Gå til innhold

Fiberstyktur hva vet dere om fiberstrekning?


Anbefalte innlegg

 

Så du mener ikke at hvis vi hadde bare hatt fiberlinje over hele norge/sverige (100 mbit linje eller mere) så ville man aldri opplevet verken hackfailed under nedlasting eller ustabile linjer?

 

Er de store internetlevrandørene skyld i problemene her?

 

Eller skyldes det serverne og nettverkutstyret ikke er i god kvalitet? Er det fordi flere internetlevrandører kjøper utstyr billig f.eks fra kina, afrika og det resulterer i dårlige ustabile linjer? Eller er det mye privatarktører som leier linjer fra utlandet som resulterer i variabelt kvalitet?

 

Hadde alle hatt 100 Mbit symmetrisk fiberoptisk tilkobling ville det jo i teorien kunne blitt bedre, men folk ville sikkert funnet på et eller annet tull som gjorde det like dårlig som i dag. :)

 

Tror du må reflektere over dimensjonene på internett.

 

Dårlig kvalitet på utstyr er det neppe spesielt mye av hos de store aktørene.

 

Internett er et nett bestående av en haug mindre nett som er koblet sammen i en løs struktur uten en øverste myndighet.

 

Når et slikt lettere ustrukturert system skal håndtere 360000000 + brukere og bruken kan variere mellom enkle tekstmeldinger til millioner av videostrømmer, og ingen vet hva som brukes til en hver tid, oppstår et lettere kaos.

 

Det eneste man kan gjøre er å observere, måle og løse de problemene som oppstår over tid, holde pusten og håpe at ingen gjør noe veldig dumt.

 

Plutselige endringer i bruksmønster kan føre til situasjoner som er "nær kollaps" - den Norske infrastukturen blir f.eks. presset ganske bra under større idrettsarrangementer.

 

Spioner og angrep fra andre nasjoner stilles altså i skyggen av Norske sportsidioter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så selv om du betaler for 25MB nedlasting så er det veldig sjeldent at du kan regne med å utnytte 100% av den hastigheten fra en enkelt tjeneste.

 

Ops, bare etter 1 torrent nedlasting av suprime dualayer dvd, og surfing + nedlasting av ultimate editon 2.9 maksimerer min 25 mbit linje så kraftig at det blir litt ustabilt.

 

Har selvsagt redusert linjen i utorrent.

 

Men angående multitreading på coaks hva er den beste måten å laste ned for å minimere ustabilitet?

For jeg fikk bare lastet ned 1.3 GB av 2.9 GB i firefox 5.

 

Så jeg vet ikke hva som skjedde, men er det torrent jeg bør bruke? Eller internet explorer?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Ops, bare etter 1 torrent nedlasting av suprime dualayer dvd, og surfing + nedlasting av ultimate editon 2.9 maksimerer min 25 mbit linje så kraftig at det blir litt ustabilt.

På torrent så laster du ned fra flere samtidig, og/eller fra de med høyest hastighet til deg. Dette er ikke det eg mener med "samme tjeneste". Ooops.

 

Eg sier ikke at det er dumt å gå etter det beste bredbåndstilbudet med høyest hastighet der du bor, fortrinnsvis fiber, men eg mener at du sterkt overvurderer behovet ditt og nytten av topp noch internettaksess. Samtidig tenker du ikke over at kommunikasjonen er aldri bedre enn det svakeste leddet, og på internett er det mange, og du kan ikke kontrollere noen av de.

 

Det er greit nok at du laster ned mye, men eg tipper at du sjeldent laster ned ALT samtidig, og at du enten har tid til å vente til at alle de samtidige nedlastingene blir ferdige, eller at du pauser de som er mindre viktige. Det er ikke værre. Og om linja di er ustabil når du laster ned så har du dårlig utstyr(router og/eller switch(er)) som ikke klarer å håndtere den spesifike trafikken(typisk torrent eller annen trafikk som åpner flere tilkoblinger samtidig).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så selv om du betaler for 25MB nedlasting så er det veldig sjeldent at du kan regne med å utnytte 100% av den hastigheten fra en enkelt tjeneste.

 

Ops, bare etter 1 torrent nedlasting av suprime dualayer dvd, og surfing + nedlasting av ultimate editon 2.9 maksimerer min 25 mbit linje så kraftig at det blir litt ustabilt.

 

Har selvsagt redusert linjen i utorrent.

 

Men angående multitreading på coaks hva er den beste måten å laste ned for å minimere ustabilitet?

For jeg fikk bare lastet ned 1.3 GB av 2.9 GB i firefox 5.

 

Så jeg vet ikke hva som skjedde, men er det torrent jeg bør bruke? Eller internet explorer?

 

Uansett hvor hardt du bruker linjen din skal den ikke bli ustabil, da er det noe galt med utstyret ditt.

