Gå til innhold

Å bytte utdanningssted på uni.


Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Jeg studerer foreløpig juss i Bergen, men trives ikke i det hele tatt. Jeg har kikket på muligheten for å bytte studiested fra Bergen til Oslo, men har innsett at det neppe lar seg gjøre. Et alternativ som jeg håper lar seg gjennomføre, er å bytte over til Oslo slik at jeg kan studere i vårsemesteret? Dette har oppstart nå i november. Det blir enten dette, eller så ser jeg meg nødt til å trekke plassen.

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du nå? Oppstart i november? Har du overhodet kommet inn? Du må jo søke via samordna opptak. Eneste mulighet for å skifte mellom UiO/UiB er etter andre avdeling. Da må du søke via samordna opptak, så søker du om å få godkjent 1. og 2. avdeling og begynner rett på tredje. Evt. kan du jo droppe ut, og begynne på nytt i Oslo til neste år.

Lenke til kommentar

Hva mener du nå? Oppstart i november? Har du overhodet kommet inn? Du må jo søke via samordna opptak. Eneste mulighet for å skifte mellom UiO/UiB er etter andre avdeling. Da må du søke via samordna opptak, så søker du om å få godkjent 1. og 2. avdeling og begynner rett på tredje. Evt. kan du jo droppe ut, og begynne på nytt i Oslo til neste år.

 

Herr brun, vet du hvordan muligheten er for å bytte til Oslo ved å gå via privatist? Jeg orker rett og slett ikke å være i Bergen stort lenger og er desperat. Er åpen for alle mulige forslag.

Lenke til kommentar

Jeg studerer foreløpig juss i Bergen, men trives ikke i det hele tatt. Jeg har kikket på muligheten for å bytte studiested fra Bergen til Oslo, men har innsett at det neppe lar seg gjøre. Et alternativ som jeg håper lar seg gjennomføre, er å bytte over til Oslo slik at jeg kan studere i vårsemesteret? Dette har oppstart nå i november. Det blir enten dette, eller så ser jeg meg nødt til å trekke plassen.

 

 

Det avhenger vel av hvordan studieløpet i Bergen er lagt opp i forhold til i Oslo, men det er muligens ganse likt når det gjelder Juss, jeg vet ikke. Jeg hadde uansett planer om å skifte skole men fortsatt på studieprogram etter første studieår, men hadde ikke fått godkjent alle fagene mine, og måtte derfor ha begynt fra start.

Lenke til kommentar

Jeg mener det skal være en mulighet å søke meg over til Oslo neste år, for så å få godkjent de eksamenene jeg har avlagt i Bergen. Kan eventuelt bite tennene sammen, ved å begynne i Oslo neste år. Om det så innebærer å ta første året om igjen så får det så være, jeg orker ikke være her i 5 år. Dette er hva jeg fikk som svar:

"Hei.

 

Det eksisterer ingen avtale mellom Oslo og Bergen som gir studenter rett

til å flytte fra det ene programmet til det andre.

 

Dersom du ønsker å studere jus i Oslo kan du søke om opptak til

masterstudiet i rettsvitenskap på vanlig måte gjennom Samordna Opptak.

Hvis du kommer inn, kan du deretter søke om fritak for eksamen på

bakgrunn av de eksamener du har avlagt i Bergen.

 

Vær oppmerksom på at du ikke kan søke fritak for én og én eksamen, se pkt

11:

http://www.uio.no/studier/program/jus/godskriving/forandsvedtak-

godskriving.html

 

 

Hvis du kun ønsker å ta valgfag og skrive masteroppgave er det andre

regler som er gjeldende. Dersom dette er tilfellet vennligst gi beskjed

så skal vi gi deg informasjon om dette.

 

Ta kontakt dersom noe er uklart eller dersom du har ytterligere spørsmål."

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar

Jeg mener det skal være en mulighet å søke meg over til Oslo neste år, for så å få godkjent de eksamenene jeg har avlagt i Bergen. Kan eventuelt bite tennene sammen, ved å begynne i Oslo neste år. Om det så innebærer å ta første året om igjen så får det så være, jeg orker ikke være her i 5 år. Dette er hva jeg fikk som svar:

"Hei.

 

Det eksisterer ingen avtale mellom Oslo og Bergen som gir studenter rett

til å flytte fra det ene programmet til det andre.

 

Dersom du ønsker å studere jus i Oslo kan du søke om opptak til

masterstudiet i rettsvitenskap på vanlig måte gjennom Samordna Opptak.

Hvis du kommer inn, kan du deretter søke om fritak for eksamen på

bakgrunn av de eksamener du har avlagt i Bergen.

 

Vær oppmerksom på at du ikke kan søke fritak for én og én eksamen, se pkt

11:

http://www.uio.no/studier/program/jus/godskriving/forandsvedtak-

godskriving.html

 

 

Hvis du kun ønsker å ta valgfag og skrive masteroppgave er det andre

regler som er gjeldende. Dersom dette er tilfellet vennligst gi beskjed

så skal vi gi deg informasjon om dette.

 

Ta kontakt dersom noe er uklart eller dersom du har ytterligere spørsmål."

 

Ja, du kan jo få godkjent, men det er ikke gitt at du får godkjent alle eksamnene dine og derfor kan få fritak i alle fag, men det er mulig det ikke er så vanskelig når det kommer til juss. For min del ville de i hvert fall ikke godkjenne alle fag, så i det tilfellet hadde jeg vært nødt til å ta en rekke eksamner på tross av at jeg hadde fullført første studieår.

 

Du får uansett søke deg inn i Oslo, håpe at du kommer inn og så ser du hva som skjer. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...