):thumbup:

Lenke til kommentar

Vil man merke forskjell på M4 120gig og ocz agility1 20gig ettersom m4 har 475/175 og agility har 525/500? eller er det kun på tester etc man ser/merker forskjell?

 

Hvis du hadde to maskiner med likt oppsett og m4 som systemdisk i den ene og agility i den andre så vil du kanskje oppleve noen få sekunders forskjell i en oppstart av os og programmer. Til hverdags så vil det nok føles likt.

Hvis du jobber mye med data som er vanskelig å komprimere så vil du få endel bedre ytelse med en m4, men hvis bruken kun er os, programmer og spill så vil det nok være likt.

Lenke til kommentar

Ser at M4 er bedre/ca lik på det meste av den testen der, bortsett fra på slutten der agilityen er MYE bedre. Kan ikke så mye om alle de forskjellige tingene som står der og hva det betyr, men hva/hvilke av de grafene er viktigst at er bra for bruksområdene jeg skisserte?

 

edit: Vet du også om den nye firmwaren har fikset problemene med sandforce kontrolleren?

 

-wamp

Endret av wampster
Lenke til kommentar

M4 er litt sterkere i de fleste testene. Eneste forskjellen er at Agility 3 skriver raskere på data som er lett komprimerbare mens det er motsatt når dataen er ukomprimerbar. Jeg ville valgt m4 basert på stabilitet og ytelse spesielt på 4K.

 

Når det gjelder sandforce og BSOD/heng så kom de ut en ny firmware som de påstår skal fikse dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...