Dersom du har 25 mbit linje skal du kunne ligge på rundt 3 MB/S på en nedlastning, øker du til to vil du jo få lavere.

 

Har jobbet for Telenor, lyse, TDC sogn, Los bynett, Tel-ag og agder bredband med å bygge ut fiber, så om det er noe du lurer på så fyr løs, skal svare så godt jeg kan uten å røpe noen hemmeligheter ;)

Lenke til kommentar

Utking: Du snakker vel om opp til hastighet?

 

Jeg har knapt fått 3.2 MB/S i korte perioder, så da er vel det "overloading"? hastighet? Omtrent som som å trimme en 100 mbit switch til å gi 120 mbit. Jeg er ikke expert på switch/routere, men jeg mistenker det fysisk er mulig å gjøre om man vet hvordan det gjøres antakelig som på prosessor, øke spenningen (Volt) så trimmer man linje.

Men ellers får jeg 2.9 MB/S normaltsett.

 

Nå vet jeg ikke hvorfor responstiden er så dårlig, når jeg først begynner nedlastingen fra utlandet går det fra 2.5 MB/S opp mot 2.9 etter 30 sekunder. Fra uninett går det som regel litt raskere, men er jo litt forskjellig også det.

 

Å spørre canaldigital/Telenor kundesenter er nytteløst/håpløst, de bare beklager og gjør som dere skylder på ruteren eller kan de bestille undersøkelse av linjen men hva hjelper det hvis Coax linjen er problemet da er det vel ikke noe feil på linjene Coax lever linjekvalitet deretter? men om det er kveldstid/helgene som er verst kan det da være ruteren dagtid er ikke noe problem som regel? Har en kamerat som har telenor VDSL og sier dette overasker han ikke at begge deler blir man misfornøyd over. Er bare å innrømme netcom 4G adapter er mere stabilt.

 

I følge dinside:

 

http://www.dinside.no/882720/canal-digital-retter-feil-og-oker-tempoet

 

Så virker det ut som man kan få Super 70 (Mbps 70/10), det høres bra ut, men problemer blir også hvis ikke linjen klarer den hastigheten jeg har nå 100% stabilt, hvordan kan den da klare Super 70 (Mbps 70/10)? Er redd jeg ikke vil få den hastigheten før jeg flytter. 499 kr per måneden er god pris, men det hjelper ikke meg hvis jeg ikke en gang får mulighet å bestille på grunn av utgående coax struktur? Så hvis du jobber for fiberlevrandørene: Utking kan du si hvem jeg kan kontakte for å bestille fiberlinje helt til døren i hele bærum? Pris er ikke noe problem, billigst så mulig er jo å foretrekke, men uansett hvor dyrt det blir, så blir det billigere enn å flytte, en å legge en fiberkabel som jeg har ventet lenge på.

 

Vil ha rene fiberlinjer i så fall, så slipper jeg mere problemer. Noe som altibox tilbyr.

Nå er vel ruterene dems (gamle) Da en Asus RT-N56U ruter er langt kraftigere. klarer nesten opp mot 900 Mbit og muligens holder lengere levetid opp mot 4 år?

 

Internetmodem er og blir gamle, jeg ser ikke noe problem å kjøpe internet router fra internettlevrandøren, men da må kvaliteten være derretter, ikke noe billig dritt som knapt kan brukes på noen trådløse maskiner eller funger dårlig på linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som regel kjører leverandørene hastigheten via throttling ;) altså dersom man laster ned lite og i en kort periode vil du ikke få full hastighet, dette er for å skåne nettet, derfor hastigheten vil øke etter 30s ;)

 

på VDSL er maks lengde 1340m, da kan man få en hastighet på 25 ned og 1 opp, denne kan øke dersom man har god nok kvalitet på kobberet. du vil selvfølgelig miste litt hastighet også i ruteren, det kan du gjerne merke ved å koble pcen din direkte til modemet,.

 

Du snakker om stabilt, hvordan ustabilt er det? får du bitfeil og pakketap da eller?

Og hvordan vet du at linjen din ikke vil klare 70mbit? har levert VDSL til kunder som har hatt ADSl med en maks hastighet på 5 mbit, hvor nettet har ramlet ned flere ganger om dagen, opp til 10 på det verste, men etter at de fikk VDSL på 25, har det ikke vært nede en eneste gang. dette er jo fordi man bruker nyere utstyr i begge ender.

 

Hmm, du kan jo høre med et entrepenør firma, Otera, Los, Sønnico osv.

Er det stolpekurser hos deg? i såfall er det ikke så dyrt å strekke fiber. hadde et tilfelle på vestlandet hvor vi brukte 800 000 for å levere fiber til en kar ute på en øy, kommunen dekket utgiftene hans, men han måtte betale 100 000 selv.

