Gå til innhold

Koble til flere nettbrukere gjennom fiberboksen (problemer)


Anbefalte innlegg

Hei, vi har nylig strekt en kabel mellom to hustander som er i familien (bror). Han som bor ved siden av vil gjerne bruke en trådløs router slik at han kan få internett i hele huset. Men slik som det er nå må vi koble oss gjennom en router som står hos meg, fordi vi ikke kan koble direkte inn i selve fiberboksen. Gjør dette at signalene ikke kan gå gjennom to routere før den når den fiberboksen? Og hva er alle de portene i fiberboksen til? Jeg kan telle minst 6 porter, men ingen av disse fungerer, (har som sagt en kabel som går til en router fra fiberboksen) er det da denne som gjør at de andre ikke kan brukes? Jeg vil gjerne beholde min trådløse router her slik at jeg har tilgang på nett overalt i huset, men vil gjerne også at han i det andre huset også skal ha det.

 

Håper dere forsto hva jeg mente.

 

PS: Han skulle opprinnelig skaffe fiber til seg selv, men det ville kostet minst 3-4000 kr for å grave og montere fiber til hustanden. Så vi bestemte oss heller for å dele internett og dele regningen(e).

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han kan bruke et trådløst aksesspunkt istedet for router, hvis dere allerede har kjøpt inn en router med wifi kan dere sjekke om den har muligheten til å deaktivere router biten, og bare fungere som et aksesspunkt.

 

Men vil det si at router biten fungerer som en sperre for alle de andre nett-koblingene i fiberboksen? At når routeren er tilkoblet kan man ikke benytte seg av alle de koblingene i selve fiberboksen.

Lenke til kommentar

Du kan bruke begge routerne som switch og trådløspunkt. Da blir alle brukerne koblet på samme LAN og direkte til fiber-router.

Du må da deaktivere DHCP i LAN på begge routerne og bruke kun lanportene (switchen).

Klikker du deg inn på nettverkstips i linken min, så finner du et eksempel på det.

 

Edit: Du bør finne ut om det er modem eller routermodem du har. Hvis sentralen ikke deler ut 10.x.x.x eller 192.x.x.x, så er den satt i bridge (modem).

I såfall må du bruke en router (din) og så koble alt annet bak routeren.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...