Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC restarter seg selv før Windows får lastet inn


Anbefalte innlegg

Har litt problemer med PCen kan man si.

PC starter seg bare selv på nytt. Funker ikke med F8 eller noen ting. PC starter seg selv på nytt ved oppstart, Windows 64 logoen dukker opp, men pc restarter seg selv før "velkommen" skriften dukker opp.

Hver gang jeg putter Windows 64 CD inn for å prøve å installere windows på nytt vil den så gjerne formatere disken. Dette vil ikke jeg.

 

 

så mitt spørsmål er da, om jeg kjøper en ny harddisk å installerer en windows på den, kan jeg da putte på de andre diskene å PC finner innholdet i disse uten å formatere dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så mitt spørsmål er da, om jeg kjøper en ny harddisk å installerer en windows på den, kan jeg da putte på de andre diskene å PC finner innholdet i disse uten å formatere dem?

Ja, men da har du to disker med Windows på, så pass på å sette den nye til boot priority 1 i BIOS ;)

Lenke til kommentar

Svaret på ditt spørsmål er "ja", men det er nå litt drastisk å kjøpe en ny harddisk bare for å innstallere windows på nytt da.

(0g det TMB nevnte)

 

Er det dokumenter, bilder osv. du vil ha tak i før du innstallerer og formaterer på nytt kan det hende at f.eks. en Ubuntu live-cd kan hente det ut (skal ikke garantere det, men verdt et forsøk. Har du kryptert "dokumenter" mappa fungerer det ikke, f.eks.).

 

 

Ville foreslått å starte windows i sikkerhetsmodus (safe mode), men hvis F8 ikke fungerer blir det vanskelig. Er du sikker på at du trykker F8 tidlig nok i oppstarten? (prøv flere ganger, sikkert dumt forslag men man vet aldri).

 

En annen ting kan være at tastaturet ikke gjenkjennes ved boot av en eller annen grunn (spesiellt eldre PCer og USB tastaturer, men det begynner vel å bli noen år siden nå?). Prøv et PS/2 (liten rund kontakt) tastatur, hvis mulig.

 

 

Hvis du får i gang windows i sikkermodus,så kan du stille om PCn til ikke å restarte ved feil, slik at du får en "blåskjerm" med feilmeldinger. Dette kan gi en pekepinn på hva som er feil. Så kan du f.eks. google feilmeldingen.

 

Stille PCen til ikke å restarte ved feil gjør du her:

Høyreklikk på (min) datamaskin - egenskaper, eller kontroll-panel og "system", så "advanved system settings" - Advanced - startup and receovery - Settings. Under "system failure" tar du vekk haken for automatisk restart.

 

Fritt oversatt(ish) fra engelsk Vista Ultimate 64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...