Gå til innhold

beste "billige" NAS


klyts

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger anbefaling av en "billig" og bra NAS.

 

- Vil ha en med plass til 2 disker (raid)

- mulighet til å nå disk utenfra.

- så enkel software som mulig...

- kjøre itunes server osv.

- bra nok hastighet til å streame filmer

osv

 

Hva kjøper man da?

 

Klyts

Endret av klyts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netgear ReadyNAS Duo og Synology DS-211J er de mest aktuelle boksene for deg. Merk at disse leveres i en horde forskjellige konfigurasjoner fra diskløse til fullt bestykket.

Kjøper du diskløs versjon så sjekk kompatabilitetslista til produsenten slik at du ikke kjøper disker som ikke er støttet.

 

Begge modeller er fulle av muligheter som FTP server, remote aksess, bit torrent client, osv, og ingen slike bokser er direkte lette og sette opp men det finnes bruksanvisninger som er relativt gode, samt det går ann å spørre her.

Lenke til kommentar

Jeg er inne på samme valget, og heller mest mot en synology. Du kan prøve ut brukergrensesnittet på hjemmesida til synology, så ser du om det er noe for deg.

 

Ellers så avventer jeg litt og ser om 2012modellene kommer med usb3 og kanskje integrert strømforsyning. Tipper det kommer noe info om det i løpet av måneden.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vurdert å bruke en gammel eller billig pc? Overlegen ytelse og mye større fleksibilitet.

Kjøpte netopp hovedkort, ram, cpu, kabinett og power for under 1500 ferdig levert.

Tre stk 2TB disker koster deg ca 1700.

unRaid er gratis med opptil 3 disker. Med 2TB disker har man da har 4TB med dataplass og paritetskontroll (nesten Raid5 men sikrere)

Har akkurat oppgradert server hjemme og har nå 4,5 TB lagringplass. Satt opp som vanlig filserver der hele lagringsplassen opfattes som en disk med de share du øsnker å legge ut.

Løsningen kan utvides med Linux moduler.

Lenke til kommentar

Vurdert å bruke en gammel eller billig pc? Overlegen ytelse og mye større fleksibilitet.

Kjøpte netopp hovedkort, ram, cpu, kabinett og power for under 1500 ferdig levert.

Tre stk 2TB disker koster deg ca 1700.

unRaid er gratis med opptil 3 disker. Med 2TB disker har man da har 4TB med dataplass og paritetskontroll (nesten Raid5 men sikrere)

Har akkurat oppgradert server hjemme og har nå 4,5 TB lagringplass. Satt opp som vanlig filserver der hele lagringsplassen opfattes som en disk med de share du øsnker å legge ut.

Løsningen kan utvides med Linux moduler.

 

Hei,

Det finnes et par gamle laptopper og en 12 år gammel stasjonær i en bod... usikker på om det gjør susen.....?? i tilfelle hvilken software anbefaler du å bruke på de?

 

Om noe så enkelt som seagate go flex funker så virker det veldig enkelt i forhold..

 

 

klyts

Lenke til kommentar

Det man skal huske på at det er stor forskjell på et NAS som er det man på godt norsk kaller en Appliance.

Den har innebygd software og er generelt enklere å ha med å gjøre enn en hjemmebygd eller ferdigkjøpt filserver.

Den har også et helt annen strømforbruk og en mer strømlinjeformet gui enn en server.

 

Personlig så kjører jeg begge deler og begge funker helt fint, men jeg streber stort sett etter å ha så mye som mulig på NASet da det er enklere for resten av familien og håndtere.

Min datter på 7år er regelrett verdensmester på Netgear NAS. :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg har sett på Qnap selv, men etter at Synology ble så varmt anbefalt og gamlingen trengte noe billig, så kjøpte jeg en Synology DS211j på tilbud til 1395,- til ham og jeg må si meg imponert etter å ha satt den opp.

 

Stillegående enhet samt enkelt og utrolig "snappy" web GUI. Støtter også HTTPS samt komandolinje Telnet/SSH administrasjon.

Masse funksjonalitet rett ut av boksen. fikk lyst på en selv også :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...