Gå til innhold

Lavkarbo :) - ukesplan for mat


skjerve94

Anbefalte innlegg

Beklager hvis du tar annstøt, men du var faktisk den som kom med det middags "eksempelet", som kun baserte seg på kjøtt. Men ideen er ikke på å kritisere deg som person, men trenden lavkarbo generelt.

Nå har jeg uansett ikke sett på det som en kritikk av min person, men det var faktisk bare et eksempel, og da synes jeg det er for dumt å henge seg opp i det.

 

Jeg mener mitt poeng står fortsatt, ideen om lavkarbo har gitt store utslag i økt kjøtt inntak, nortura og tine har hatt ganske kraftige økninger i deres salg pga av dette. Lavkarbo blogger som priser trenden, viser generelt kun oppskrifter bassert på kjøtt og egg.

Det er godt mulig at de har hatt det, men det kan umulig bare være pga lavkarberne. Nordmenn generelt spiser for mye kjøtt, det er det ingen tvil om, og da bør vel faktisk fokuset ligge der fremfor å angripe én gruppe som om de har hele skylden. Det har de faktisk ikke.

 

Et lavkarbo kosthold har gått fra å være en ide om lavere karbohydrat innhold i kostholdet til å bli tilnærmet 0. Da et anbefalt lavkarbo kosthold faktisk inneholder 35% karb. Da man stort sett ertsatter det med kjøtt og animalsk fett blir alt veldig feil.

Det færreste lavkarbere jeg kjenner, inkludert meg selv, har vel noen gang forsvart et nullinntak av karbohydrater. En reduksjon av karbohydrater er nok et bedre begrep her, for jeg kjenner vel faktisk ingen som ligger på under 15 karber om dagen. Selv ligger jeg på mellom 15-20 karber, og trives aller best med det, så får jo anbefalingene være på 35%. Uansett, de færreste på f.eks lavkarbo.no vil anbefale et nullkarbohydratskosthold. For veldig mange er det verken ønskelig eller mulig.

 

Det virker egentlig som du har lest litt for mye VG og ikke helt skjønner at i lavkarbomiljøet så ligger mye av fokuset på bær og grønt. For meg er det faktisk ganske fremmed, dette du beskriver her, om at man skal erstatte alt med kjøtt og animalsk fett. Dette er derimot noe jeg leser i tabloidene, og jeg gremmes fordi det som oftest ikke er slik hverdagen er. Det er et bilde man har laget seg, en forutinntatthet som ikke nødvendigvis stemmer overhodet. Klart, det er sikkert lavkarbere som lever etter en slik filosofi, men det er slik jeg ser det faktisk fåtallet.

 

Her ligger det som må forandres i den generelle (den vi ser i media og på nett) holdningen til mat. Jeg håper og tror at lavkarbo trenden snur litt vekk fra det kjøtt suget den har omfavnet så inderlig, og får en mer gjennomtenkt holdning til hva den er.

Kjøttsug, og kjøttsug. Jeg kan, som en innen miljøet, ikke si at jeg kjenner meg igjen i et slikt kjøttsug.

 

Fedon hadde veldig rett da han sa man burde gå ned på karbohydratene, dette var mtp brus, øl, vin, kneip og loff. Aldri har noen påstått at de skal fjernes helt, ikke har noe forskning vist det heller. Ingen forskning har vist at man skal erstatte mengden mat med rødt kjøtt, fisk eller egg heller. Men stort sett vist at vi (i den vestlige verden) spiser mer enn nok av dette allerede, og bør øke inntaket av frukt og grønt.

 

Og jeg kjenner ingen lavkarber, eller nesten noen som er aktive på diverse lavkarboforum, som vil være uenig med deg i dette! Nå er frukt riktignok ikke noe vi vil fronte, men bær og grønt skal og bør være en viktig del av en lavkarbers kosthold.

 

Alt tyder på at oppskriften på et sundt kosthold er hva frøken Espelid argumenterte for i sin glans periode. Et variert kosthold med både fett, proteiner og karbs som en del av det!

Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Men så er lavkarbo så uendelig mye, og inneholder mange sjatteringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere, det er så mye uvitenhet ute å går. Men virkelig?! Pasta, brød og ris er IKKE mettende. Jeg går også på lavkarbo, men ikke for å gå ned i vekt. Jeg er skjeldent sulten pga all fettet man spiser, spiser derfor også mye mindre, men likevel mye energi! Lavkarbo består bare av å spise rene og ubehandlede matvarer.

Lenke til kommentar

Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere, det er så mye uvitenhet ute å går. Men virkelig?! Pasta, brød og ris er IKKE mettende. Jeg går også på lavkarbo, men ikke for å gå ned i vekt. Jeg er skjeldent sulten pga all fettet man spiser, spiser derfor også mye mindre, men likevel mye energi! Lavkarbo består bare av å spise rene og ubehandlede matvarer.

