Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

klikkelyder fra bilen


suzukirmx03

Anbefalte innlegg

igår så fant jeg ut at på venstre side så har mansjetten sprukket og jeg testa bilen idag tidlig og kjørte i ring både til venstre og høyre når jeg kjørte til venstre begynte høyre siden av bilen og tikke og jeg har sjekka mansjetten på den siden den ser grei ut. så må jeg eventuelt bytte begge drivknutene på begge siden elller holder det med den siden den lager ulyd på. jeg vet ikke hvor lenge det vært sånn men har brukt bilen til langkjøringen siden august har ikke hørt til noe sånt lyd før btw er mitsubishi lancer 1994

Endret av suzukirmx03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mer en klakkelyd om knuta er gåen, og det blir vel gjerne om du svinger helt over til høyre og tar i gang at du hører den hvis det er begynnende problem..

 

Du trenger uansett ikke bytte begge sider om du kun hører lyden fra venstre side i tillegg til at mansjetten er gåen :)

er dette no dyrt og fikse på verksted? vil helst skifte slitedelene og bli kvitt lydene

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å skifte en mansjett som ser grei ut, for hvem vet hvor lenge det er siden den sist er skifta ut? :)

da spør jeg etter pris på skift av mansjett på den ene siden og skifting av drivknut på den andre siden fordi mansjetten så fin ut på høyre side derimot venstre har sprukket og det kommer ulyder fra høyre side der mansjetten er hel, men det kommer ikke noe ulyder fra den siden mansjetten har sprukket? rart

Lenke til kommentar

sett bilen i 1st gir, kom deg under bilen og beveg på akslingene. Er det slark i knutene vil dette kunne fremprovoseres ved beveging av aksling samt fullt utslag på ratt.

 

Har du en mansjett som er gåen er nok greaseinnholdet kastet ut og knuten er tørr. Dette sliter tripodlagerene uhyre fort. Man får mansjetter man limer rundt slik at man slipper å måtte ta ut akslingen. Disse holder overraskende bra om man gjør det på riktig måte med god rengjøring osv før man monterer.

 

Hvis du vil bytte ut i en ny gummimansjett må akslingen ut og en ny presses over. Erfaringsmessig med verksteder greaser de opp de gamle tripodlagerene og presser over en ny mansjett.

 

Selv bytter jeg akslingene tvert om det har fått gå så langt at akslingene er begynt å kakle.

 

Her har forrige eier latt det gå så langt at lagerene er kjørt tørre og det er kjempeslark i akslingen på ene siden. Jeg har derfor byttet begge akslingene mer spell nye. Samt fått forsterket overføringen.

DSC_0083.jpg

DSC_0082.jpg

Endret av gnugfur
Lenke til kommentar

Du kan også dra ny mansjett over med en stor kon, mest brukt hvis akslingen er til å dele ved knuten..

Det har ingenting for seg å bytte akslingen hvis knuta er gåen og med mindre man ikke kan splitte den da det skal MYE til før "splinesa" på akselen tar kvelden.

 

Det finnes nok ikke mange seriøse verksteder som bare fetter opp en gåen knute og setter på en ny mansjett ;)

Lenke til kommentar

Du kan også dra ny mansjett over med en stor kon, mest brukt hvis akslingen er til å dele ved knuten..

Det har ingenting for seg å bytte akslingen hvis knuta er gåen og med mindre man ikke kan splitte den da det skal MYE til før "splinesa" på akselen tar kvelden.

 

Det finnes nok ikke mange seriøse verksteder som bare fetter opp en gåen knute og setter på en ny mansjett ;)

 

Akkurat dette kan vi sikkert diskutere i dagesvis uten å komme noen steder. Men erfaringsmessig er det å utsette et problem fremfor å eliminere det fullstendig. Er lagerene kjørt tørre så er de slitt slik at de aldri vil fungere som de skal igjen. Nye splineslager 4-500kr og en koselig frustrerende jobb å bytte.

 

Ny aksling med alt komplett og deilig 1500-2000. Ut og inn, tut og kjør og problemet er eliminert frem til mansjetten er forringet igjen om en 5-7 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags bil får du NY aksling til for 1500-2000,- ?

Bytta aksling på på en Primera P10 nå nylig, og de kom med brukt aksling fra en hogger siden ny kosta nesten 7000,-

 

Bare ytre ledd til Vectra jeg hadde kosta ca. 1500, og indre ledd koster mellom 2500 og 3500,-, kommer ann på hvem side..

Komplett aksling mener jeg kosta ca. 10 000,- til den bilen.

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...