Gå til innhold

Veien til førerkortet. Mangelfull?


Tor Tur

Anbefalte innlegg

Har gått til anskaffelse av boka "Veien til førerkortet" utgave fra 2011 og tilhørende spørsmålsbok, men opplever at læreboken er full av mangler.

Forholdet mellom lærebok og spørsmålsbok er så og si ikke-eksisterende. Jeg fikk 12 feil i spørsmålsboken der temaet ikke var dekket av læreboken i det hele tatt. Læreboken er preget av slurv i form av skrivefeil, dårlig stikkordsregister og blant annet siktes det til en figur som tydeligvis ikke ble med på trykken.

 

Emnene som er dårlig dekket er:

Sikring av barn i bil

Feil med ABS

Sykkel og moped i kollektivfelt

Merking av dekk

Regler for privat område og lukket bane

Speilbruk

Vending på motortrafikkvei

Fartsbegrensninger ved kjøring med tilhenger på motorvei

Kutting av drivstoff når gassen slippes

På andre sider som if.no, aftenposten osv, har jeg fått bøttevis av spørsmål som jeg heller ikke finner svar på i læreboken.

 

Er det flere som har opplevd dette?

Finnes det en bedre bok?

Ser at flere her på forumet har utpekt teoritentamen.no (samme firma som bøkene) som det beste alternativet til å øve til tentamen på. Vil jeg få opp begrunnelser for feil svar eller må jeg google meg frem til forklaringer som med oppgaveboka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest 2011-utgaven, så det er litt vanskelig å si. Jeg vil imidlertid på generell basis nevne at mye (men ikke alt) av det du skriver om, f.eks. ansvar for sikring av barn under 15 år, lovlig bruk av kollektivfelt, forbud mot rygging og vending på motorvei, vegtrafikklovens virkeområde (privat/lukket område) egne fartsgrenser for motorvogn over 3500kg eller med tilhenger, står i trafikkreglene eller det utdraget av vegtrafikkloven som sannsynligvis står bakerst i boka (det gjør i alle fall det i 1997-utgaven). Du må lese, og kunne, disse også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...