Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1.8T - deres meninger


Christian93

Anbefalte innlegg

Jepp, da har jeg fått tilbud om en Audi A4 1.8T 1997 mod. Bilen har rullet 188k km. Alt av slitedeler er byttet og motoren har vært inn på regelmessige kontroller til Snap Drive og Møller Trondheim. Prisen er 39.000,-

 

Så dere som har litt peiling, hvordan er disse bilene? 1.8t vil jeg tro har et godt bunndrag, men kan tenke meg at den er veldig veldig tørst? Forstillingen er jo et stort problem på disse, men som selger sa var denne byttet for 1 år siden.

 

Så, har dere noe å tilfløye så er det bare å komme med det :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbruket kommer ann på kjørestilen. Er det mest korter runder i den lokale lysløypa med harde pådrag og påfølgende nedbremsninger, går det mye bensin. På langkjøring med fornuftig bruk er forbruket udramtisk. Når jeg hadde en A3 med denne motoren spratt den opp på literen med relativt agressiv kjøring, på langkjøring med godt tempo lå det på 0.7-0.8.

 

I dagens bilsamfunn er ikke denne noen rakett, men den vil oppleves som vesentlig sprekere enn selvpustende motorer med tilsvarende effekt, pga bred momentkurve. Sammenlignet med nyere dieselmotorer vil den være kvikkere fra stillestående og i lavere hastigheter, men på mellomask fra 50-60 og oppover henger du ikke på en 1.9-2.0 TDi.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en slik, og min oppfatning er at det er en meget god bil å kjøre. Det som er litt "dumt" med disse motorene, er at de har nokså lav kompresjon, for å kompensere med ladetrykket fra turboen, som gjør at den er veldig lat før turboen virkelig begynner å snurre.

Og den drar mest fra ca. 1900 rpm til opp i mot ca. 3200 rpm, da den dauer litt ut igjen. Mulig det er litt forskjell fra min til den du ser på, pga en del forskjeller på motor fra '97 til '99 (bl.a elektrisk drevet gasspjeld på '99)

 

Forstillingen er veldig skjør på dette hjulopphenget, og et hælvete når man blir nødt til å skifte en av de øvre bærearmene.

 

Jeg kjøpte min sent sist vinter, og har siden da hvert meget fornøyd. Men for at dette ikke skal bli en pengesluker, bør man være glad i å skru selv, for reparasjoner blir det garantert! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...