Gå til innhold

[Løst] Hjelp! Kjøp av ny TV.


Anbefalte innlegg

Leter etter ny TV, men jo mer jeg leter og leser, jo mer frustrert blir jeg.

 

Ønsker at TV'n skal være minimum 42" til 46/47".

 

Har satt et budsjett på ca. 6000 kr. (Ikke mer enn 7000 kr)

 

Må ha fullHD. 3D har jeg i grunn ikke bruk for. Har heller ikke bruk for en "smart TV". Må ha 3x HDMI. Om jeg vil ha Plasma eller LED er jeg usikker på siden det er veldig mange forskjellige meninger om hva som er best. Også veldig usikker på hvilket merke jeg skal gå etter. har hittil sett mest på LG-tv'er, siden hjemmekino'n er fra LG, men det spiller egentlig ingen rolle. Lyden spiller heller ingen rolle siden jeg har hjemmekino.

 

Ute etter bra bilde. Skal bruke TV'n hovedsakelig til å se på film og spille Xbox 360. Pleier også enkelte ganger og koble PC'n til TV'n.

 

På forhånd takk for alle svar!

Mvh Håkon

Endret av Blue_rabbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange meninger om hva som er best av Plasma og LED? LED er no uten tvil det beste på bildekvalitet.

 

Vil anbefale denne her

 

Har sett på den før. Er ganske billig og! Får den for 5 999 på Elkjøp sine nettsider. Skal vente litt og se om det er noen fler som har noen forslag, eller så blir det nok den!.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Mange meninger om hva som er best av Plasma og LED? LED er no uten tvil det beste på bildekvalitet.

 

Vil anbefale denne her

 

Wrong. Plasma er overlegen på bildekvalitet.

 

Ja, plasma er generelt bedre på film pga. kontrastnivå og fargegjengivelse. Men hvor stor er forskjellene i praksis? Det aner jeg ikke. Har du noen forslag på hvilken TV jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar

Mange meninger om hva som er best av Plasma og LED? LED er no uten tvil det beste på bildekvalitet.

 

Vil anbefale denne her

 

 

Ehm, håper ikke du ser på deg selv som en TV ekspert. Noe jeg heller ikke gjør, men jeg vet bedre en å gi et slikt svar at LED er uten tvil det beste på Bildekvalitet. LED er uten tvil den nyeste teknologien, det gjør den ikke til den beste.

 

Plasma er den gamleste og den aller mest utviklede. Den har de utviklet videre på helt siden den kom, LED er ny og er ikke utviklet like mye.

 

Når det gjelder prisklassen hannes, så får han ikke en LED TV med samme bildekvalitet som en Plasma TV. Plasma har bedre kontraster en LED, men LED teknologien begynner å bli så bra at det ikke er store forskjellen lenger.

 

Plasma derimot gir mye mere gjennskinn, den er større(tykkere), veier mere osv.. Men det er IKKE dårligere bildekvalitet på en Plasma enn en LED, tvert imot. Og spesielt i den prisklassen du snakker om.

 

Hvis du skal ha den i Stuen der du ikke har mulighet til å trekke for gardinene, kjøp en LED. Skal du være på rommet der du har mulighet til å trekke for gardinene og være helt sjult for direkte sollys, gå for en PLASMA.

 

Når det gjelder plasma så er det mye billigere en LED, pga. at det er en eldre teknologi. Men du får MYE mere for pengene når det gjelder plasma.

Lenke til kommentar

Ja, plasma er generelt bedre på film pga. kontrastnivå og fargegjengivelse. Men hvor stor er forskjellene i praksis? Det aner jeg ikke. Har du noen forslag på hvilken TV jeg bør kjøpe?

 

Nei, desverre - Jeg ville bare ikke la den kommentaren stå der som ubestridt sannhet. Er nesten 10 mnd siden jeg jobbet med dette sist, og alle modeller er skiftet siden den gang. Det jeg kan si på generell basis er at det sjeldent blir feil med Panasonic sine plasmaskjermer. Mulig at de virkelig gode er litt utenfor ditt prisnivå.

 

Skal du ha tvn i stua og du vet det blir mye lys der, er det sannsynelig at en plasmaskjerm kan gi deg noe gjennskinn.

Lenke til kommentar

Mange meninger om hva som er best av Plasma og LED? LED er no uten tvil det beste på bildekvalitet.

 

Vil anbefale denne her

 

 

Ehm, håper ikke du ser på deg selv som en TV ekspert. Noe jeg heller ikke gjør, men jeg vet bedre en å gi et slikt svar at LED er uten tvil det beste på Bildekvalitet. LED er uten tvil den nyeste teknologien, det gjør den ikke til den beste.

