Gå til innhold

PS3 media server oppsett


vebbiii

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en server stående som kjører CentOS 6, som jeg har tenkt å bruke for å dele filmer, serier og musikk til andre PC-er på nettverket og PS3-en min. Tidligere kjørte jeg Windows server 2008 på denne serveren, og da fungerte PS3 Media Server fint. Men etter hvert måtte jeg ta en reset av routeren, og etter dette har jeg ikke klart å finne PS3-en, verken når jeg fortsatt kjørte Server 2008 eller etter at jeg reinstallerte til CentOS 6.

 

Jeg har søkt en del på google og lest diverse poster, men ikke funnet noen vettige forslag. Så jeg er vel bare interessert i tips for å få det til å fungere..

 

 

 

Edit: Problemet er løst, men vil gjerne diskutere oppsett, hastighet o.l til ps3 media server :)

 

Edit2: Dersom du skal sette opp ps3 media server med CentOS, vil jeg anbefale denne guiden. Dog må du være obs på at guiden er til CentOS 5.5.

 

Setup:

 

Dell Poweredge T310 (Xeon X3440 @ 2.53Ghz Hyperthreaded / Turbo, 4 GB Ram)

 

Centos 5.5 64 bit (Installed from CentOS-5.5-x86_64-bin-DVD) running at runlevel 3 (no gui)

Kernel: 2.6.18-194.32.1.el5

Java Version:

java version "1.6.0_17"

OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.7.5) (rhel-1.16.b17.el5-x86_64)

OpenJDK 64-Bit Server VM (build 14.0-b16, mixed mode)

 

Network Setup: Basic home network, cable modem -> router, router servers out 192.168.1.0/24 class C to the rest of the network. Server operates on 192.168.1.111 reserved in DHCP and PS3 on 192.168.1.108 reserved in DHCP.

 

The Steps I Went Through To Set Up PS3 Media Server (all of this done as root except for last few steps and running the actual process):

 

1) Download current version of PS3 media server from google code with wget, for me it was here:

 

wget http://ps3mediaserver.googlecode.com/files/pms-generic-linux-unix-1.50.0.tgz

 

 

 

2) Extract it:

 

tar -xvzf pms-generic-linux-unix-1.50.0.tgz

 

 

 

3) Set up the RPM Forge Repository (Makes getting some dependencies much easier) [This part shamelessly ripped from the rpmforge docs]:

 

 

rpm --import http://apt.sw.be/RPM-GPG-KEY.dag.txt

wget http://packages.sw.be/rpmforge-release/rpmforge-release-0.5.2-2.el5.rf.x86_64.rpm

rpm -K rpmforge-release-0.5.2-2.el5.rf.*.rpm

rpm -i rpmforge-release-0.5.2-2.el5.rf.*.rpm

 

 

 

4) With that repository you can now easily add the 3 big requirements listed in the readme as mplayer, ffmpeg, and mencoder (along with 40 or so other dependencies):

 

Code: Select all

yum install mplayer

yum install ffmpeg

yum install mencoder

 

 

 

5) Install libzen and libmediainfo via RPM:

 

Code: Select all

wget http://downloads.sourceforge.net/zenlib/libzen0-0.4.17-1.x86_64.CentOS_5.rpm

wget http://downloads.sourceforge.net/mediainfo/libmediainfo0-0.7.41-1.x86_64.CentOS_5.rpm

rpm -ivh libzen0-0.4.17-1.x86_64.CentOS_5.rpm

rpm -ivh libmediainfo0-0.7.41-1.x86_64.CentOS_5.rpm

 

 

 

6) Get system hostname (found this in the tutorials section on the forums, thank you meskibob! viewtopic.php?f=6&t=3507&start=10#p16041:

 

Code: Select all

[root@server-alpha ~]# hostname

server-alpha

 

 

 

7) Get System IP (it's the part after "inet addr:"):

 

Code: Select all

[root@server-alpha ~]# ifconfig

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr AA:BB:CC:DD:EE:FF

inet addr:192.168.1.111 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0

 

 

*NOTE - record which "eth#" you have the ip on, you'll need it later!

 

8) Edit "/etc/hosts" and add the following line (change the IP / hostname to what yours was):

 

Code: Select all

192.168.1.111 server-alpha server-alpha

 

 

*NOTE - the typing of the name twice is not a typo, your system may require you to do the same!

