Gå til innhold

Spørsmål om harddisker som tidligere har stått i NAS m\ RAID

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hå!

Har stalket dette forumet en god stund, så bestemte meg det endelig var på tide og registrere seg :D

Dette er et litt pinlig spørsmål på flere nivåer, da jeg ikke vet hvor tråden skal legges, jeg vet ikke om jeg formulerer meg rett eller om det i det hele tatt er et problem :p Jeg er rykende fersk når det gjelder blandt annet RAID, så hvis dere synes at noen av spørsmålene mine er i overkant dumme, må jeg ærbødigest be dere om og holde ut :p

For en stund tilbake kjøpte jeg en NAS, type 4-bay med RAID. Klasket 4x 500gb disker inn i den, og satte på speiling (Det blir vel RAID 1...? En og en disk speiler hverandre?). Har fungert kjempefint frem til nå, men så plutselig klarte jeg ikke og access'e den lengre; den er rett og slett helt stein dau.

Jeg har lenge hatt planer om og sette opp en skikkelig fil-server i leiligheten min, og driver nå og planlegger\handler inn denne monstrositen :p Den opprinnelige planen var og ta alt av disker jeg har liggende (ca. 12 faktisk :p) og klaske de ihop. Men så kom guds store prosjekt-killer; tvilen.

Hvordan blir det om jeg bare napper ut diskene av NAS'en, ut av RAID'et, og setter dem inn i en vanlig pc som helt vanlige harddsiker igjen..? Har kommet opp med følgende hypoteser:

1: Det går bra; to disker vil ha innhold, 2 vil være blanke.

2: Det går ikke bra; ingen av diskene vil fungere.

3: Det går rett at skogen; ingen ting fungerer, og alt innholdet tapt.

Noe sprikende, men mangel på forståelse for RAID gjør at jeg må bruke fantasien :p

Kan noen gi meg noen pointers hva som blir best og gjøre i slik tilfelle..? Og sende 1 TB til de evige servermarker er noe jeg helst vil unngå :p

(Og mods; beklager hvis denne er i feil fora!)

//William

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En NAS boks er egentlig en liten Linux PC.

Linux bruker et annet filsystem enn Windows. Windows kan ikke lese disse diskene, enten de er i RAID eller ikke.

Linux kan du enkelt kjøre fra en CD i en vanlig PC, og da burde det være mulig å lese diskene.

Det er heller ikke noe problem å bruke diskene i Windows, det er bare å slette partisjonene og lage nye.

Tråden hører hjemme i Lagringsmedier, så jeg flytter den dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...