 

Plasma er den gamleste og den aller mest utviklede. Den har de utviklet videre på helt siden den kom, LED er ny og er ikke utviklet like mye.

 

Når det gjelder prisklassen hannes, så får han ikke en LED TV med samme bildekvalitet som en Plasma TV. Plasma har bedre kontraster en LED, men LED teknologien begynner å bli så bra at det ikke er store forskjellen lenger.

 

Plasma derimot gir mye mere gjennskinn, den er større(tykkere), veier mere osv.. Men det er IKKE dårligere bildekvalitet på en Plasma enn en LED, tvert imot. Og spesielt i den prisklassen du snakker om.

 

Hvis du skal ha den i Stuen der du ikke har mulighet til å trekke for gardinene, kjøp en LED. Skal du være på rommet der du har mulighet til å trekke for gardinene og være helt sjult for direkte sollys, gå for en PLASMA.

 

Når det gjelder plasma så er det mye billigere en LED, pga. at det er en eldre teknologi. Men du får MYE mere for pengene når det gjelder plasma.

 

Hvordan TV'n ser ut spiller ingen rolle for meg. Har plasma den dag idag. Noen forslag på hvilken TV jeg bør kjøpe?

Endret av Blue_rabbit
Lenke til kommentar

Eneste jeg har hørt er at når det gjelder Plasma så er Panasonic kongen, og personlig er jeg litt fan av Samsung når det gjelder LED. Det derimot er personlig mening, men etter å ha sett toppmodellen til Samsung (som du kan se i alle butikker de selger TV'er) så tenkte jeg at de måtte ha en fordel en plass.

 

Ikke ta dette som noe fasitt, det er ting jeg har hørt fra andre og smålig personlig mening.

Og er ei lita stund siden jeg kjøpte min TV, så følger ikke med markedet der nå.

 

Ta å søk på TV tester og se hvordan TV'er som er testet opp mothverandre, hva som er bra, hva som er dårlig og sjekk de kravene og se hvem som fyller de best til den prisen du ønsket. Det viktigste er å se etter datoen når testene var laget :)

Lenke til kommentar

Ja, sett etter en del tester, men finner ikke så mange. Lyd&bilde har mange gode tester, men er stort sett de dyre flaggskip-skjermene de tester, og ikke i min prisklasse. Hadde jeg sett en test med en skjerm som fikk god karakter på bilde så hadde jeg kjøpt den, selvfølgelig hvis den hadde vært i min prisklasse. Skal bruke TV'n i en hybel, så det er null problem og trekke noen tykke gardiner foran det ene vinduet. Kan sette frem noen forslag som jeg har sett på og som kanskje vil gjøre det lettere og gi meg noen tips.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627721#extra

 

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom/lg-47le5310/146364.3114/

 

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom/philips-46pfl5606h12/161450.3114/

 

http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/lcd-led-og-plasma-tv/tv-46---47-tom/lg-47lv4500/159469.3114/

 

Hvis jeg skal velge mellom en av disse, hvem burde jeg ha valgt? Andre forslag er selvfølgelig også ønskelig=)

Endret av Blue_rabbit
Lenke til kommentar

Er ingen TV-expert jeg heller, så beklager om noen tok seg nært av kommentaren min over.

Men grunnlaget jeg har for utsagnet mitt er at jeg synst det er betydelig mye bedre bildekvalitet på LED'tvene enn Plasmaen som er på utstilling i diverse butikker. Mye skarpere bilder.

Lenke til kommentar

Er ingen TV-expert jeg heller, så beklager om noen tok seg nært av kommentaren min over.

Men grunnlaget jeg har for utsagnet mitt er at jeg synst det er betydelig mye bedre bildekvalitet på LED'tvene enn Plasmaen som er på utstilling i diverse butikker. Mye skarpere bilder.

 

Selvsagt ikke. :) Grunnen til at LED tver ser bedre ut i butikk er enkel: Alle butikker har flombelysning. Siden LED er mer lyssterk enn plasma, vil det menneskelige øyet trekkes mot det. Det utrente øyet vil også si at bildet er klarere - bedre. Men dersom man demper belysningen til normalt "hjemme-nivå" (Ingen har jeg kjenner har flombelysning i stua), så ser man hvorfor plasma regjerer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anathema skriver veldig mye bra her slik og han har hell rett. Det du burde også ha litt i bakhodet er at LCD spesielt med LED har endel mer input lag en plasma som har nesten ingenting. Med input lag så menes det tiden det tar fra du klikker en knapp på X360 kontrolleren til det skjer noe på tv, tro meg ingenting er mer irriterende en å spille et fps spill på et tv med litt for høy input lag....

 

Du kan slå på noe som heter gaming mode, som slår av alt av bildebehandlings programmer men du sitter da igjen med et bilde som er lite pent å se på.

