Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program til å styre andre maskiner i nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noen programmer til å styre andre maskiner/servere i nettverk?

Har tenkt å sette opp en maskin som skal stå uten skjerm, og har da lyst og kunne styre den maskinen fra hovedmaskinen min.

Har tenkt til å ha musikk og andre filer på "serveren". Trenger vel ikke sette den opp på noen spesiell måte for å bruke den til å dele filer med vel? Er litt blank når det gjelder nettverk og servere.

 

Har faktisk satt opp litt gammel hardware til dette formålet jeg også. Ingen skjermkort, ingen cdrom, ingen lydkort, kun nettverkskabel og strøm tilkoblet. Bruker kassa til backup-lagring av diverse filer, og bruker funksjonen for eksternt skrivebord som er innebygget i Xppro på den.

 

Et tips kan være å sette opp power-knappen til å avslutte Windows, slik at du ikke trenger å logge på fra ekstern maskin for å slå av. Du trenger nemlig ikke logge på for at de delte ressursene skal bli tilgjengelig i nettverket.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler Citrix Metaframe til fjernstyring. Citrix bruker ikke RDP, men en egenutviklet protokoll kalt ICA, som virker mye mer effektiv en RDP. Skal du bare "styre" PC'en, greier du deg nok bra med Windows' terminal services.

 

Er ikke Citrix programmvare sinnsykt dyrt da? Hvor mye koster f.eks. én lisens for Citrix MetaFrame Access Suite, noen som vet? Kanskje bedre å bruke RDC som tross alt er gratis (hvis man har XP)...

 

Stemmer. Citrix Metaframe (XP har jeg testa) er svindyrt og naturligvis overkill dersom du trenger få sesjoner (en?). Har heller ikke sett noen dokumentasjon på at ICA-en er noe raskere enn RDP. Den krever dessuten RDP tilgjengelig under installasjonen på en win 2k server.

Fordelen med Citrix er plattformuavhengighet, sikkerhet, ytelse (ved mange brukere) + funksjonalitet (mye fancy man kan gjøre).

 

Mener at en Citrix Metaframe XP Edition (for win2k) kostet 50 lapper da jeg sjekket sist. Klientlisensene kommer i tillegg.

Kun egnet for store enterprise spør du meg :D

 

Dersom du kun skal ha en boks til ftp, p2p, filserver ol. er RDP til winxp helt utmerket og gratis dersom du har xp-lisensen i orden.

Lenke til kommentar
RDP er også plattform uavhengig.

 

Så jeg kan sitte med min Mandrake distribusjon eller med min venns iMac med RD fra min maskin hjemme? Høres ikke helt riktig ut ass... Det må jo i så fall fungere gjennom et webbrowser interface el.l... RDP står for Remote Desktop Protocol, og ble utviklet av Microsoft for NT-systemer - kan ikke forestille meg at de har laget klientapplikasjoner for Linux, Mac, Unix etc...

 

Er det vanlig at RD-servere kommer som en pakke til de forskjellige linuxdistribusjonene, hvis det finnes tilsvarende til linux? Finnes det slik programvare for Linux som samtidig er plattformuavhengig slik at jeg kan fjernadministrere Mandrakeserveren min f.eks. en Win2k maskin på jobben?

Lenke til kommentar
... plattformuavhengig slik at jeg kan fjernadministrere Mandrakeserveren min f.eks. en Win2k maskin på jobben?

 

Jeg kan i hvertfall svare på at det er programmer for Linux som gjør at du kan fjernstyre en Windows 2000 Server eller Windows XP Pro maskin. Motsatt vei? Vet ikke. Men skulle tro at en eller annen person har laget noe der. Jeg tror programmet på Linux heter "tsclient", må sikkert installeres som en egen pakke.

 

Husker ikke om det var med RedHat eller Mandrake jeg testet det programmet. Men titt etter!

Lenke til kommentar
Så jeg kan sitte med min Mandrake distribusjon eller med min venns iMac med RD fra min maskin hjemme? Høres ikke helt riktig ut ass...

 

Men riktig er det!

 

Det må jo i så fall fungere gjennom et webbrowser interface el.l... RDP står for Remote Desktop Protocol, og ble utviklet av Microsoft for NT-systemer - kan ikke forestille meg at de har laget klientapplikasjoner for Linux, Mac, Unix etc...

 

Det har de ikke heller, det tok linux folket seg av. RDP er reverse engineer'et, akkurat slik de reverse enigineer'et SMB foreksempel, slik at linux nå kjører bedre windows filservere enn windowsmaskiner selv gjør.

 

Er det vanlig at RD-servere kommer som en pakke til de forskjellige linuxdistribusjonene, hvis det finnes tilsvarende til linux? Finnes det slik programvare for Linux som samtidig er plattformuavhengig slik at jeg kan fjernadministrere Mandrakeserveren min f.eks. en Win2k maskin på jobben?

 

Linux bruker ikke RDP server får å styre seg selv, så bra er det ikke når man istedet kan bruke VNC eller Remote X-clienter (i windows også) hvis man trenger grafiske vinduer, eller bare ganske enkelt SSH (command line interface) med tekst kommandoer.

 

Linux lar seg (etter hvert) enkelt konfigurere bare ved hjelp av tekst kommandoer, noe som er greit når man sitter på begrenset båndbredde eller kjapt vil lage automatiserte konfigureringsrutiner.

 

Stort sett alle linux distroer kommer imidltertid med rdesktop levert, slik at man kan kjøre RDP klienter fra linux.

 

Kan ikke svare for mac..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...