 

Hvorfor går du på lavkarbo da? Hva får du ut av det fremfor et vanlig balansert kosthold? Det finnes da flere typer matvarer som inneholder karbohydrater og som er sunt. Havregryn feks, har lav GI, inneholder en god del fiber, masse nærinstoffer og mineraler.

 

Spørsmålene er ikke vondt ment. Bare lurer fordi alle jeg kjenner som går på lavkarbo, er overvektige, beveger seg fint lite og bruker lavkarbo som utvei i stedet for å trene.

Lenke til kommentar

Hvorfor går du på lavkarbo da? Hva får du ut av det fremfor et vanlig balansert kosthold? Det finnes da flere typer matvarer som inneholder karbohydrater og som er sunt. Havregryn feks, har lav GI, inneholder en god del fiber, masse nærinstoffer og mineraler.

 

Spørsmålene er ikke vondt ment. Bare lurer fordi alle jeg kjenner som går på lavkarbo, er overvektige, beveger seg fint lite og bruker lavkarbo som utvei i stedet for å trene.

Man trenger ikke være overvektig for å ha store helsemessige problemer.

 

Jeg gikk på lavkarbo (ketolysekuren) for å gå ned i vekt, virket som faan. Til tross for at det virket veldig effektift på vekten var det andre ting som som jeg merket langt raskere.

 

Etter bare noen dager roet magen seg, jeg fikk mer overskudd, blodtrykket gikk drastisk ned (etter ca en måneds tid), etc.

 

Ketolysekuren lar deg også spise når du selv vil, påvirker ikke blodsukker eller da også humersvigninger for de som sliter med det på grunn av varierende blodsukkernivå.

Lenke til kommentar

Hvorfor går du på lavkarbo da? Hva får du ut av det fremfor et vanlig balansert kosthold? Det finnes da flere typer matvarer som inneholder karbohydrater og som er sunt. Havregryn feks, har lav GI, inneholder en god del fiber, masse nærinstoffer og mineraler.

 

Spørsmålene er ikke vondt ment. Bare lurer fordi alle jeg kjenner som går på lavkarbo, er overvektige, beveger seg fint lite og bruker lavkarbo som utvei i stedet for å trene.

Man trenger ikke være overvektig for å ha store helsemessige problemer.

 

Jeg gikk på lavkarbo (ketolysekuren) for å gå ned i vekt, virket som faan. Til tross for at det virket veldig effektift på vekten var det andre ting som som jeg merket langt raskere.

 

Etter bare noen dager roet magen seg, jeg fikk mer overskudd, blodtrykket gikk drastisk ned (etter ca en måneds tid), etc.

 

Ketolysekuren lar deg også spise når du selv vil, påvirker ikke blodsukker eller da også humersvigninger for de som sliter med det på grunn av varierende blodsukkernivå.

 

Hvordan var kostholdet ditt før du begynte på lavkarbo? Og aktivitetsnivået? Fett kan ikke brytes ned til energi i samme tempo som karbohydrater, og er man mye i aktivitet, vil man kunne ha nytte av litt karbohydrater for å yte bedre under trening/aktivitet.

 

Jeg mener vi er skapt for å spise variert, inkludert karbohydrater, fra naturens side. Fedme er blitt et alvorlig problem de siste årene etter at bil og annen latskap blir mer og mer hverdagslig. Tviler på at det var mange feite folk på 1700-tallet. Derfor mener jeg det ikke er kostholdet det er noe galt med (gitt at man spiser alt med måte), men heller aktivitetsnivået til folk flest.

 

Jeg retter dette hovedsaklig mot folk som går på lavkarbo i stedet for å flytte på rumpa. At man kan få andre helsegevinster, er sikkert riktig.

Endret av Kvikksølv
Lenke til kommentar

Hvordan var kostholdet ditt før du begynte på lavkarbo? Og aktivitetsnivået? Fett brytes kan ikke brytes ned til energi i samme tempo som karbohydrater, og er man mye i aktivitet, vil man kunne ha nytte av litt karbohydrater for å yte bedre under trening/aktivitet.

 

Jeg mener vi er skapt for å spise variert, inkludert karbohydrater, fra naturens side. Fedme er blitt et alvorlig problem de siste årene etter at bil og annen latskap blir mer og mer hverdagslig. Tviler på at det var mange feite folk på 1700-tallet. Derfor mener jeg det ikke er kostholdet det er noe galt med (gitt at man spiser alt med måte), men heller aktivitetsnivået til folk flest.

