Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av crashet bil


Patri Ot

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en billig bil (som jeg er fornøyd med ) og får den hjem om to dager. Saken er at forrige eier har ringt meg da han fant sin gamle bil på nettet. Da sier han at bilen har vert i et crash og anbefaler meg å ikke kjøpe den ? Hvorfor ? Har prøvd å spore bilen eiere ( tre ledd via oppkjøperfirma) og om hvor alvorlig skaden kan ha vert på bilen. En sier at den ikke var av alvorlig art og at jeg ikke trenger å være redd for å kjøpe katta i sekken. Bilen skal jo på eu-kontroll snart og hva skjer hvis den ikke går igjennom kontrollen. Da kan jeg vel heve kjøpet ? Bilen kan du se har litt større sprekker mellom panser og skjerm enn orginalt når hvis man ser nøye på den men jeg har ikke funnet noe galt med den ellers . Jeg hever kjøpet hvis den ikke går igjennom ? Hvor gode er de som tar eu-kontroll ? Det varierer veldig tror jeg.

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei automatisk er det vel ikke at den glir igjennom. Noen millimetermåling av bilen er vel ikke eu-kontrollen som avslører feil på, sånn som kontrollen utføres på idag. Hadde bilen vert alvorlig skadet hadde det blitt krevd skrotet av forsikringsselskapet mest trolig. Ikke sikkert noe forsikringsselskap har vert inne i bildet heller. Å ofre bonuspoeng på en gammel bil (men bra) var kanskje tanken who knows. Vel, spekulerer litt på hvorfor forrige eier ringte men han hadde kanskje glemt å ta dagens nervetablett.

Lenke til kommentar

Det er lurt å være på vakt mot nyere luksusbiler som er importert fra USA, det kan da være amerikanske vrak (biler forsikringsselskapet trodde ikke var forsvarlig å reparere og så solgte billig til en oppkjøper) bygd opp igjen ved hjelp av deler fra stjålne biler (kan være biler fra Tyskland f.eks) i Øst-Europa og så solgt i Norge som om de var importert fra USA. Hele grunnen til at de skaffer vraket er at de trenger et bra chassisnummer. Jeg vet det har skjedd i Sverige, men jeg har ikke hørt om det i Norge.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hadde bilen vert alvorlig skadet hadde det blitt krevd skrotet av forsikringsselskapet mest trolig

 

 

Akkurat det skal du ikke ta for gitt. Et stort antall av bilene forsikringsselskapene kondemnerer i Norge blir bygget opp igjen og solgt. Dessverre er det ikke alle som er like "flinke" til å opplyse om sånt ved salg heller.

 

 

Men historien til trådstarter her syns jeg var litt rar. Du har altså kjøpt bilen, og han vil kjøpe den tilbake, eller du skal kjøpe?

At den ikke går gjennom PKK gir ikke automatisk rett til å heve kjøpet (med mindre det er del av avtalen), men forrige eier sørger jo nå for at du ikke har en sak om du senere finner ut at den har hatt store skader, siden dette nå er opplyst. Høres litt merkelig ut det hele... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...