 

Så om spill er viktig? Da er plasma veien å gå...

 

Som Anathema nevner ang LED så er dem geniale i lyse lokaler, ser du på tv i en stue med mye lys enten på kveld eller dag så er lys styrken i disse meget bra. Men så fort en slår av lyset så blir det alt for lys sterkt og en vil fort også legge merke til detaljer i bilde som du ellers ikke ville ha sett...clouding,lightbleed og pixler som henger rundt objekter i horisontale bevegelser...ikke noe særlig for hverken film elskere eller spille glade.

 

Men mer lys sterke og skarpere bilder en LCD m/LED det finner du ikke...helt utrolig på bilder med lite bevegelse.....men så fort det skjer mye ting som det ofte da gjør i film og spill så kommer feilene på rekke å rad. Har kjøpt topp modellen til Samsung en 60" D8005 og det er det mest geniale bilde jeg har sett...........på still bilder. Den leveres tilbake til uka.thumbdown.gif

 

Men nok om det...om du har plass så ville jeg gått for denne 50" ifra Samsung, og om du vil ha DET beste plasma tv idag så går du for dette..koster litt mer men det beste koster litt mer.

 

Og som jeg nevnte for en annen på forumet her, om du har plass og vil ha det litt ekstra gøy. Så hvorfor ikke gå for en projektor? Du vil ikke få like bra bilde men det vil bli 10 ganger så mer gøy om du har plass...noe å tenke på.

 

Her har du en pakke med en grei projektor,100" lerret,10meter HDMI kabel og et universal tak feste til 6458kr. Mye gøy for under 7000kr!

 

http://www.komplett....sku=619652#info

http://www.komplett....aspx?sku=582238

http://www.komplett....aspx?sku=590476

http://www.komplett....aspx?sku=308461

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anathema skriver veldig mye bra her slik og han har hell rett. Det du burde også ha litt i bakhodet er at LCD spesielt med LED har endel mer input lag en plasma som har nesten ingenting. Med input lag så menes det tiden det tar fra du klikker en knapp på X360 kontrolleren til det skjer noe på tv, tro meg ingenting er mer irriterende en å spille et fps spill på et tv med litt for høy input lag....

 

Du kan slå på noe som heter gaming mode, som slår av alt av bildebehandlings programmer men du sitter da igjen med et bilde som er lite pent å se på.

 

Så om spill er viktig? Da er plasma veien å gå...

 

Som Anathema nevner ang LED så er dem geniale i lyse lokaler, ser du på tv i en stue med mye lys enten på kveld eller dag så er lys styrken i disse meget bra. Men så fort en slår av lyset så blir det alt for lys sterkt og en vil fort også legge merke til detaljer i bilde som du ellers ikke ville ha sett...clouding,lightbleed og pixler som henger rundt objekter i horisontale bevegelser...ikke noe særlig for hverken film elskere eller spille glade.

 

Men mer lys sterke og skarpere bilder en LCD m/LED det finner du ikke...helt utrolig på bilder med lite bevegelse.....men så fort det skjer mye ting som det ofte da gjør i film og spill så kommer feilene på rekke å rad. Har kjøpt topp modellen til Samsung en 60" D8005 og det er det mest geniale bilde jeg har sett...........på still bilder. Den leveres tilbake til uka.thumbdown.gif

 

Men nok om det...om du har plass så ville jeg gått for denne 50" ifra Samsung, og om du vil ha DET beste plasma tv idag så går du for dette..koster litt mer men det beste koster litt mer.

 

Og som jeg nevnte for en annen på forumet her, om du har plass og vil ha det litt ekstra gøy. Så hvorfor ikke gå for en projektor? Du vil ikke få like bra bilde men det vil bli 10 ganger så mer gøy om du har plass...noe å tenke på.

 

Her har du en pakke med en grei projektor,100" lerret,10meter HDMI kabel og et universal tak feste til 6458kr. Mye gøy for under 7000kr!

 

http://www.komplett....sku=619652#info

http://www.komplett....aspx?sku=582238

http://www.komplett....aspx?sku=590476

http://www.komplett....aspx?sku=308461

 

Takk for supert svar. Tror jeg kommer til å kjøpe meg TX-P46G30Y som du nevnte. Takk for bra svar=)

Lenke til kommentar

Tror nok du vil bli fornøyd med den Panasonic skjermen der, det er nok den beste i den pris klassen du har tenkt deg. Det finnes et par høyere modeller av den som er bedre men da snakker vi om en helt annen pris plutselig.

 

Er en ikke fornøyd så har en uansett angreretten om en kjøper online eller 30 dagers full retur rett om en kjøper via Elkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...