Gå til innhold

Hastighet / tempo uner styrketrening (5x5)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på hvor viktig det er å opprettholde ett visst nivå av tempo når man løfter?

Forsåvidt alle øvelsene men hvertfall knebøy. :)

 

Driver nå med 5x5 (dette er uke nr 9) (ps: iløpet av disse 9 ukene har jeg måttet droppe trening 2 ganger tidligere desverre + idag).

 

Foreløpig vekt ligger på: (siste uførte 5x5 vekt)

Knebøy: 80 kg

Benk: 55 kg

Roing: 40 kg

Skulderpress: 35 kg

Markløft: 75 kg

 

Grunnen til at jeg spørr er fordi tidligere i programmet (knebøy @ 72,5 kg) klarte jeg ikke første forsøk, men klarte på nr 2. Så jeg gikk derfor opp til 75 osv og har klart alt derfra på første forsøk.

Men det jeg merker nå er at jeg bruker lengere tid på å utføre alle 5 reps (sett). Skal jeg heller gå ned på vekta da eller er førsteprioritet å bare løfte det tyngste man klarer 5x5 (så lenge dette ikke går utover teknikk)?

 

Tidsmessig har jeg gått opp fra ca 20-25 min til rundt 45 min på å fullføre bare knebøy inkl oppvarmingsett (4 stk) (inkl pausene såklart).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er naturlig at du bruker lengre tid når du begynner å komme til et punkt hvor du snart stagnerer. Dette punktet bør omtrent ligge på en vekt som er 1.5x vekten din.

 

Jeg synes 4 oppvarmingsett høres mye ut. Da jeg benyttet stronglift-programmet hadde jeg bare 2-3 oppvarmingsett med 3 reps på siste settet.

Lenke til kommentar

Jeg startet med 5 oppvarmingssett / 5 reps i begynnelsen, fram til rundt 50-55 kg. Etter det droppet jeg ett sett og tok 10 reps på første settet.

Nå sist tok jeg 4 sett - 5 reps (3 reps på siste). Prøver å følge en 40/60/80% av arbeidssettet. 35/50/60/65kg kjørte jeg sist, da jeg tok 80 kg arbeidssett.

 

Jeg forstår at øvelsene kan ta lengere tid, men syns den har økt så mye, 20 minutter faktisk. (Dette er uten å telle med pausene). Det er snakk om nesten 30 sekunder per sett. (Dette inkl oppvarmingsettene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...