Gå til innhold

[Løst] Objektiv til Nordlys/stjerner


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som tittelen sier er jeg på utkikk etter ett mørke/natt objektiv.

 

Jeg har tenkt å forholdshvis bruke det til å ta av stjernehimmelen,nordlyset og noe bilder i byen når natte mørket tar på.

 

Har lest litt å sett rundt å er vell ikke så alt for mange å velge imellom - jeg tenker å ha en høvelig vidvinkel àla 24mm.

 

Jeg kunne selvsagt bruke 50mm`rn, men jeg synes det blir vell litt mye "crop" for å ta bilder av nordlys å stjerner. Dog den funker godt til bylivet.

 

Så jeg har kommet fram til noen alternativer, er litt usikker om jeg skal gå for zoom her eller fast optikk så jeg trenger noen råd.

 

Vil vell også helst ha ett med blender rundt f2.8 eller mindre.

 

Budsjettet ligger ca rundt 4-6k, men kan tøyes.

 

Har sett på disse:

 

Nikon 24mm, f2.8

 

Sigma 20mm, f1.8

 

Innspill,tips og råd tas med stor takk!

 

Mvh Jann

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tokina 11-16 f/2.8 burde funke.

 

Ser ut som ett bra og godt obkjetiv ifølge noen reviews og vids. Kanskje jeg skal gå for denne ja.. prisen er ikke så alt for gale heller ca 6k.

 

Noen som har dette obkjetivet som vil eller kan komme med innspill?

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Ser ut som ett bra og godt obkjetiv ifølge noen reviews og vids. Kanskje jeg skal gå for denne ja.. prisen er ikke så alt for gale heller ca 6k.

 

Noen som har dette obkjetivet som vil eller kan komme med innspill?

 

 

Tokina 11-16 F/2,8 er et knallobjektiv til nordlysfotografering, dette er et av de beste objektivene jeg har, anbefales på det varmeste :)

Endret av Frode A
Lenke til kommentar

I profilen din skriver du at du har D7000 med noen objektiver. Kan du ikke bare teste dette med ett av de objektivene du har? Du MÅ ikke ha veldig stor blender, du må sannsynligvis bruke stativ uansett, og bør kanskje blende ned et par hakk for å få den optiske ytelsen best mulig.

 

Mitt tips, test med ett av de du har, kanskje det kan spare deg for noen tusenlapper...:-)

Lenke til kommentar

I profilen din skriver du at du har D7000 med noen objektiver. Kan du ikke bare teste dette med ett av de objektivene du har? Du MÅ ikke ha veldig stor blender, du må sannsynligvis bruke stativ uansett, og bør kanskje blende ned et par hakk for å få den optiske ytelsen best mulig.

 

Mitt tips, test med ett av de du har, kanskje det kan spare deg for noen tusenlapper...:-)

 

Om man bruker for lange lukkertider når man tar bilde av stjerner så vil stjernene tegnes ut som striper på bildet. Jorden roterer jo hele tiden den... Har lest et sted at det er en fordel med forholdsvis høy lysstyrke til fotografering av nordlys også og at lukkertiden ikke må bli for lang om man vil beholde finere detaljer i nordlyset.

Lenke til kommentar

Dersom du skal beholde f.eks nåling i nordlyset er du avhengig av å presse ned lukkertiden. Men det avhenger av nordlysets aktivitet og bevegelse. Noen ganger holder det med 5-6 sekunder, andre ganger må du presse ned under sekundet for å holde kontrollen. Så spiller det også inn hvor mye du kan ISO-presse kameraet ditt før du får uaktseptabel støy.

 

Jeg opplever ofte at f4 blir for trang blender til å presse ned lukkertidene mot sekundet. Mitt mottrekk er snarlig innkjøp ev Canons 24mm f 1.4 II alternativt Nikons 14-24 f2,8 på adapter da jeg ofte opplever at selv 24mm kan bli litt trangt til landskapsbilder med nordlys på fullformat. Begge disse er trolig utenfor hva du hadde tiltenkt av budsjett, men så er vi også ute i en type fotografering hvor utstyret må tynes skal man få de gode bildene og da havner også prisene opp tilsvarende. Nikons 14-24 er ganske rå hva spesifikasjoner ut mot kanten angår når man sammenligner mot åpenlyse "konkurrenter".

 

Du har uansett fått gode tips om noe mer prisgunstige alternativer over her. Angående striping av stjerner så er de faktisk en god del mer tilgivende på moderate lukkertider enn nordlyset som gjerne kan grøtes til på lukkertider på 5 sekunder om det er skikkelig aktivt. Her spiller også brennvidden inn. En del av vidvinkelobjektivene har såpass fortegning og detaljsvakhet i kantene at stjerner stripes på lukkertider langt lavere enn hva de gjør i senter. Her er det stort sett erfaring som vil fortelle deg hva som er akseptable lukkertider og ikke. 30 sekunder striper i hvertfall stjernene godt i kantene på et vidvinkelobjektiv.

 

Nevner de dyrere objektivene også da jeg selv vet at jeg uansett hadde havnet der før eller siden og heller prioriterer litt lengre intervall mellom hver objektivhandel og heller legger litt mer i hver enkelt handel. Det er jo også en mulighet dersom du eller noen nære bekjente skal utenlands å presse prisen på disse objektivene en god del ned nå som dollaren er så lav at de likevel kanskje kan være alternativer for deg..

