Gå til innhold

Speilrefleks for konsert bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig vil jeg anbefale å kjøpe brukt. Pengene strekker stort sett mye lengre, noe som videre kan resultere i et lavere blendertall på optikken eller bedre ISO-ytelse i huset. 50mm f1.4 koster nesten 3000kr ny, jeg har plukket opp eksemplarer til 1500kr. Sammenlignet med 50mm f1.8 (850kr ny) er det ikke et gigantisk hopp i pris, men f1.4 er langt bedre på alle plan. Ville også ha droppet billigserien til Canon (xxxxD og xxxD) og heller siktet meg inn på semipro (xxD). 40D og 50D er det en del av på bruktmarkedet nå om dagen, har kjøpt begge for hhv. 2400kr og 3400kr.

 

Om du nå skulle ha vært heldig og plukket opp 40D + 50mm f1.4 til disse prisene, har du nå 2100kr igjen til 85mm f1.8, noe som er rundt vanlig bruktpris. Fordelen her er at du har to knallgode og lyssterke fastobjektiver som er finfine i mørke konsertlokaler, ulempen er at du er låst til ~80 og ~135mm og er avhengig av å stå en viss avstand fra scenen. Men, om budsjettet er på 6000kr, så må man svelge en del kameler.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe Canon objektiv fra før av eller annet utstyr, ville jeg heller valgt et Sony A33, langt mer for penga vil jeg si, og kan gjerne argumentere for også hvis nødvendig.

 

Eneste aberet er at Lyssterke fastoptikk fra Sony koster skjorta, foreksempel koster 85mm f/1.4 over 10.000.-, og man finner sjelden disse på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...