Gå til innhold

Overklokke en i5-2500K


Anbefalte innlegg

Heisann, kjøpte en ny pc for noen mnd siden. Kjøpte da en pcen som hadde gode overklokkingsmuligheter. Men har ikke startet med dette prosjektet før idag, har lest gjennom alle guidene på forumet her, men ser at disse er ganske utdaterte.

 

Noen som kan hjelpe meg med hvor jeg skal starte? Eventuelt hvilke programmer jeg skal bruke?

 

Er ikke ute etter å klokke pcen til MAX, men noe bedre ytelse er vel aldri feil ;).

 

Systemet jeg sitter på:

Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155

Intel® Core? i5-2500K Processor

Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler

 

 

Bruker også 2stk SSD disker som jeg har satt i raid0, men føler ikke at disse gir meg den syke ytelsen jeg leser at andre får.

 

Corsair SSD Force Series GT 60GB

 

Noen som vet hvordan jeg kan sjekke om disse er "optimale"?

 

Tusen takk

 

Mvh Kenneth K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropo det med ytelsen til SSD'ene dine: har du plugga de i rett kontakt?

 

hmmm, hva vil rett kontakt si? :p

 

se boka som fulgte med hk, de skal hete SATA 6Gb/s connectors (SATA3_0~SATA3_1) tror de er hvite,g så har du 4blå som er sata 3Gb/s og 2 grå som er marvell(ikke bruk de)

Lenke til kommentar

Apropo det med ytelsen til SSD'ene dine: har du plugga de i rett kontakt?

 

hmmm, hva vil rett kontakt si? :p

 

se boka som fulgte med hk, de skal hete SATA 6Gb/s connectors (SATA3_0~SATA3_1) tror de er hvite,g så har du 4blå som er sata 3Gb/s og 2 grå som er marvell(ikke bruk de)

 

 

Tusen takk :D, skal se etter dette :)

Lenke til kommentar

Angående SSD i RAID0:

Du forbedrer sekvensiell lesehastighet med nesten 2x, 4K read derimot vil om du er heldig forbedres med 10% og da har det ikke mye å si om du kjører RAID eller ikke for SSD-følelsen.

 

Overklokking av i5-2500k:

Sett CPU Voltage til 1.2GHz og CPU multiplier til 4GHz

Last ned og kjør IntelBurntest v2.5 og Coretemp.

Fyr opp IBT og kjør 5 runder på standard. Går ikke det går du inn i BIOS, øker spenningen med et hakk og prøver på nytt.

Passerer du IntelBurntest øker du multiplier med et hakk, starter opp, øker spenning om nødvendig og så videre...

 

Gjenta inntil du når 75C på kjernetemperaturer eller 1.4V på CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående SSD i RAID0:

Du forbedrer sekvensiell lesehastighet med nesten 2x, 4K read derimot vil om du er heldig forbedres med 10% og da har det ikke mye å si om du kjører RAID eller ikke for SSD-følelsen.

 

Overklokking av i5-2500k:

Sett CPU Voltage til 1.2GHz og CPU multiplier til 4GHz

Last ned og kjør IntelBurntest v2.5 og Coretemp.

Fyr opp IBT og kjør 5 runder på standard. Går ikke det går du inn i BIOS, øker spenningen med et hakk og prøver på nytt.

Passerer du IntelBurntest øker du multiplier med et hakk, starter opp, øker spenning om nødvendig og så videre...

 

Gjenta inntil du når 75C på kjernetemperaturer eller 1.4V på CPU.

 

 

Tusen takk for et veldig utfyllende svar!

 

Skal prøve på dette og gi tilbakemelding med en gang det er gjort ;)

 

Mvh Kenneth K

Lenke til kommentar

Ok, uten å trylle noe i BIOS testet jeg begge disse programmene sammen. Kjørte IBT og får 60C på alle alle 4 core's.

 

Er dette vanlig temp? Trodde jeg skulle ha endel lavere temperatur med tanke på at jeg har vannkjøling.

 

Eller er dette en god temp når jeg kjører IBT?

 

Og, du skrev "1.4V på CPU", er dette det samme som GPU Core? Isåfall står den på 1.025V atm.

 

Takker for hjelp :D

Endret av KaroN
Lenke til kommentar

Ok, uten å trylle noe i BIOS testet jeg begge disse programmene sammen. Kjørte IBT og får 60C på alle alle 4 core's.

 

Er dette vanlig temp? Trodde jeg skulle ha endel lavere temperatur med tanke på at jeg har vannkjøling.

 

Eller er dette en god temp når jeg kjører IBT?

 

Og, du skrev "1.4V på CPU", er dette det samme som GPU Core? Isåfall står den på 1.025V atm.

 

Takker for hjelp :D

Det høres noe høyt ut. Jeg fikk lignende temperaturer på 4.6GHz med HT skrudd av (HT øker temps med ca 5C for meg på 2600k). Prøv å montere H70 om igjen du :)

Ikke at H70 egentlig kan kalles vannkjøling, det er mer en luftkjøler med spesiell montering :p

 

Med 1.4V mener jeg CPU-Vcore, denne innstillingen finner du i BIOS og du burde ligge langt under dette.

Lenke til kommentar

Ok, uten å trylle noe i BIOS testet jeg begge disse programmene sammen. Kjørte IBT og får 60C på alle alle 4 core's.

 

Er dette vanlig temp? Trodde jeg skulle ha endel lavere temperatur med tanke på at jeg har vannkjøling.