 

9) Add rules to your firewall for port 5001 as needed (I use iptables), you can edit iptables at "/etc/sysconfig/iptables" and add the lines below:

 

Code: Select all

-A RH-Firewall-1-INPUT -p tcp --dport 5001 -j ACCEPT

-A RH-Firewall-1-INPUT -p udp --dport 5001 -j ACCEPT

 

 

*It may not need both TCP and UDP, I didn't bother to check unfortunately :/

 

10) Restart iptables firewall.

 

Code: Select all

service iptables restart

 

 

 

11) Change to a user account from root and move to the folder where you downloaded PS3 Media Server and extracted to (you want to be in the folder with PSM.sh in it. Run an ls-al as shown to ensure proper permissions:

 

Code: Select all

[jeffrey@server-alpha pms]$ ls -al

total 19584

drwxrwxr-x 5 jeffrey jeffrey 4096 Jan 24 21:20 .

drwx------ 9 jeffrey jeffrey 4096 Jan 24 21:20 ..

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 13941 Mar 27 2010 CHANGELOG

-rw-rw-r-- 1 jeffrey jeffrey 695850 Jan 24 21:36 debug.log

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 6097 Feb 1 2010 FAQ

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 18332 Jan 12 2010 LICENSE.txt

drwxr-xr-x 2 jeffrey jeffrey 4096 Jan 24 20:16 linux

drwxrwxr-x 2 jeffrey jeffrey 4096 Jan 24 20:16 plugins

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 19235389 Oct 4 16:45 pms.jar

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 1111 Mar 4 2010 PMS.sh

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 6488 Jan 12 2010 README

drwxr-xr-x 2 jeffrey jeffrey 4096 Jan 24 20:16 renderers

-rwxrwxr-x 1 jeffrey jeffrey 3612 Mar 27 2010 WEB.conf

 

 

 

12) Create the file PMS.conf in this directory. Here is what mine looks like for reference:

 

Code: Select all

thumbnails = true

mencoder_ass = true

folders = /storage/music,/storage/video

network_interface = eth0

 

 

 

Above I am forcing use of eth0 (which probably isn't really necessary for my particular setup). I'm also specifying that /storage/music and /storage/video are the two folders I want to share with PS3 Media Server.

 

13) I like to create a screen session for running things like this in so that I don't have to keep SSH open on them to continue running them. You can install screen and start your PS3 media server with the following:

 

As root:

 

Code: Select all

yum install screen

 

 

 

As user:

 

Code: Select all

screen -S ps3mediaserver

./PMS.sh

 

 

 

Then press Ctrl+A+D to exit the screen session and leave PS3 media server running. To get back to it you can run "screen -R" and then when you see the 12345.ps3mediaserver in that list you can type "screen -R 12345" to get back to that console session.

 

14) I think that's everything I did. Hopefully yours works now too. The one other problem I ran into was seeing "No Titles" when browsing my music folders. This was my bad, I was in the "Video" Section of XMB trying to find MP3s, once I went to music I found them and they play great.

 

 

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du muligheten til å sette på UPNP funksjon på ruteren din?

Kan det være en brannmur som stopper koblingen? Sjekk både ruter og maskin.

Sjekk at PS3 faktisk ligger på samme IP range som ruteren. Kan hende dette skiftet seg etter restart av ruter.

 

Ehh. Litt flaut, det viser seg at jeg faktisk har firewall på CentOS 6 default, selv om jeg var sikker på at det ikke fulgte med pakken jeg valgte. Uansett, det fungerer nå, takk for tips :)

 

Dog litt synd at PS3 ikke har 802.11n trådløst nett, slik at jeg er nødt til å bruke kabel om jeg vil se 720p eller 1080p.

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

11g bør jo holde til både 720 og 1080. Regner med du kan streame 10Mbit+ til PS3.

Ellers finnes det ethernet converter (trådløsklient) som kan brukes mot 11n.

