Gå til innhold

Spørsmål om harddisker som tidligere har stått i NAS m\ RAID


Anbefalte innlegg

Hei og hå!

 

Har stalket dette forumet en god stund, så bestemte meg det endelig var på tide og registrere seg :D

 

Dette er et litt pinlig spørsmål på flere nivåer, da jeg ikke vet hvor tråden skal legges, jeg vet ikke om jeg formulerer meg rett eller om det i det hele tatt er et problem :p Jeg er rykende fersk når det gjelder blandt annet RAID, så hvis dere synes at noen av spørsmålene mine er i overkant dumme, må jeg ærbødigest be dere om og holde ut :p

 

For en stund tilbake kjøpte jeg en NAS, type 4-bay med RAID. Klasket 4x 500gb disker inn i den, og satte på speiling (Det blir vel RAID 1...? En og en disk speiler hverandre?). Har fungert kjempefint frem til nå, men så plutselig klarte jeg ikke og access'e den lengre; den er rett og slett helt stein dau.

 

Jeg har lenge hatt planer om og sette opp en skikkelig fil-server i leiligheten min, og driver nå og planlegger\handler inn denne monstrositen :p Den opprinnelige planen var og ta alt av disker jeg har liggende (ca. 12 faktisk :p) og klaske de ihop. Men så kom guds store prosjekt-killer; tvilen.

 

Hvordan blir det om jeg bare napper ut diskene av NAS'en, ut av RAID'et, og setter dem inn i en vanlig pc som helt vanlige harddsiker igjen..? Har kommet opp med følgende hypoteser:

 

1: Det går bra; to disker vil ha innhold, 2 vil være blanke.

2: Det går ikke bra; ingen av diskene vil fungere.

3: Det går rett at skogen; ingen ting fungerer, og alt innholdet tapt.

 

Noe sprikende, men mangel på forståelse for RAID gjør at jeg må bruke fantasien :p

 

Kan noen gi meg noen pointers hva som blir best og gjøre i slik tilfelle..? Og sende 1 TB til de evige servermarker er noe jeg helst vil unngå :p

 

(Og mods; beklager hvis denne er i feil fora!)

 

//William

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En NAS boks er egentlig en liten Linux PC.

Linux bruker et annet filsystem enn Windows. Windows kan ikke lese disse diskene, enten de er i RAID eller ikke.

Linux kan du enkelt kjøre fra en CD i en vanlig PC, og da burde det være mulig å lese diskene.

Det er heller ikke noe problem å bruke diskene i Windows, det er bare å slette partisjonene og lage nye.

 

Tråden hører hjemme i Lagringsmedier, så jeg flytter den dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...