Gå til innhold

Mythbusters, kan 8kg kalkun knuse en fot?


Sandwich

Anbefalte innlegg

Hei i dag så jeg i mythbusters at en 8 kg kalkun kan knuse en fot hvis den faller 1.5 meter.

 

jeg lurer på hvor mye energi som blir utspilt her.

plox legg ved en formel hvis du vet og mellomregningene. eller vis til et godt eksempel.

 

all masse på jorda vil akkslerere med 9.8 m/s^2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei i dag så jeg i mythbusters at en 8 kg kalkun kan knuse en fot hvis den faller 1.5 meter.

 

jeg lurer på hvor mye energi som blir utspilt her.

plox legg ved en formel hvis du vet og mellomregningene. eller vis til et godt eksempel.

 

all masse på jorda vil akkslerere med 9.8 m/s^2

"Using a 78 N (or 17.5 lb (7,9 kg)) frozen turkey, Brian and Robert dropped the large bird onto a PASCO force platform from a height which simulated a drop from the freezer section of a refrigerator. An Xplorer GLX was used to record the data, and it was determined that the turkey exerted a maximum force of 4667 N. This translates into approximately 1000 lbs of force, which could easily flatten any object that crosses its path."

 

http://www.ayva.ca/blog/2011/04/06/the-great-turkey-drop/

 

Formler kan jeg ikke hjelpe deg med, men jeg vil tro du finner relevante treff her.

Endret av KEBABavSVIN
Lenke til kommentar

Kalkunen vil ha en potensiell energi i tyngdefeltet gitt ved:

Ep=mgh

 

Her er h = 1,5 meter, g = 9,81 m/s2 og m = 8kg

 

Ep = 1,5m * 9,81 m/s2 * 8kg

Ep = 117,2J

 

Det betyr at rundt om kring 117J vil gå til å knuse foten.

 

Dette tilsvarer omtrent 0,77% av det energimessige næringsinnholdet i 1 gram havregryn, eller energien som kreves for å varme opp 1 gram vann 28oC.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det er korrekt.

 

Siden I(mpuls) = delta P

Og at I = F * t

 

Ved mykere objekt saa vil kontakttiden objektet(mens objektet paforer en kraft) har med foten vaere lengre.

 

Ikalkun=Istein

 

Kalkun: t er storre derfor maa F vaere mindre.

Stein: t er mindre derfor maa F vaere storre.

 

Storre F storre skade.

 

Mer skade vil ogsaa bli paafoert hvis steinen er spiss. Dette har med trykk aa gjore.

 

P = F*A

 

Kraften er den samme.

F1 = F2

P1/A1 = P2/A2

 

Desto mindre areal kraften virker paa, desto storre er trykket og ogsaa skaden.

 

Det er sammenlingbart med det aa legge seg paa en spikermatte og det aa legge seg pa en spiker. I prinsippet er det like store krefter som virker (faktisk mindre krefter fra spikeren siden spikeren sannsynligvis vil penetrere huden og du vil synke mot bakke) men siden kraften virker paa et mindre areal vil du ta mer skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sammenlingbart med det aa legge seg paa en spikermatte og det aa legge seg pa en spiker. I prinsippet er det like store krefter som virker (faktisk mindre krefter fra spikeren siden spikeren sannsynligvis vil penetrere huden og du vil synke mot bakke) men siden kraften virker paa et mindre areal vil du ta mer skade.

 

 

Nå trenger det ikke være slik om man ligger på spikermatte tar man mindre skade enn å få spiker igjennom fingeren.

 

La oss si om man veier 200 KG, stemmer det også da? Eller vil den personen bli spiddet av spikerene? Selv om det er 150 spikere som er skarpe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg snakker selvfolgelig om de tilfellene du ligger paa en spikermatte og spikerene ikke gaar gjennom huden. Det var uansett kun ment som et eksempel paa hvordan virkningsomradet (arealet) til kraften paavirker resultetet.

 

Aa diskutere alskens derivasjoner av eksempelet ser jeg paa som lite hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...