 

Jeg retter dette hovedsaklig mot folk som går på lavkarbo i stedet for å flytte på rumpa.

Kostholdet var vel under middels bra men ikke ekstremt.

 

Hadde aldri sett de forskjellene ved kun å endre det til "normalt" sunt kosthold da jeg har prøvd det også.

 

Når kroppen har en egen funksjon som trer frem når man ikke får i seg karbohydrater kan du vel ikke påstå at mennesker faktisk også er skapt for å leve på ett minimum av karbohydrater.

 

Ser man historisk på det er det kun i de siste få årene potet, pasta, ris og korn har blitt vanlig.

 

Edit: Aktivitetsnivået var ikke høyt før men akkurat det samme etter.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere, det er så mye uvitenhet ute å går. Men virkelig?! Pasta, brød og ris er IKKE mettende. Jeg går også på lavkarbo, men ikke for å gå ned i vekt. Jeg er skjeldent sulten pga all fettet man spiser, spiser derfor også mye mindre, men likevel mye energi! Lavkarbo består bare av å spise rene og ubehandlede matvarer.

 

Hvorfor går du på lavkarbo da? Hva får du ut av det fremfor et vanlig balansert kosthold? Det finnes da flere typer matvarer som inneholder karbohydrater og som er sunt. Havregryn feks, har lav GI, inneholder en god del fiber, masse nærinstoffer og mineraler.

 

Spørsmålene er ikke vondt ment. Bare lurer fordi alle jeg kjenner som går på lavkarbo, er overvektige, beveger seg fint lite og bruker lavkarbo som utvei i stedet for å trene.

 

 

Jeg begynte med lavkarbo fordi jeg ville gå litt ned i vekt ja, men grunnen til at jeg fortsatte å spise lavkarbo etter at jeg hadde gått ned de kiloene jeg ville, var at jeg generelt sett følte meg mye bedre. Det er ingenting usundt med lavkarbo. Jeg økte selvsagt litt på karbene, men holder meg fint innenfor 30-40g. Jeg får i meg alle vitaminer jeg skal ha, det har jeg sjekket hos legen!

 

Når jeg spiste høykarbo mat som pasta og ris, var jeg sulten hele tiden. Jeg ble mett, men alltid sulten igjen etter veldig kort tid. Nå føler jeg meg alltid passlig mett og god med masse energi! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere, det er så mye uvitenhet ute å går. Men virkelig?! Pasta, brød og ris er IKKE mettende. Jeg går også på lavkarbo, men ikke for å gå ned i vekt. Jeg er skjeldent sulten pga all fettet man spiser, spiser derfor også mye mindre, men likevel mye energi! Lavkarbo består bare av å spise rene og ubehandlede matvarer.

 

Hvorfor går du på lavkarbo da? Hva får du ut av det fremfor et vanlig balansert kosthold? Det finnes da flere typer matvarer som inneholder karbohydrater og som er sunt. Havregryn feks, har lav GI, inneholder en god del fiber, masse nærinstoffer og mineraler.

 

Spørsmålene er ikke vondt ment. Bare lurer fordi alle jeg kjenner som går på lavkarbo, er overvektige, beveger seg fint lite og bruker lavkarbo som utvei i stedet for å trene.

 

Det er ikke bare overvektige som går på lavkarbo, langt i fra! Min mor går for eksempel på lavkarbo fordi hun har hudsykdommen Psoriasis, og lavkarbo kostholdet har hjulpet henne å holde dette i sjakk, til og med forbedret det helt enormt! Min kjære mormor går også på lavkarbo da hun har lavt stoffskifte, noe som har hjulpet henne også.

Endret av Neekita
Lenke til kommentar

Det er absurd og drive med lavkarbo!

 

For det første: ikke gi lavkarbo mat til familien din hvis du har barn som er under utvikling! Barn vokser og de må ha karbohydrater, proteiner og vitaminer samt mineraler. Lavkarbo kan skade barnets vekst og utvikling med at ett barn ikke får tilgang til karbohydrater. Hvis du føler for at du burde gå på lavkarbo så er det ditt valg men ikke gi dietten til familien din særlig hvis det er barn som inngår i bildet som nevnt.

 

For det andre: Det er absurd og drive og ete fett og smør og alle andre mulige alternativer for det regnes som en sunn diett! Hovedgrunnen til at folk begynner med lavkarbo er nok på grunn av vektproblemer og det som er mest fornuftig og gjøre da er og spise lite fett men ett balansert kosthold som består av: Proteiner, Karbohydrater, vitaminer samt mineraler og andre næringsstoffer som kroppen trenger. Det har dannet seg ett fryktelig hysteri når det gjelder dette med lavkarbo og dette er en stygg hypnose hvis man kan si det sånn... Et sunt og balansert med ett normalt kosthold og ikke minst bevege deg ofte så går du ned i vekt skal du se!