 

11g er ikke i nærheten av å holde, selv 720p blir for mye til tider. Smertegrensen på streamingen ligger på ca 5-8 mbits, så jeg vurderer sterkt å gå over til kabel. Men så tror jeg ikke dama er så happy om jeg legger opp (enda) flere kabler i stuen :p

 

Men det du sier om ethernet converter er ikke så dumt, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Har du erfaring med det? Det blir noe alà dette da? http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Tr%C3%A5dl%C3%B8se-aksesspunkt/Buffalo/Buffalo-AirStation-Dual-Band-Converter-Wireless-N-Ethernet-Converter-Access-P-and-B-45566-p0000159553.aspx

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå satt opp med kabel og en ny 1 gbit lan / 802.11n router fra linksys :) All stream fungerer fint uten hakking, utenom .mkv filer, som jeg får opp er "korrupte". Og selvsagt, jeg vet jeg trenger encoder til de. Men i og med at jeg kjører CentOs, er det noen som vet hvordan jeg kan legge til fungerende encodere med yum? Har funnet noe til apt, men vil helst ikke installere det.

 

Tips?

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, Du sier du kjører Windows 2008 server og PS3 media server..

 

Jeg gjør også dette, men jeg har Windows 2008 R2 utgaven, som er basert på windows 7 kjernen, så vidt jeg vet.

Men jeg sliter litt med media.. For det første, PS3 finner ikke server, dette løser seg ved å gå inn i PS3 media server på pc'n og velge at den skal installeres som en "Service", da etter noen minutter så finner jeg den via både PS3 og Smart TV, men dette må gjøres ved hver reboot (noe som er tungvint).

Men problemet stopper ikke der.. for ofte når jeg prøver å se en film, så hopper PS3 noen minutter frem i filmen, uten at den gjør det på timeline, f.eks, jeg kan ha sett 5 min av en film, timeline viser også 5 min, plutselig er jeg 10 min uti filmen, timeline viser fremdeles 5 min.. Og om jeg da begynner å spole, så blir alt bare tull.. og jeg får beskjed om "korrupt data" på PS3.

 

Har du noe forslag til hva dette kan være? Tror du det vil hjelpe å legge inn ei codec pakke på servern?? (har kun installert PS3 media server, og ikke noe codec pakke som f.eks k-lite..

 

Hender også at jeg får korrupt data med en gang jeg prøver å starte en film.. og da hjelper det å starte både ps3 og server på nytt..

Oppsettet på nettverket her er som følger:

Server og PS3 er tilkoblet gbit kabel, via både en router og en switch (router står ved siden av server, men tv og PS3 er på andre sida av rommet, og ville ikke akkurat ha 4-5 nettverkskabler gående etter veggen :p så derfor ble den en liten switch i andre enden, hvor PS3, TV og en printer server er tilkoblet).

Både router og switch har gbit porter, så hastigheta skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Hei, Du sier du kjører Windows 2008 server og PS3 media server..

 

Jeg gjør også dette, men jeg har Windows 2008 R2 utgaven, som er basert på windows 7 kjernen, så vidt jeg vet.

Men jeg sliter litt med media.. For det første, PS3 finner ikke server, dette løser seg ved å gå inn i PS3 media server på pc'n og velge at den skal installeres som en "Service", da etter noen minutter så finner jeg den via både PS3 og Smart TV, men dette må gjøres ved hver reboot (noe som er tungvint).

Men problemet stopper ikke der.. for ofte når jeg prøver å se en film, så hopper PS3 noen minutter frem i filmen, uten at den gjør det på timeline, f.eks, jeg kan ha sett 5 min av en film, timeline viser også 5 min, plutselig er jeg 10 min uti filmen, timeline viser fremdeles 5 min.. Og om jeg da begynner å spole, så blir alt bare tull.. og jeg får beskjed om "korrupt data" på PS3.

 

Har du noe forslag til hva dette kan være? Tror du det vil hjelpe å legge inn ei codec pakke på servern?? (har kun installert PS3 media server, og ikke noe codec pakke som f.eks k-lite..

 

Hender også at jeg får korrupt data med en gang jeg prøver å starte en film.. og da hjelper det å starte både ps3 og server på nytt..

Oppsettet på nettverket her er som følger:

Server og PS3 er tilkoblet gbit kabel, via både en router og en switch (router står ved siden av server, men tv og PS3 er på andre sida av rommet, og ville ikke akkurat ha 4-5 nettverkskabler gående etter veggen :p så derfor ble den en liten switch i andre enden, hvor PS3, TV og en printer server er tilkoblet).