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som ett bra og godt obkjetiv ifølge noen reviews og vids. Kanskje jeg skal gå for denne ja.. prisen er ikke så alt for gale heller ca 6k.

 

Noen som har dette obkjetivet som vil eller kan komme med innspill?

 

 

Tokina 11-16 F/2,8 er et knallobjektiv til nordlysfotografering, dette er et av de beste objektivene jeg har, anbefales på det varmeste :)

Jeg vipper veldig mot dette. Har du prøvd dette som timelapse mot nattehimmelen eller?

 

I profilen din skriver du at du har D7000 med noen objektiver. Kan du ikke bare teste dette med ett av de objektivene du har? Du MÅ ikke ha veldig stor blender, du må sannsynligvis bruke stativ uansett, og bør kanskje blende ned et par hakk for å få den optiske ytelsen best mulig.

 

Mitt tips, test med ett av de du har, kanskje det kan spare deg for noen tusenlapper...:-)

Jeg har testet ja før jeg lagde denne posten. Sigma 10-20mm f4-4.5 var det jeg brukte - prøvde på fjellet ovenfor byen, men skal finne en bedre plass neste gang hvor det er stupmørkt. Prøvde å ta noen stjerne bilder som ble ok. Men uansett så har jeg ikke sigma`n så lenge siden den skal til noen andre. Stativ brukte jeg selfølgelig er da ikke helt tett i pappen :) Men takk for tips uansett.

 

Dersom du skal beholde f.eks nåling i nordlyset er du avhengig av å presse ned lukkertiden. Men det avhenger av nordlysets aktivitet og bevegelse. Noen ganger holder det med 5-6 sekunder, andre ganger må du presse ned under sekundet for å holde kontrollen. Så spiller det også inn hvor mye du kan ISO-presse kameraet ditt før du får uaktseptabel støy.

 

Jeg opplever ofte at f4 blir for trang blender til å presse ned lukkertidene mot sekundet. Mitt mottrekk er snarlig innkjøp ev Canons 24mm f 1.4 II alternativt Nikons 14-24 f2,8 på adapter da jeg ofte opplever at selv 24mm kan bli litt trangt til landskapsbilder med nordlys på fullformat. Begge disse er trolig utenfor hva du hadde tiltenkt av budsjett, men så er vi også ute i en type fotografering hvor utstyret må tynes skal man få de gode bildene og da havner også prisene opp tilsvarende. Nikons 14-24 er ganske rå hva spesifikasjoner ut mot kanten angår når man sammenligner mot åpenlyse "konkurrenter".

 

Du har uansett fått gode tips om noe mer prisgunstige alternativer over her. Angående striping av stjerner så er de faktisk en god del mer tilgivende på moderate lukkertider enn nordlyset som gjerne kan grøtes til på lukkertider på 5 sekunder om det er skikkelig aktivt. Her spiller også brennvidden inn. En del av vidvinkelobjektivene har såpass fortegning og detaljsvakhet i kantene at stjerner stripes på lukkertider langt lavere enn hva de gjør i senter. Her er det stort sett erfaring som vil fortelle deg hva som er akseptable lukkertider og ikke. 30 sekunder striper i hvertfall stjernene godt i kantene på et vidvinkelobjektiv.

 

Nevner de dyrere objektivene også da jeg selv vet at jeg uansett hadde havnet der før eller siden og heller prioriterer litt lengre intervall mellom hver objektivhandel og heller legger litt mer i hver enkelt handel. Det er jo også en mulighet dersom du eller noen nære bekjente skal utenlands å presse prisen på disse objektivene en god del ned nå som dollaren er så lav at de likevel kanskje kan være alternativer for deg..

Det lenes mot Tokina 11-16 F/2,8 - Nikon obkjektivet blir en del dyrere ja enn det jeg hadde budsjettert for. Må prioritere andre ting egentlig så ca 6k er vell maks i denne omgang jeg kan bruke.

 

Men uansett takk for råd å tips folkens - settes pris på! Mest sannsynelig blir det Tokina.

Lenke til kommentar

Den Tokinaen er forøvrig helt kurant. Har en kompis som tar mye nordlysbilder med den og en Canon 7D og den tror jeg du vil få mye glede av. Tidligere kunne det være litt vrient å få tak i den Tokinaen, men det har muligens endret seg...

Vil forhåpentlighvis tro det. :) Blir sikkert ett flott valg å mange mange timer ute med kos. Jeg skal se hva jeg finner - sist jeg sjekket(noen dager siden) så var det en del butikker i Norge som hadde den på lager.

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd objektivet som timelapse mot nattehimmelen, forøvrig lå det et slikt brukt objektiv med Nikon fatning på foto.no i går kveld.

Jeg var innom for noen dager siden, men fant bare fatning for canon - så takk for tipset frode. Ser helt greit ut sparer 4k på det kjøpet hvist jeg går for det - dog jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukte obkjektiver, men foto.no er vell heller ikke plassen der selgere driver med tull vil jeg tro.

 

*edit sendte han en mail så får jeg høre.

Det ble 11-16 kjøp.* :)

Endret av Ivanka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...