Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Over 2 år med mageplager, ingen diagnose


Eloquent

Anbefalte innlegg

Hei,

 

en venn av meg har slitt i over 2 år med mageplager. Det han sliter med er mest dominerende kvalme og sure oppstøt. Han har også hatt nedsatt matlyst, brekninger, smerter midt i mellom navel og skrittet og vekttap på ca. 35-40 kg i denne perioden.

 

Han har møtt med til sammen 8 leger, og har ikke fått en stilt diagnose av noen av dem.

 

Naturligvis har han gått gjennom en rekke prøver, som gastroskopi, prøve av urin, samt ekskrement, blodprøve og ultralyd.

 

Grunnen til at jeg spør her, er fordi jeg tror legene har oversett noe eller ekskludert noe, så jeg føler en brainstorming fra diskusjon.no er på sin plass.

 

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe særlig tro på slike matintoleranse-aromaterapi-folk.

 

 

Så jeg kjører på med noen mulige MEDISINSKE diagnoser:

-ulcerøs kolitt

-Crohns

-gallestein(er)

 

Så kan man kombinere disse med overproduksjon av magesyre, reflux (oppstøt), og/eller nyrestein.

 

Her er det mye rart som kan være i veien.

Jeg regner selvfølgelig med at Hepatitt B er utelukket gjennom blodprøvetakning.

 

Mvh,

en som ikke tror på healere, nisser, troll, snåsamenn, klarsynte, osv osv osv

Lenke til kommentar

Skudd fra hofta og sikkert sjekket, men ... Glutenallergi/intoleranse?

 

Kan en matallergi oppstå i en alder av 18 år?

 

Jeg har ikke noe særlig tro på slike matintoleranse-aromaterapi-folk.

 

 

Så jeg kjører på med noen mulige MEDISINSKE diagnoser:

-ulcerøs kolitt

-Crohns

-gallestein(er)

 

Så kan man kombinere disse med overproduksjon av magesyre, reflux (oppstøt), og/eller nyrestein.

 

Her er det mye rart som kan være i veien.

Jeg regner selvfølgelig med at Hepatitt B er utelukket gjennom blodprøvetakning.

 

Mvh,

en som ikke tror på healere, nisser, troll, snåsamenn, klarsynte, osv osv osv

 

Jeg har selv tenkt gallestein og ulcerøs kolitt, men han verken blør eller har magesmerter nå. Crohns er et veldig godt forslag og jeg skal snakke med ham om det og foreslå at han ber om en koloskopi om han ikke allerede har fått det.

 

Føler han seg tørstere siden problemene begynte, og nå, en han gjorde før? Drikker han mye væske?

 

Nei, det har han ikke sagt noe om, så jeg tror ikke det er noen merkbar forskjell i tørstheten hans.

 

 

Om han ikke har tatt coloskopi har legene gjort en dårlig jobb.

 

Er usikker på dette, men jeg spurte ham om alt han har fått sjekket når jeg skrev denne tråden, og han nevnte ikke koloskopi, så jeg regner med at han ikke har tatt det.

Lenke til kommentar
Kan en matallergi oppstå i en alder av 18 år?

 

Man kan ha det fra spedbarn uten symtomer og så få plager senere f.eks.

Søk litt på det og les - hadde selv en kjent som gikk lange tider uten å få noen diagnose (bare 1 lege dog) og gikk ned utrolig mye før de fant ut at det var det. Eksempel på info

Verdt å få sjekka og eliminert at det er det iallefall - skader ikke (medisinske ordet for det er vel "CØLIAKI")

Lenke til kommentar

Få han til å få tatt prøver og sendt det til USA, for sjekk etter allergi.

 

Ifølge Norge er jeg totalt frisk, noe jeg og legen vet er feil. Ifølge testene fra USA så er jeg allergisk mot over 30 matvarer, noe som også er faktum.

 

Ettersom det er utenlandsk test, så ikke forvent støtte. Norge støtter kun det som ikke virker.

Lenke til kommentar

Norske tester av forskjellige typer allergi og lignende er ekstremt dårlig, og selv om du faktisk har allergien så er det lite sannsynlig at det slår ut på blodprøver.

 

Hvis matallergi eller lignende mistenkes så er den eneste ''sikre'' måten å finne ut av om det er synderen å kutte ut denne matvaren i en stund. Gjør det i samarbeid med fastlegen, da dere da sammen kan konstantere at du faktisk har denne allergien.

Når det kommer til cøliaki så er den sikreste metoden å sjekke tarmen med ett minikamera.

 

Har vennen din vurdert laktoseintoleranse?

Lenke til kommentar

Det som er så vanskelig med smerter i abdomen, eller buken, er at det er en hel del diagnoser knyttet til dette. Det at det har vært åtte leger involvert uten at en diagnose har blitt stilt bekrefter dette! Jeg kan ta litt generelt om plager i abdomen og hvilke sykdommer som ofte ligger bak dette i forhold til de symptomene du nevner.

 

Hvis du lider av nedre magesmerter så kan det være en masse sykdommer knyttet til dette fordi denne typen smerter kan være svært vanskelig å finne årsak til i kroppen (bare tarmen i seg selv er jo omtrent 10 meter lang, så det er mye som må undersøkes). Nedre magesmerter er egentlig bare et symptom på et større problem. Det er faktisk sjeldent at denne typen smerte er en primærlidelse.

 

Ofte kan magesmerter være et symptom på en sykdom i fordøyelsessystemet. For eksempel divertikulitt, Morbus Crohn, ulcerøs colitt og irritabel tarm syndrom, m.fl.. Alle disse plagene er absolutt knyttet til abdominale smerter.

 

Irritabel tarm syndrom (IBS) på sin side er en lidelse som kan være svært vanskelig å diagnostisere fordi det er fortsatt ingen som vet helt sikkert hvorfor man får det. Stress, bekymring, spenninger, angst og hverdagsproblemer vil hos mange forverre slike mageplager, og det at vennen din ikke vet hva som plager han gjør nok plagene bare verre i så fall. Mangel på appetitt trenger heller ikke å være et symptom på sykdommen, men kan komme av at han er redd og urolig på grunn av situasjonen, og derfor har manglende matlyst og går ned i vekt.

 

Dersom det er en av disse plagene, som er nærmest umulig å oppdage kun ved medisinske tester, er det ofte svært gunstig med en koloskopi, noe som det kanskje ikke har blitt gjort ennå med vennen din.

 

Håper det var til noen hjelp og inspirasjon for videre debatt og brain storming!! Så håper jeg vi får et endelig svar til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...