Både router og switch har gbit porter, så hastigheta skal ikke være noe problem.

 

Jeg kjørte W2008 tidligere, men kjører CentOS nå. Dog, når jeg brukte W2008, så hadde jeg også R2, og vanligvis fungerte PMS rett etter at jeg startet det. Jeg trengte altså ikke å starte noe service som du sier. Men enkelte ganger var det problemer.

 

Jeg vil anbefale deg å laste ned codecs, som skal være ganske lett til Windows(Men ikke like lett til CentOS dessverre). Det vil nok fikse problemene dine med korrupt data og timeline problemet. Jeg regner med korrupt data kun gjelder .mkv filer?

 

Hastigheten høres ikke ut som noe problem for deg, nei. Trådløst 802.11n skal holde lenge, og dersom du har kabel bør det fungere ypperlig. Men om du skal ha blu-ray kvalitet(1020p) så bør du ha minimum ~Core 2 duo cpu, og dugelig med minne(3-4 gb?).

Lenke til kommentar

Ok, kan jo alltids prøve å legge inn ei codec pakke på servern.

Regner med at det holder med f.eks k-lite??

Ang film typer, så har jeg vel omtrent bare avi filer.

Noen ganger spilles det av uten problemer, andre ganger får jeg korrupt data.. Og begge deler kan vel skje med samme fil :p

 

Rart at jeg må installere den som service hver gang, når det automatisk funka hos deg :S

Når jeg starter PSM så får jeg hverken opp PS3 eller TV i hovedvinduet der.. men om jeg velger å installere den som en service, så tar det noen sekunder, og jeg får beskjed om at PSM må restartes for at det skal kjøre som en service.. noe som ikke funker.. jeg MÅ trykke ok, og bare la det kjøre vanlig, for avslutter jeg det, så blir det helt avslutta, og det starter heller ikke autmatisk som en service, samme om jeg velger at det skal gjøre det eller ikke..

 

Men ihvertfall, når jeg har trykka ok ved den meldinga ang. service, så tar det noen sekunder og både tv og PS3 dukker opp.

Og da har jeg kontakt, frem til at noe forårsaker "korrupt data" eller "nettverksfeil" på PS3..

Lenke til kommentar

jeg har brukt PMS i flere år nå og de fleste problemene jeg har opplevd har vert enten på grunn av manglende codecs, trans-code buffer som er feil innstilt eller dårlig nettverks utstyr på streemingen, vil også minne om at PMS fortsatt er et beta prosjekt og at de anbefaler og ha VLC installert på maskinen for at det skal fungere fint,

 

Edit: Bruker PMS selv og har sattopp flere løsninger med dette for venner og bekjente

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løste problemet!

 

Satte transcode bufferen ned fra 600 til 400 :new_woot:

Stemmer det, nå kom jeg på at jeg hadde det problemet tidligere og fikset det på samme måte :p

 

 

Men VLC, har det noe med PMS å gjøre da? Jeg har ikke installert det på servern enda, men om det skal fikse noen av problemene prøver jeg det :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg la inn VLC på servern min, har ikke brukt PMS så mye enda, men fikk ihvertfall ikke opp noe nettverksfeil med det lille jeg testa..

Men jeg må fremdeles inn og "installere som en service" hver gang, for at det skal fungere..

 

Og den Transcode bufferen stod på 400 som default her, og jeg kjører nyeste Beta av PMS.

Lenke til kommentar

Jeg la inn VLC på servern min, har ikke brukt PMS så mye enda, men fikk ihvertfall ikke opp noe nettverksfeil med det lille jeg testa..

Men jeg må fremdeles inn og "installere som en service" hver gang, for at det skal fungere..

 

Og den Transcode bufferen stod på 400 som default her, og jeg kjører nyeste Beta av PMS.

 

Du kan prøve å sette den ned til f.eks 250. Jeg tror det var det jeg brukte når jeg kjørte WS2008.

 

En annen sak: Nå har jeg installert ffmpeg, mencoder og mplayer etter litt slit med repo-s etc. Dog, så har ikke det hjulpet i forhold til .mkv filer. Andre tips tar jeg gjerne imot med stor takk :)

 

Har forresten lagt til en guiden jeg har fulgt(sånn noenlunde) i førstepost.

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...