Gå til innhold

Diskkloning av større disk til mindre


Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg skal bytte ut min gamle 160GB SSD til en ny 120GB, og jeg vil om mulig klone den gamle og legge inn alle data på den nye. Jeg har sett på gratis verktøy som EaseUS Disk Copy, som tilbyr "sector-by-sector copy". Vil dette fungere når jeg går fra en større disk til en mindre (jeg har ca 80GB data på disken)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

hm...fikk litt problemer med parted magic, eller rettere sagt clonezilla etter at parted magic hadde bootet. Clonezilla fant begge diskene, og jeg benyttet "disk to disk" kloning. Prosessen feilet av en eller annen grunn, og loggfilen som skulle blitt skrevet fant jeg ikke.

Jeg fikk deretter ikke bootet fra den gamle disken heller. Windows 7 startup recovery forsøkte å fikse det uten å lykkes.

 

Jeg har fått installert windows 7 på den nye disken uten problemer og alle filene mine fra den gamle disken er der fortsatt, så det er ikke så farlig. Greit likevel å vite for andre som kunne tenke seg å prøve Parted Magic / Clonezilla.

Lenke til kommentar

hm...fikk litt problemer med parted magic, eller rettere sagt clonezilla etter at parted magic hadde bootet. Clonezilla fant begge diskene, og jeg benyttet "disk to disk" kloning. Prosessen feilet av en eller annen grunn, og loggfilen som skulle blitt skrevet fant jeg ikke.

Jeg fikk deretter ikke bootet fra den gamle disken heller. Windows 7 startup recovery forsøkte å fikse det uten å lykkes.

 

Jeg har fått installert windows 7 på den nye disken uten problemer og alle filene mine fra den gamle disken er der fortsatt, så det er ikke så farlig. Greit likevel å vite for andre som kunne tenke seg å prøve Parted Magic / Clonezilla.

problemet er boormanager som leter etter id'n til den gamle disken etter man har klonet. En rask runde med win installasjonscd og repair rydder opp i det. Er faktisk omtrent det første den sjekker og retter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...