Gå til innhold

Cruise i karibien i januar. Hvordan er klimaet der da?


A9ta

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å reise på cruise i karibien i januar og lurer på hvordan klimaet er der nede da? Ruten er foreløpig ikke bestemt, men kunne tenkte meg å starte fra Florida ettersom det er billigere billetter hit enn til feks Costa Rica. Bør jeg velge en rute som går så langt sør som mulig i januar? Vil gjerne ha tips til steder i karibien som anbefales. Er ikke ute etter noe veldig spesielt; oppleve nye kulturer, snorkle, kanskje se regnskog, se annet dyreliv, kjente steder osv.

 

Alternaltivet hadde vært å reise i juni-august om klimaet er bedre da? Men vet jo at orkansesongen da kanskje har begynt? Og i hvilken grad påvirker det isåfall turene med cruise? Endrer de bare rute og kjører om uværet?

 

Har kikket litt på Royal Caribbean sine turer ettersom jeg har hørt mye bra om de, men vil gjerne ha tips på andre selskaper?

 

Takk for svar! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, meker jeg ble litt skeptisk da. :hmm: Har lyst på sol og varme slik at det blant annet er behagelig å snorkle :) Har du noen fine øyer å anbefale? Er veldig usikker på hvilken rute jeg har lyst på ettersom jeg har null erfaring med karibien.

 

Som student passer det best å reise rundt nyttår eller om sommeren, men mulig jeg kunne fått det til i slutten av mars - begynnelsen av april. Høres det bedre ut værmessig? Når har du vært der? :)

Lenke til kommentar

Har vært i Karibien på forsjellige tider av året. I nord er gjennomsnittlig temperatur i januar høyere enn hva vi har i Oslo i juli og de fleste nordmenn vil synes det er OK selv om vannet er litt kjølig, men du kan være uheldig og få 15 grader og gråvær i flere dager. Jo lengere syd du drar midtvinters jo sikrere er været.

 

Av de destinasjonene Royal carribean lister har jeg kun vært i Miami, Key West, Willemstad, Cozumel og St. Georges. Det er veldig forskjellige steder. Om det kun er varmt vann og snorling midtvinters du er ute etter burde du satse på ABC-øyene.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om de tre øyene :) Men vil jo selvfølgelig gjøre annet enn snorkling også, men ettersom jeg ikke har noe erfaring med karibien vet jeg ikke helt hva jeg kan finne der. Men prøver jo å søke litt rundt, men vil gjerne motta tips. Er interessert i nye kulturer, byggverk, dyreliv ++

Lenke til kommentar

Vær klar over at det på vinteren kan være kjølig nord i Karibien. Som nordmann tåler du likevel en dukkert, men jeg husker kanaderne som satt rundt bassenget på Cuba med boblejakke på de dagene det var kjøligst. :!:

 

nå synes jeg du svartmaler litt vel mye her. da jegvar på Cuba i november/desember i fjor var det den kaldeste novemberen siden 1992. med unntak av en eller to dager (av tre uker) var det over 30+ grader og 23-grader i vannet. de innfødte synes det var bikkjekalt men for oss nordmenn gikk det veldig greit.

Lenke til kommentar

La oss bruke objektive data:

I januar som vedkommende skal reise er varmerekorden i Havanna 32 grader og kulderekorden 10 grader. I en gjennomsnittlig dag skal temperaturen variere mellom 18 og 26 grader. over 30 er altså ikke normen og 15 grader og gråvær som jeg opplevde ett par dager er absolutt ikke usannsynlig å oppleve.

 

Til sammenligning har Curacau i januar kulderekord på 20,3 grader og en gjennomsnittlig dag varierer temperaturen fra 24 til 30 grader.

 

Skal man være helt sikker på godt vær midtvinters bør man altså dra syd i Karibien. Det blir litt som om man skal booke en uke i juli på sørlandet eller Kreta, begge kan bli bra badeferier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...