Gå til innhold

Kvalitets-laptop


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter ny laptop. Jeg har macbook nå, og kan gjerne kjøpe mac igjen, men prisen er noe i overkant. Ser derfor etter en alternativ maskin jeg kan kjøre archlinux/wintendo7 på, i stedet for macbook pro med os x.

 

Det viktige for meg i en laptop er et godt tastatur og styreflate, god byggekvalitet og god skjerm. 15-17" er hva jeg ser for meg. (synes 13" på macbooken jeg har er litt i minste laget) bør også ha ssd disk.

 

Nøyaktig hvor mange poeng maskinen greier i PCMark ol er ikke det viktigste, god batterilevetid og støynivå trumfer max ytelse (om det ene går på bekostning av det andre)

 

Jeg tenker en pris under 10.000,- Finnes det ikke noen iht spesifikasjonene til rundt 10.000 tror jeg det er like lurt å ta skrittet helt ut å gå for en Mac Book Pro 15" da den på alle punkt utenom pris ser ut til å leve opp til spesifikasjonene.

 

Så er det noen som har noen forslag til hvordan maskin jeg burde se på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ThinkPad T-serie er solide maskiner – noen av de har god batteritid – men prisen er ikke plagsomt lav. I tillegg til pris er aberet ifht Macen den triste, lille pekeflaten.

 

Noen vil ha det til at TimelineX-maskinene fra Acer kan sammenlignes med MacBook Pro, jeg er usikker på hva slags kvalitetssans mennesker som hevder slikt har. Men de er i det minste en del billigere.

Lenke til kommentar

Var selv på jakt etter noe lignende for noen uker siden, og jeg endte opp med en mpb13".

Leitet lenge etter en med stor styreflate ala macbook, men ingen falt i smak.

Du kan jo evt selge macbooken du har nå. Da er du jo godt på vei mot en mbp15"

Macbooken jeg har nå er fra 2007 tror jeg (MacBook2,1) så den er det vel neppe så mange som betaler penger for. 15" er også et must ellers så hadde det nok fort blitt air eller mbp13".

 

ThinkPad T-serie er solide maskiner – noen av de har god batteritid – men prisen er ikke plagsomt lav. I tillegg til pris er aberet ifht Macen den triste, lille pekeflaten.

 

Noen vil ha det til at TimelineX-maskinene fra Acer kan sammenlignes med MacBook Pro, jeg er usikker på hva slags kvalitetssans mennesker som hevder slikt har. Men de er i det minste en del billigere.

ThinkPad kan jeg like, men desverre så er de priset omtrent som apple sine maskiner (dog veldig mange flere modeller), de har COM port fortsatt og det har jeg bruk for innimellom (cisco), men overlever med usbadapteret jeg har allerede så bare "convenient" ikke noe must. Noen som kan si sin mening om ThinkPad tastaturet vs Apple sitt laptop tastatur?

 

Missforstå meg rett, jeg trenger ikke en mac kopi, men jeg er litt skuffet over kvalitestfølelsen på en del maskiner jeg har lånt noen minutter de siste årene så jeg er ganske skeptisk :)

Lenke til kommentar

Jeg liker ThinkPad-tastaturet på min T420s godt (men ikke finn på å kjøpe den maskinen før de har løst vifteproblemet), og jeg liker tastaturet på alle Macene jeg har godt. Innbiller meg at det er litt lengre «fjæring» på ThinkPad-tastaturet, mulig det også er mer slitesterkt. Visstnok konstruert for å sluse alt vannet jeg heller i tastaturet bort fra maskinen.

 

Jeg synes ThinkPaden min har mye godt ved seg, men det skulle bare mangle med den prislappen. Samtidig er det en del ting ved Macene jeg savner når jeg bruker den – viftestøyen er uutholdelig (men det er lovet en fiks), istedet for lys i tastaturet er det en lykt øverst på skjermen, trackpaden er som sagt knøttliten, skyvemekanismen for å åpne skjermen er keitete når en er vant til å bare løfte lokket, batteritiden er alt for kort, i tillegg til at det tømmes på null tid i standby. Men det er jo litt kult å ha 2 SSDer og en i7 i en maskin på godt under 2 kg.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå litt samsung sin kommende 7-Series. Noen som vet noe mer om hva den prismessig kommer til å havne her i Norge når den kommer (fant den ikke på prisguiden) ?

 

http://www.engadget.com/2011/08/30/samsung-unveils-series-7-laptops-we-go-hands-on/ denne med archlinux (eller hva som er hot fortiden på desktop med et fornuftig pakkesystem) er kanskje akkurat hva jeg er ute etter. Dog litt vanskelig å si før det har kommet noen tester på noe annet en prototyper. En noe skamløs apple kopi, men når jeg nå en gang digger den type tastatur så skal jeg ikke klage på at de stjeler gode ideer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...