Gå til innhold

skjermkort til HTPC, har 3 stk liggende, hvilket burde jeg bruke?


Skrollan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste brukbare kortet til HTPC-bruk her er 5670-kortet, og det begrunner jeg ikke med støy eller strømforbruk. Dette er så vidt jeg vet det eneste av kortene som støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz, og dette er helt nødvendig for å få så jevn avspilling som mulig. Kombiner dette med f.eks. Media Portal sin refresh rate changer så er du på god vei.

 

ATI/AMD 5xxx kort støtter også bitstreaming av hd-lyd over HDMI. Et must på en HTPC i 2011 etter min mening.

 

"Kraft" er heller ikke et argument når vi snakker om dekoding av diverse videoformater i hardware. Selv de svakeste kortene som har denne støtten klarer dette uten blunke. Med andre ord, grafikkytelsen har fint lite med dette å gjøre. Imidlertid har 5xxx kortene støtte for etterprosessering (sharpen+denoise, hvis jeg ikke husker feil). Her er det noe forskjell på de kraftigste og de svakeste kortene, man kan nemlig kjøre på med hardere etterprosessering på de sterkeste kortene. Uansett ikke et veldig viktig argument siden HD-video som regel har fin-fin kvalitet i utgangspunktet.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Bare sånn helt kort:

 

Med bitstreaming mener jeg at du får HTPC`en din til å sende lyden bitperfect - altså helt uendret - til receiveren din via HDMI-kabelen. Så dekodes den til sine respektive surroundkanaler i receiveren. Den beste løsningen, men man må så klart ha en receiver som støtter de nye lydformatene. Dette gjelder ved Blu-Ray avspilling. Med en eldre receiver får man fremdeles støtte for Dolby Digital og DTS-formatene over HDMI, og det er jo ganske vanlig at diverse .mkv filer inneholder lyd i et av disse formatene.

 

Refreshraten er hvor mange ganger i sekundet skjermkortet tegner et nytt bilde på skjermen. Det bør helst matche hvor mange bilder i sekundet videomaterialet har om man skal få en jevn avspilling. Om det ikke stemmer overens får man gjerne hakking, spesielt merkbart i panoreringer.

 

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar

Bare sånn helt kort:

 

Med bitstreaming mener jeg at du får HTPC`en din til å sende lyden bitperfect - altså helt uendret - til receiveren din via HDMI-kabelen. Så dekodes den til sine respektive surroundkanaler i receiveren. Den beste løsningen, men man må så klart ha en receiver som støtter de nye lydformatene. Dette gjelder ved Blu-Ray avspilling. Med en eldre receiver får man fremdeles støtte for Dolby Digital og DTS-formatene over HDMI, og det er jo ganske vanlig at diverse .mkv filer inneholder lyd i et av disse formatene.

 

Refreshraten er hvor mange ganger i sekundet skjermkortet tegner et nytt bilde på skjermen. Det bør helst matche hvor mange bilder i sekundet videomaterialet har om man skal få en jevn avspilling. Om det ikke stemmer overens får man gjerne hakking, spesielt merkbart i panoreringer.

 

Håper dette hjalp litt.

 

Det hjalp meg en hel del :)

har en relativt ny receiver så regner med at den støtter lyd-formatene.

 

 

takker for all hjelp, det blir 5670 kortet

bare nevne at det kortet som står i nå er ett Geforce G315, et kort jeg ikke klarer å finne noe info på og det går derfor i "glemmeboksen" min :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...