Gå til innhold

SandForce har fikset blåskjermblemme


Anbefalte innlegg

Selv holder meg meg stort sett til Intel, de har bevist at de leverer stabile, gode og driftsikre SSD-er. Ja det var en firmware feil til Intel 320 som kunne gi nokså fatale problemer ettersom din SSD kunne plutselig bli gjenkjent som en 8mb stor ubrukelig harddisk, men dette var tross alt kun et mindre tall av personer som opplevde og det var bare snakk om en gitt firmware som kunne gi disse problemene. Ellers så har jo Intel X25-M / V / E, Gen1 og Gen2, samt Intel 320 og Intel 510 stort sett vært problemfrie og gode fra dag nr1. Og forutenom Intel 510 som benytter Marvell kontroller så har jo SSD-er med Intel kontroller stort sett blitt sett på som det sikreste av alle på markedet?

 

Crucial har jo litt av den samme historien, de har også levert gode SSD-er men unntak av 1-2 ymse oppdateringer til C300 som kunne skape krøll så har jo både C300 og M4 være stabile og gode enheter.

 

 

Sandforce på sin side har jo hatt problemer med både sin førstegenerasjon og andre generasjon kontrollere, og det er jo ikke bare OCZ som sliter med sin Vertex 2 og Vertex 3 serie men også Corsair og andre produsenter som benytter Sandforce kontroller. Og i motsetning fra Intel og Crucial så er ikke problemene knyttet opp imot et fåtall av ymse firmware oppdateringer men heller det at det er diverse tilfeldige og merkelige problemer fra dag nr1 og helt til per dags dato? Så spørs det jo om de endelig har fått has på problemene eller ikke, men inntrykket tilsier jo at Sandforce stort sett har vært problematisk hele veien, uavhengig av firmware? Klart det blir bedre med tiden og for hver oppdatering som kommer, men urovekkende er det jo uansett om system disken skal være såpass suspekt.

 

 

 

Er veldig spent på Intel sin nye 520 serie som burde komme snart som visstnok bruker Sandforce 2 kontroller. Skyter Intel seg selv i foten og mister sitt gode rykte som den mest habile SSD produsenten, eller klarer de å få has på disse Sandforce kontrollerne? Utrolig synd at Intel ikke kommer med en ny kontroller selv og har gått fullstendig over til å benytte tredjeparts kontrollere fra Marvell og nå da Sandforce fremfor å videreutvikle sin egen kontroller som har vært knallgod fra dag nr1!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intels 320 har dere vært flinke til å omtale - men ikke OCZ.

Problemet har man kunnet lese om når kunnskapsrike lesere har omtalt det i fora o.l, men tester har jo ikke nevnt det.

Intel 320 problemet var jo en komplett "bricking" av SSD'en. Problemet med Sandforce diskene (forøvrig også Corsair, Kingston og snart intel som også bruker samme kontrolleren) er uhyre sporadisk når det dukker opp. Noen har null problemer, andre har kanskje en kræsj i uka som de ikke forbinder med disken, mens noen få, og meget vokale, har problemer daglig.

 

I mitt tilfelle fanget jeg ikke opp at disken var problemet før over en måned etter maskinen ble bygget. Det skjedde så skjelden, og ofte i sammenheng med sleep/lowpower, at det blippet ikke inn engang at det kunne være disken. Først når jeg fikk koblet sammen feilkoden som ofte dukker opp (0x00..F4) med diskusjoner på forumet til OCZ koblet jeg de sammen.

 

Egen erfaring her, kan ikke bli forbannet nok: Alt nytt og alt oppdatert. SSD er Corsair F-115. Alle slags mulige random rare total BSOD, resume/sleep probs & hard heng. Kastet vekk en haug med tid da jeg liker og er vant med en 9 år gammel maskin som krasjer kanskje 1 gang annenhver måned. Bytter RAM, mistenkte SLI, rotet å nedjusterte verre. Speilte dritten over på en halvgammel WD 1Tb Black sak og alle problemer forsvant som dugg for sola.

