Gå til innhold

Hvor mye tar butikkene betalt ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortjeneste på spill er veldig lav i forhold til andre slike produkter (som programmer, filmer, musikk etc). Jeg drev en liten ren spillbutikk et halvårs tid (bare PC) - sikkert helt feil tidspunkt også da dette var for 5 år siden ca - og det var rett og slett ikke mulig å konkurere med butikker i samme området som Elkjøp og Obs som tok inn 100 eksemplarer med dertil rabatt (der vi tok inn kanskje 10).

 

For i det hele tatt å ha noe å selge måtte man jo ligge under disse kjedene igjen også, så jeg synes å huske fortjenesten lå på rundt 20-25% for de titlene vi fikk 'bra' pris på fra importør og nede i 10-15% generelt.

 

En ting er hvertfall sikkert: Akersmic og tilsvarende butikker har en fet fortjeneste når de selger konsoll spillene sine til 'hyggelige' 650kr selv om konsoll spill er generelt dyrere enn pc/mac spill.

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en spill-butikk, og mener det ikke finnes noe grunnlag å si at spillbutikker har altfor høy fortjeneste. De er faktisk forholdsvis lave på slike produkter. Vi regner ca. 25-30% fortjeneste på nye spill, både PS2-, XBOX- og PC-spill. Hvis du sammenligner multimedie-produkter med feks. klær, matvarer o.l. vil du finne ut at slike butikker har vanligvis en mye høyere fortjeneste. Det at vi ofte blir sammenlignet med nettbutikker gjør også at vi ikke kan ha så mye høyere priser enn de. Å kjøre de samme prisene som på nettet vil forsåvidt bli svært ugunstig da nettbutikker stort sett har minimale kostnader i forhold til en vanlig butikk. De opererer gjerne med 15-20% fortjeneste på produktene sine.

 

PS. Jeg liker ikke kunder som sier: "Jammen på nettet koster denne mye mindre" :D

Lenke til kommentar
Jeg jobber i en spill-butikk, og mener det ikke finnes noe grunnlag å si at spillbutikker har altfor høy fortjeneste. De er faktisk forholdsvis lave på slike produkter. Vi regner ca. 25-30% fortjeneste på nye spill, både PS2-, XBOX- og PC-spill. Hvis du sammenligner multimedie-produkter med feks. klær, matvarer o.l. vil du finne ut at slike butikker har vanligvis en mye høyere fortjeneste. Det at vi ofte blir sammenlignet med nettbutikker gjør også at vi ikke kan ha så mye høyere priser enn de. Å kjøre de samme prisene som på nettet vil forsåvidt bli svært ugunstig da nettbutikker stort sett har minimale kostnader i forhold til en vanlig butikk. De opererer gjerne med 15-20% fortjeneste på produktene sine.

PS. Jeg liker ikke kunder som sier: "Jammen på nettet koster denne mye mindre" :D

 

Bruttofortjenesten på matvarer er vell heller ikke så høy, om jeg ikke tar feil har rema en flat brutto på sine produkter på ca 20%, noe av det samme som elkjøp/expert og co har..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...