Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] ASUS X53T Nekter å bruke dedikert grafikkprosessor


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte nylig en bærbar PC til skolebruk og lett gaming. Den kom med en AMD Llano CPU, som har en integrert grafikk-chip.(6400M)Problemet er at det virker som om PC-en nekter å bruke det dedikerte grafikkortet, som er et 6650M, og så vidt jeg vet mye raskere.

 

Når jeg er i spill viser gpu-z at det bare at den integrerte grafikkprosessoren som er under load, mens det dedikerte holder seg på 0%. Jeg har også satt av alle spillene jeg spiller til å kjøre på "høyytelses grafikkprosessor" i Vision-engine control center (ccc?), men det ser ikke ut til å ha noen effekt. Alle ytelsesinstillinger er også stilt inn på høy ytelse.

 

Har noen en løsning? Jeg har sittet å lett på google en stund, men har ikke funnet noe.

 

Takk på forhånd. :thumbup:

Endret av Vaffeltryne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Nvidia og AMD har problemer med sine respektive funksjoner som skal sørge for å velge riktig skjermkort, avhengig av behov. Så lenge man ikke får en mulighet til å overstyre systemets valg, med en manuell svitsj, vil man måtte leve med det en stund framover, inntil de får rettet opp svakhetene med Optimus (Nvidia) og ... AMD sin funksjon heter Fusion, tror jeg?

Lenke til kommentar

Sikker på dette - når du ser på GPU-Z har du vel alt-tabbet deg ut fra spillet.

 

Spec på PC er :

Graphics part consists of dedicated card Radeon HD6650M and graphical part Radeon HD64xx integrated to the APU via Hybrid CrossFire with AFR (Alternate Frame Rendering)

Så det kan være at alt er iorden.

Jeg spilte i windowed mode.

 

Synes fortsatt jeg får litt for lav fps i diverse spill enn jeg burde fått. Noen spill har lik fps på lav som på høy, føler det er noe muffins her. :ermm:

 

Mulig jeg er på bærtur her, men har du skrudd av den integrerte grafikkprosessoren i BIOS?

Der nevner du noe. Har ikke vert inne i BIOS og skjekt en gang. Skal ta en titt senere.

Lenke til kommentar

Du får prøve å gå inn i BIOS/CMOS settings da.

Skal være en opsjon som heter noe ala enable : switchable vs discrete for grafikk løsningen.

Setter man den til discrete skal pcen tvinges til å bruke add-on kortet hele tiden.

 

Høres ut som driver trøbbel egentlig.

Har akkurat samme på en ACER timeline som akkurat er reinstallert med W7.

Automatic svitsjing funker ikke (er grå i ccc applikasjonen), må velge manuelt via CCC hvilken GPU som skal brukes.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Jeg kjøpte denne maskinen til min sønn i sommer og skulle nå sjekke om den klarte å kjøre The Old Republic hvis jeg dro den med meg i jula...

 

Jeg opplever akkurat det samme som Vaffeltryne.. Det er det integrerte HD6480G kortet som benyttes og ikke HD6650M.

 

Har oppdatert alle drivere, har sjekket BIOS (ingen valg for å disable der) Har prøvd å deaktivere det integrerte skjermkortet i OS sitt device center, men da klager maskinen på at AMD driver ikke er installert riktig og når jeg reinstallerer AMD sin driver så aktiverer den det interne kortet igjen...

 

På AMD sine sider for dual graphics og kombinasjonen HD6480G + HD6650M er ikke engang listet over mulige kombinasjoner der... Virker nesten som om denne maskinen har et HD6650M kort i seg som ikke er mulig å ta i bruk...

 

Håper noen har no info som kan hjelpe meg å få switchet fra det interne til det dedikerte..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Høyreklikk på .exe filen, og velg "Kjør med grafikkprosessor" og velg riktig grafikkprosessor. Fikk også beskjed om at spill som bruker en "Launcher" f.eks. sånn som League of Legends så må det litt ekstra jobb til.

Har visst ikke den knappen. Har dog noe lignende det i CCC/Vision, der man må velge Høy Ytelse eller Strømsparende for forskjellige .exe filer som bruker 3D-grafikk, har satt alle spill til å kjøre på høyytelses grafikkprosessor, men det virker fortsatt som om den bare bruker det integrerte. :hmm:

Funker relativt bra uansett, er bare det at jeg ikke finner noe tegn til at datamaskinen i det hele tatt har en dedikert GPU. Eneste stedet jeg ser den er i GPU-Z, (der den nesten alltid er på 0-10% load) men finner ikke spor av den i CCC.

Endret av Vaffeltryne
Lenke til kommentar

Bare et skudd i mørket. Har du hentet drivere rett fra amd eller gjennom Asus? Laptoper er ofte kresne på at du bruker laptop fabrikantens drivere. Et google søk på pc modellen + "driver" burde gi deg en link til en side hos asus med drivere.

Jeg gjorde det for en stund siden, men merket egentlig ingen forskjell. Har en mistanke om at den faktisk bruker dedikert GPU, har ikke skjekket på lenge. Skal se etter i morgen.

 

EDIT:

Jup, den er i bruk nå. :thumbup:

Siden jeg startet tråden har datamaskinen blandt annet vært inne på reparasjon (død harddisk), og jeg hadde ikke kommet på å skjekke etter jeg fikk den tilbake. Mulig det var de nyeste driverne som fiksa problemet, uansett er problemet løst.

Takker for hjelp! :)

Endret av Vaffeltryne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...