Lodaetida etter POST økte fra 7 sec til 35-45 sec. men merker ellers ikke det dugg av forskjell. Ofrer gjerne 45 sec for ørten TIMER med å rote med betaware!

 

(WTS: 1 1/2 måned gammel Corsair F-115. 850 spenn fritt tilsendt :mad: !)

Lenke til kommentar

RamGuy jeg synes Intel sine SSD disker er veldig overprisa i mot ytelsen til Crucial M4 sine SSD diskene. Crucial M4 slår faktisk begge Intel sine SSD disker på tester og ihvertfall med 0009 firmwaren til M4.

 

Komplett hadde 2 ganger ukens tilbud på Crucial M4 128GB for 1295kr jeg måtte kjøpte 2 stk da :thumbup:

Lenke til kommentar

Har Agility 3 med firmware 2.06 og forstår ikke hvordan jeg får til denne oppgraderinga .Skulle helst ha slippi all nedetid som oppstår her daglig.

Her har du en god guide til flashing hvis disken din er OS disk.

 

Hvis den ikke er OS disk kan du bruke Linux tool over eller Toolbox. Disken må være i ACHI modus for at dette skal fungere.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Corsair leverte en firmware oppdatering til min Force 3 120GB for noen uker siden (versjon 1.3.2) som har fungert for meg. Var plaget med flere blåskjermer i uka, men etter oppdateringen har maskina vært dønn stabil 24/7. Deilig! =)

 

Har ikke sjekket hva som er nytt i 1.3.2 firmwaren, men den kom vel for tidlig ut til at den skal rette nettop denne feilen?

I så fall er det feil i artikkelen; OCZ Corsair var først ute :)

 

Har selv flashet min 120GB GT til 1.3.2, men ble tidligere kvitt blåskjermene med innstillinger i register og bios, så jeg kan ikke si om denne firmwaren gjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar

Corsair leverte en firmware oppdatering til min Force 3 120GB for noen uker siden (versjon 1.3.2) som har fungert for meg. Var plaget med flere blåskjermer i uka, men etter oppdateringen har maskina vært dønn stabil 24/7. Deilig! =)

Jeg bestilte nettopp en Corsair Force GT 120GB SSD-disk, og satser på at firmware fikser biffen.

 

I følge troverdige tester så er SandForce-baserte SSD-disker i en klasse for seg selv akkurat nå:

http://techreport.com/articles.x/21672

Lenke til kommentar

Dessverre er det slik at mange ser seg blinde på oppgitt ytelse når de skal handle SSD, og velger å se bort i fra alle advarsler om dårlig stabilitet og problemer som er heftet ved noen av dem. Og til tross for alle gode råd som forteller dem at det er knapt noen som faktisk vil merke noe til forskjeller i ytelse mellom de fleste av dagens moderne SSD'er, enten oppgitt ytelse er sånn eller sånn. Annet enn ved testing/benchmarking. Men sånn er det.

 

Men får likevel gjenta da, selv om man ofte snakker for døve ører: Når man skal velge SSD, gå for de som har bevist sin stabilitet og funksjonsfriskhet, og deretter gå for den beste prisen i forhold til størrelse. Glem ytelsestallene. Dem har du ikke bruk for - unntatt hvis formålet med å kjøpe SSD er å bruke den til å konkurrere med andre om høyeste score i benchmarking.

Forskjellen i ytelse fra en snurredisk til en SSD er så gedigen, at forskjellene SSD'er imellom er kun marginale og betydningsløse. My 2 cents.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en OCZ Vertex 3 120GB for ca 2 mnd siden. Jeg har oppdatert firmware ettervert, men disken fungerer ikke slik den skal. Problemet er oppstart av OS. Jeg må starte pc 4 til 6 ganger før den klarer starte. Går litt lengre ver gang før den låser seg. Så merkelige greier. Når pc har først startet funker den greit og er utrolig rask.