 

Da ble det strekking på høyspent + legging av dobbeltarmert sjøkabel ut til han.

 

Dersom du har stolpetrase hele veien er det relativt billig, da kan det hende at nettleverandøren vil dekke leie av stolpene, dersom du betaler for fremføring din selv.

 

2km strekking med feks 12 fiber er gjort på 3-4 dager :)

 

Beklager om det er noen skriveleif, har litt dårlig tid.

 

noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar

Er vel mest pakketap, aner ikke hva du mener med bitfeil?

 

Hva mener du med stolpekurs?

 

Berlev%C3%A5g%20017_small.jpg

 

Noe slikt?

 

Er det slik at fiberlinje så tildeles man hele linjen? Da er det endeutstyret som velger hastigheten som betyr mere stabile hastigheter?

 

Mens throttling er for VDSL/ADSL/3g/4G og coax kabling?

Så man slipper dette på alle andre?

 

Otera, Los, Sønnico tror jeg ikke vil neppe strekke fiber til privatpersoner med mindre det er for et helt borettslag, mistenker jeg, muligens du snakker om ute på landet? Alt kan vel betales, men spørs vel hva rimligst pris blir?

 

Nå vet jeg ingenting om 70 mbit linje, men man må vel anta økning i hastigheten vil føre til dårlige linjer, med mindre internetstrukturen ikke endres.

 

Som sagt er nok kveldene verst også helgene, men ja kan være flere ting det?

Ruteren er det ikke, internetmodemet kan det være, men byttet for ikke alt for lenge siden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Med stolpetrase mener jeg altså stolper hvor det går kabler på fra før :) Sønnic vet jeg jobber gjerne for privatpersoner, men koster da 750kr timen pr mann. + kabel og eventuelt materiell.

 

Pakketap skjønner jeg ikke hvorfor du får, som jeg sa det skal jo korrigeres av modem. Har du fått noen til å sjekke linja di, eller er stabiliteten noe du føler selv? altså at man kobler på en coax tester direkte på linjen din. dette er noe jeg gjør på VDSl, da ka njeg se alt i fra støy,crosstalk, avgreininger, ghosting og bitfeil. kan også lokalisere eventuelt hvor feilen ligger med en nøyaktighet på inntil en meter. På fiber bruker man en OTDR :) coax er noe jeg ikke har holdt på så alt for lenge med. er dette på landet, eller ganske sentralt? og står sentralen 2km unna?

 

Og hvor langt unna telesentralen bor du? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående Sønnic hva kan dere fortelle om dem?

 

Er det mulighet for en privatperson å få et bindende bud?

Eller er det slik det koster hva det kostet? Som bud runde på bolig?

 

Så man kan ikke nøvendigvis avtale en pris f.eks 100 000 kr, også kan ikke det firma si i ettertid (Prisene og betingelsene kan endret i følge kontrakten etter våres bestingelser hvis det oppstår uforbeholdig ting?) F.eks hvis naboen nekter å få fiberen eller staten nekter å grave i området må man likevell betale 100 000 kr for ingen ting?

 

Timespris er dyrt som du nevner, hvis man som ikke kan være 100% sikker på at alt blir riktig gjort. Kan man risikerere å måtte bytte helle fiberstukturen og da grave hele fiberen på nytt.

 

Vet noen om hvor man kan sjekke når det planlegges å grave der jeg bor?

Hvem man kan spørre om det? så legger man fiber når det først skjer graving også slipper man billigere unna? Huset må vel ha fiber inn.

 

Angående informasjon om hvor jeg bor eller hvem jeg er ønsker jeg ikke å si noe om så er ikke vits å spørre en gang. Men bor uten for en storby så er nok anbefalt med fiberlinje direkte inn i huset ja for best resultat.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis Sønnic gjør et oppdrag for meg, hvem binder jeg meg til da?

 

Kan jeg da i prinsippet velge altibox/lynet.no som internet fiber levrandør?

 

Vil nok anta det er slik at det er den som er eier av sentralen?

Men spørsmålet er om politikerne har laget en lov som sier, om man som privatperson kjøper fiberlinje så er man eier av den linjen?

 

Så da står jeg som eier av den fiberlinjen hvis jeg kjøper det? Selv om fiberen er på kominal tomt? Altså hvis f.eks canaldigital velger å kjøpe/ha tilgang til den linjen jeg betaler for graving må prisene avtales meg meg?

 

Da kan jeg ta den prisen jeg vil i prinsippet? Er det slik fiberstruktur funger i dag?

Ellers i mellomtiden har jeg enerett på den fiberen frem til nærmeste fiberpunkt der fiberen er koblet til? (Der min kjøpe fiber slutter)?

