Gå til innhold

[Løst] Ubuntu oppdager ikke HDMI


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Ubuntu på pc'en min nå. Jeg bruker dualboot slik at jeg har windows i tillegg. Men har problemer med HDMI i Ubuntu.

 

Når jeg kjører Ubuntu oppdager den ikke den eksterne skjermen min via HDMI, har ikke prøvd vga. Synes dette er merkelig ettersom når jeg kjører Windows fungerer det helt fint.

 

Grafikk kortet er ATI Mobility Radeon HD 5650. Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet?

 

Et annet problem som kanskje også kan fikses samtidig er at 3D funker ikke skikkelig, fikk opp en melding som jeg ikke husker helt hva var om at jeg ikke fikk brukt 3D effektene. Etter det byttet den til fra unity til gnome av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteritid er litt vesentlig siden jeg bruker den på skolen og ofte trenger at den skal vare i 8 timer. Så det vil være upraktisk for meg om den ikke bytter skjermkort når den er i strømsparingsmodus på batteri.

 

Har ikke prøvd å se hvor lenge batteriet varer på det vanlige skjermkortet, men antar det er en del kortere enn på det for strømsparing. Bruker Ubuntu mindre strøm slik at hvis jeg kjører Ubuntu på skolen vil batteriet kunne vare en god stund selv om jeg bruker bare det dedikerte skjermkortet?

Lenke til kommentar

Har prøvd litt forskjellige metoder som jeg har funnet for vga_switcheroo, men får ingen av dem til å funke. Når jeg prøver https://wiki.archlin...chable_Graphics så for jeg opp: "only root can do that"

 

Når jeg prøver https://help.ubuntu..../HybridGraphics får jeg opp: "kan ikke åpne /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch: Ikke tilgang"

 

Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg får ikke skrevet inn passordet når jeg skriver sudo su. Får opp at jeg skal skrive inn passordet, men når jeg skriver så kommer det ikke opp i terminalen

 

EDIT: Det funket allikevel, var visst meningen at bokstavene ikke skal vises

Endret av Eirrun
Lenke til kommentar

Når jeg kommer til "modprobe radeon" får jeg opp "Unknown request "modprobe"."

 

Prøvde å gå videre til:

(1)#Check current status:

cat /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

 

(2)#Enable ATI

echo DDIS > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

 

#Enable Intel

echo DIGD > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

 

#Power off unused card

echo OFF > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

 

#Power on unused card

echo ON > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

 

Når jeg prøvde punkt (1) fikk jeg opp: "Filesystem not open"

 

På punkt (2) fikk jeg: "Unknown request "echo"."

 

:wallbash:

 

EDIT: Når jeg prøvde å bare skru av switchable i bios funket det som det skulle.

Endret av Eirrun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...