 

Nå returnerer jeg disken. Jeg orker ikke lengre den ventetiden ved oppstart. Samtidig mister windows all lagret info(historikk, innstillinger).

 

Det er synd de ikke klarer fikse dette med firmware. Siste oppdatering ver 2.15, skulle 'fixe' alt, men som sagt var det ingen forsjell.

 

Håper den nye disken jeg får, fungerer greit :) For SSD vil jeg ha... Beste forbedring i ytelse jeg har hatt på 20 år.

Lenke til kommentar

Det er synd de ikke klarer fikse dette med firmware. Siste oppdatering ver 2.15, skulle 'fixe' alt, men som sagt var det ingen forsjell.

 

Tror disken din har mer problemer en bare firmware. Jeg har hatt min 120GB Vertex 3 Max Iops i snart 3 måneder nå. Jeg hadde endel problemer med BS's i starten på standar firmware 2.06(tror jeg det var), men etter jeg oppgraderte til 2.11 har jeg ikke hatt noen problemer.

 

Men tar det du skriver som en "warning" om at jeg ikke skal oppdatere til 2.15 :)

Lenke til kommentar

Hehe, vel jeg hadde samme problem med ver 2.11 også. Det er merkelig sak og sjer kun når maskinen er kald.

 

Booter jeg maskinen når den er varm, starter alt greit. Så det kan tyde på varme feil i et komponent.

 

Har laget en post i OCZ forum, håper jeg får svar der. Visst ikke, må jeg returnere disken.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det var noen "miracle juice" i dette firmwaret. Snart 24 timer har passert uten en bsod. Maskinen overlevde skjeden over natta tidligere.

Denne firmware patchen hjalp utvilsomt for meg ihvertfall. Maskinen har vært på siden jeg patchet disken til 2.15, og ingen problemer i det hele tatt.

 

Det ligger også en fix på OCZ sitt forum ang. rapporteringen av høy temperatur (128C) på disken for de som måtte få problemer med dette og automatisk monitorering.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det var noen "miracle juice" i dette firmwaret. Snart 24 timer har passert uten en bsod. Maskinen overlevde skjeden over natta tidligere.

Denne firmware patchen hjalp utvilsomt for meg ihvertfall. Maskinen har vært på siden jeg patchet disken til 2.15, og ingen problemer i det hele tatt.

 

Det ligger også en fix på OCZ sitt forum ang. rapporteringen av høy temperatur (128C) på disken for de som måtte få problemer med dette og automatisk monitorering.

 

Min disk er alltid kald visst du kjenner på den. Når jeg sier varm, tenker jeg at den er i bruk, eller nettopp vært i bruk :)

 

Det som er merkelig.. er oppetiden. Når den først har boota OS, kan den gå i uker uten noe problem. Det er kun første gang jeg starter opp pc for dagen. Jeg har prøvd 2 forsjellige kontrollere og HK også. Samme skjer. Andre disker fungerer helt greit.

 

Som lagrings disk funker OCZ'en fint.

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Ser i OCZ forum at SSD SATA disker skal settet opp i BIOS med:

 

SATA config: Enhanced

Configure SATA as: IDE

 

Merkelig det, for alle andre steder står det at den skal configureres as AHCI.

 

Hva bruker dere?

Vet ikke hvor du har funnet det, men for et i hele tatt SSD-Toolkit til OCZ skal fungere må du ha disken i AHCI.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har funnet det, men for et i hele tatt SSD-Toolkit til OCZ skal fungere må du ha disken i AHCI.

 

Det står i OCZ Forum under problem løsninger for Agility/vertex 3 disker. Merkelige greier, for som du sier, må den i AHCI for og upd firmware. Samtidig leser jeg i HW.no + alle andre steder at SSD skal bruke AHCI(jeg bruker AHCI selv, derfor jeg ble overrasket :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...