 

Og for det tredje: Hvis man kan kalle lavkarbo som en helsediett som skal ha fordeler for helsen din så er det å snu ting på hodet! De fleste lavkarbo dietter er mer skadelig for kroppen enn du tror! Du kan skade deg og din familie noe som bør unngåes for å si det sånn...

 

Ikke start på noen som helst for for lavkarbo!

Det er bare ett stort hysteri som har oppstått i Norge som enda en såkalt helsediett som skader mer enn de fleste her til lands er klar over!!

Lenke til kommentar

Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere, det er så mye uvitenhet ute å går. Men virkelig?! Pasta, brød og ris er IKKE mettende. Jeg går også på lavkarbo, men ikke for å gå ned i vekt. Jeg er skjeldent sulten pga all fettet man spiser, spiser derfor også mye mindre, men likevel mye energi! Lavkarbo består bare av å spise rene og ubehandlede matvarer.

 

Hvorfor går du på lavkarbo da? Hva får du ut av det fremfor et vanlig balansert kosthold? Det finnes da flere typer matvarer som inneholder karbohydrater og som er sunt. Havregryn feks, har lav GI, inneholder en god del fiber, masse nærinstoffer og mineraler.

 

Spørsmålene er ikke vondt ment. Bare lurer fordi alle jeg kjenner som går på lavkarbo, er overvektige, beveger seg fint lite og bruker lavkarbo som utvei i stedet for å trene.

 

Det er ikke bare overvektige som går på lavkarbo, langt i fra! Min mor går for eksempel på lavkarbo fordi hun har hudsykdommen Psoriasis, og lavkarbo kostholdet har hjulpet henne å holde dette i sjakk, til og med forbedret det helt enormt! Min kjære mormor går også på lavkarbo da hun har lavt stoffskifte, noe som har hjulpet henne også.

 

Så klart er det ikke bare overvektige folk som går på lavkarbo. At enkelte personer med visse sykdommer/problemer får positive helseefekter av lavkarbo benekter jeg ikke. Men de aller fleste som går på lavkarbo har problemer med vekta si. Folk flest endrer ikke såpass drastisk på kostholdet hvis de har normal kroppsvekt.

 

 

Folk burde heller begynne å trene mer. Kroppene våre er fortsatt tilpasset den tiden hvor man bodde i huler, og måtte løpe flere kilometer hver dag for å skaffe mat, og et generelt mye høyere aktivitetsnivå enn vi har i dag.Instingtivt spiser man også mer enn man i utgangspunktet har bruk for, fordi kroppen alltid prøver å spare opp til en eventuell sultperiode. Nå i dagens samfunn, hvor mange kan kjøpe all mat på nærmeste butikk, sammen med et generelt lavt aktivitetsnivå, sier det seg selv at mange sliter med vekten.

Endret av Kvikksølv
Lenke til kommentar

Jeg har begrunnet dette før her:

 

for det det første: ikke gi lavkarbo mat til familien din hvis du har barn som er under utvikling! Barn vokser og de må ha karbohydrater, proteiner og vitaminer samt mineraler. Lavkarbo kan skade barnets vekst og utvikling med at ett barn ikke får tilgang til karbohydrater. Hvis du føler for at du burde gå på lavkarbo så er det ditt valg men ikke gi dietten til familien din særlig hvis det er barn som inngår i bildet som nevnt.

For det andre: Det er absurd og drive og ete fett og smør og alle andre mulige alternativer for det regnes som en sunn diett! Hovedgrunnen til at folk begynner med lavkarbo er nok på grunn av vektproblemer og det som er mest fornuftig og gjøre da er og spise lite fett men ett balansert kosthold som består av: Proteiner, Karbohydrater, vitaminer samt mineraler og andre næringsstoffer som kroppen trenger. Det har dannet seg ett fryktelig hysteri når det gjelder dette med lavkarbo og dette er en stygg hypnose hvis man kan si det sånn... Et sunt og balansert med ett normalt kosthold og ikke minst bevege deg ofte så går du ned i vekt skal du se!

Og for det tredje: Hvis man kan kalle lavkarbo som en helsediett som skal ha fordeler for helsen din så er det å snu ting på hodet! De fleste lavkarbo dietter er mer skadelig for kroppen enn du tror! Du kan skade deg og din familie noe som

bør

unngåes for å si det sånn...

Ikke start på noen som helst for for lavkarbo!

Det er bare ett stort hysteri som har oppstått i Norge som enda en såkalt helsediett som skader mer enn de fleste her til lands er klar over!!

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...