 

Eller er dette en god temp når jeg kjører IBT?

 

Og, du skrev "1.4V på CPU", er dette det samme som GPU Core? Isåfall står den på 1.025V atm.

 

Takker for hjelp :D

Det høres noe høyt ut. Jeg fikk lignende temperaturer på 4.6GHz med HT skrudd av (HT øker temps med ca 5C for meg på 2600k). Prøv å montere H70 om igjen du :)

Ikke at H70 egentlig kan kalles vannkjøling, det er mer en luftkjøler med spesiell montering :p

 

Med 1.4V mener jeg CPU-Vcore, denne innstillingen finner du i BIOS og du burde ligge langt under dette.

 

hmmm, ja jeg får gjøre dette. Ligger på 47C når jeg gamer. Men kan forsøke å innstalere den på nytt :)...

 

Hmmm, bruker Aida64 Extreme Edition for å se på temp og lignende.

 

der står det følgende.

 

Voltage Values

CPU core 2.988 V

+3.3 V 5.856 V

+5 V 3.549 V

+12 V 4.343 V

GPU Core 1.025 V

 

Det kan vel ikke stemme at jeg har en CPU Core på 2.988V? :p

 

Takk

Lenke til kommentar

Jeg vil vedde på at med Vcore på 3V er det:


  1.  
  2. umulig å sette dette i BIOS
  3. umulig å kjøre uten at det begynner å brenne, ryke og smelle

 

Bruk heller Coretemp for å se på spenning.

 

Ok, det er hvertfall godt. Fant et program på pcen som fulgte med hovedkortet. Med dette har jeg klart å klokke pcen opp til en stabil 4.3Ghz. Kjører ibt og temperaturen er på max 70 grader sier core temp, det står også at VID: 1.3661 V. Det er vel den verdien jeg "leter etter"?

 

Eller er jeg helt på bærtur nå? ;p

 

Tusen takk for at du tar tid til å svare btw, setter stor pris på det :)

 

Mvh Kenneth K

Endret av KaroN
Lenke til kommentar

Slenger meg på her jeg, var jo veldig lett å overklokke cpuen, jeg har asus, har et program som heter AI suite 2. Så trykket jeg på auto tuning og extreme.

 

Så kjørte jeg stresstest, på core temp:

 

Freq: 4429.97MHz

VID 1.3661v

Min temp 62°C

Max temp 68°C

 

 

Når jeg ikke gjør noe spesielt på maskinen så står frequency på 1648. Er det bare under spilling man bør være redd for overopphetning?

Lenke til kommentar

Slenger meg på her jeg, var jo veldig lett å overklokke cpuen, jeg har asus, har et program som heter AI suite 2. Så trykket jeg på auto tuning og extreme.

 

Så kjørte jeg stresstest, på core temp:

 

Freq: 4429.97MHz

VID 1.3661v

Min temp 62°C

Max temp 68°C

 

 

Når jeg ikke gjør noe spesielt på maskinen så står frequency på 1648. Er det bare under spilling man bør være redd for overopphetning?

 

Nice :), hvis du bruker det programmet arni90 anbefalte, IntelBurntest v2.5, så kan du teste om maskinen er stabil når du stresser alle kjernene. Veldig fint program, verdt å ta en titt ;)

Lenke til kommentar

Når jeg overklokket min i5-2500k brukte jeg AI Suite II. Først gikk jeg i BIOS og satte ENABLE på Extreme Overklokking(Asus Maximus Gene-Z HK), så gikk jeg inn i AI Suite og kjørte EXTREME på auto-tuning(da blir både volt og frekvens stilt inn selv).

 

Etter første restart ble prosessoren overklokket til 4,32Ghz. Jeg trykte "stop", og kjørte IntelBurnTest.

 

 

 

Etter en suksessfull burn på standard(5 ganger) gikk jeg i AI Suite/Tool/TurboV EVO/Manual Mode/More Settings/CPU ratio. Der flytta jeg baren fra 4.2 til 4.3 og trykte apply.

 

Jeg restartet så PC'n og kjørte IntelBurnTest igjen, and here is ze result:

 

post-113371-0-67439700-1318425191_thumb.jpg

 

 

 

 

EDIT: Jeg ville kanskje ha sett hakket lavere temperatur, men akkurat nå har jeg kun én vifte på Corsair H50, og den tar luft fra innsiden av kabinettet...

 

Jeg skal følge med temp. ved heavy gaming, og sette inn enda en vifte for push/pull hvis tempsa går langt over 70C :)

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Har fått satt sammen pcen min nå og starta overklokke litt..

Kommet meg opp til 4.7ghz med en max temp på 69 grader..

Kjørt IBT 3 ganger etter hverandre på denne klokken og kommer ikke høyere i grader.

Volten går opp til ca 1.36..

Enige at dette virker stabilt? :)

 

999372.jpeg

999366.jpeg

 

p0st

Endret av p0st
Lenke til kommentar

Har fått satt sammen pcen min nå og starta overklokke litt..

Kommet meg opp til 4.7ghz med en max temp på 69 grader..

Kjørt IBT 3 ganger etter hverandre på denne klokken og kommer ikke høyere i grader.

Volten går opp til ca 1.36..

Enige at dette virker stabilt? :)

 

999372.jpeg

999366.jpeg

 

p0st

Installer Service Pack 1, så får du "litt" høyere temperaturer gjennom AVX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...