 

Hvis det er slik, så tror jeg får heller kjøpe fiberlinje en bolig, hvis jeg får foreldene mine til å godta det. Er jo en fordel om familjen er sammen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sønnico er flinke de :) de jobber jo for telenor, men tar vel oppdrag for private og. og ja det burde gå greit å få en fastpris på det, er slik vi jobber :) snakk med en prosjektleder, så kan han gi deg et prisoverslag.

 

Dersom du betaler for kabelen, burde jo du bli den rettsmessige eierne av den, men da må du og betale leie av stolpene til eieren av de (Telenor/ Kraftverket. Da kan du jo ta leie hvis noen andre vil leie/kjøpe et par fibere av deg.

 

Og dersom Sønnico tar oppdraget binder du deg hos den som står som eier av noden (sentral i dine øyne) :)

 

Men alt det der får du vite av en prosjektleder hos sønnico ;)

 

Sønnico vil og gi deg en fastpris på jobben, og da vil jo en garanti ligge til stede. dersom noe går galt må jo de ta ansvaret.

 

Håper dette hjalp deg noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er vel ikke slik man graver i bakken?

 

Siden stolper (kabel i luften) er minimalt i mitt området.

Her er alt under bakken.

 

Nærmest er nok oslo.

 

Men er det slik betaler man også å stille spørsmål om pris?

 

Legges det minst 5 fiberkabel hvis det først graves? Eller er det bare 1-2 normalt (Multimode?)

 

Tror jeg venter til nærmere sommeren, fordi om vinteren blir alt dyrere å grave, og jeg tror folk ikke har lyst å jobbe i - 20 grader? I så fall tas det nok ekstra betalt.

 

Graver de helt inn mot hus? Eller hvordan er det?

Får man da vite fiberstrukturen? altså hvis det er dårlig linje helt til nærmeste Node så blir det også vurdert før man graver?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så det er vel ikke slik man graver i bakken?

 

Siden stolper (kabel i luften) er minimalt i mitt området.

Her er alt under bakken.

 

Nærmest er nok oslo.

 

Men er det slik betaler man også å stille spørsmål om pris?

 

Legges det minst 5 fiberkabel hvis det først graves? Eller er det bare 1-2 normalt (Multimode?)

 

Hmm, da blir det selvfølgelig dyrere. strømmen går heller ikke på stolper?

over en slik avstand må man kjøre singel modus, multimodus fungerer stort sett opp til 700m bare.

 

Hvor mange fiber kommer helt an på hva du vil betale, du kan få opp til 48 fiber i microkabel. skal du høyere enn det blir kostnadene dyrere, det kan jo og være at det ligger ledige rør i kummer frem til deg? i såfall subber man bare røret, og blåser kabelen gjennom etterpå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmen går i bakken. Hvordan ser man det er rør?

Nå er det nok høyspentledning kanskje over 700 meter unna, så er et stykke.

Men der er neppe egnet for fiber i så fall?

 

Men hvordan kan man vite hva de forskjellige boksene er på bussholdeplassen? Kan være noen av disse er tilkoblingspunkt enten for strømnettet eller kabeltv.

Er en som er grønn metall hus ganske så stor, en som er sølv farget med hvis sirkel stang.

Lenke til kommentar

Strømmen går i bakken. Hvordan ser man det er rør?

Nå er det nok høyspentledning kanskje over 700 meter unna, så er et stykke.

Men der er neppe egnet for fiber i så fall?

 

Men hvordan kan man vite hva de forskjellige boksene er på bussholdeplassen? Kan være noen av disse er tilkoblingspunkt enten for strømnettet eller kabeltv.

Er en som er grønn metall hus ganske så stor, en som er sølv farget med hvis sirkel stang.

 

Er klart at man kan strekke på høyspenten, men dette er gjerne dyrt, da du må ha leder for sikkerhet og annet diverse. men selvfølgelig, det lar seg gjøre :)

 

Hmm, det er vanskelig å si, kan ikke vite hva det er uten å ha sett bilde av det egentlig. de grønne skapene pleier gjerne å være tele eller kabel tv, grå skap er som regel analog telekabel. Beige skap er som oftest fiber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmen går i bakken. Hvordan ser man det er rør?

Nå er det nok høyspentledning kanskje over 700 meter unna, så er et stykke.

Men der er neppe egnet for fiber i så fall?

 

Men hvordan kan man vite hva de forskjellige boksene er på bussholdeplassen? Kan være noen av disse er tilkoblingspunkt enten for strømnettet eller kabeltv.

Er en som er grønn metall hus ganske så stor, en som er sølv farget med hvis sirkel stang.

 

Lyse har strukket mye fiber på høyspenning (dvs på linjen øverst som egentlig er jord). Men tviler på at man gjør dette for enkelkunde. Kostbare greier. Det finnes jo hengefiber også, akkurat som telefonledninger i stolper. Dem kan jo henges lavt nede(dog høyt nok) på høysspentmastene, mye rimeligere løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...