Gå til innhold

Hvordan registrere seg i Merverdiavgiftsmantallet.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite spørsmål som jeg håper dere vet svaret på.

 

Når skal en registrere seg i Merverdiavgiftsmantallet?

 

1. Når en kommer til å passere 50 000 kr på neste faktura?

 

2. Når en har passert 50 000 kr, og fra der av begynne å fakturere med mva.

 

3. Eller skal en først fakturere uten mva på den fakturaen som passerer 50 000 kr for å så etter fakturere for mva. etter at en har registrert seg?

 

Fra Bedin:

"Så lenge du ikke er blitt avgiftspliktig (dvs. passert kroner 50.000,- i omsetning, og blitt registrert i Merverdiavgiftsmantallet), skal du fakturere dine kunder eksklusiv moms. Du skal altså ikke begynne å fakturere med moms før i det øyeblikket du er momsregistrert (dette har ikke tilbakevirkende kraft)."

 

Hva menes med "ikke tilbakevirkende kraft"?

 

Har sett litt forskjellig rundt om kring, og jeg vet ikke hva som stemmer.

 

Vet du dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal registrera deg FØR du skriv den fakturaen som "tippar deg over" 50000-grensa, men fyrst når du konkret kan seia kva tid du vil skriva han (avtalen må altså vera i hamn, men fakturaen endå ikkje skriven). Du registrerer ved hjelp av del to (den grøne delen) på den vanlege blanketten frå Brønnøysund. Berre syt for å ha han liggjande frå dag 1 (få ein blankett eller to på førehand i tillegg til kva du treng fro sjølve firmaregisteringa). På del ein (den blå delen) skal du då berre fylla ut HEILT minimum for identifisering, altså namn og adresse), den grøne fyller du fullstendig ut, unnateke dato for passering av grensa. Når du veit dato for passering av grensa, fyll ut her, postlegg og vent med fakturaskriving til svar er kome. Det går VELDIG fort å ordna det praktiske her når firmaet er registrert i Brønnøysund frå før.

Lenke til kommentar

Var det jeg og trodde, men når en skal gjøre det inne på Altinn så må en krysse av for at grensen er passert for å så dokumentere det.

 

Jeg passerte 50k på fredag og holder nå på å registrere meg. Må jeg da etterfakturere mva. eller betale det selv?

 

Fra lovdata.no:

"Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder. For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner er beløpsgrensen 140.000 kroner."

 

Der står det jo at en skal registrere seg etter at en har passert 50.000 kr, noe som passer sammen med det som står på Altinn.

 

Men da er spørsmålet om jeg skal etterfakturere mva. eller om det ikke er nødvendig ettersom foretaket ikke var registrert da.

 

Noen som vet det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du skal registrera deg FØR du skriv den fakturaen som "tippar deg over" 50000-grensa, men fyrst når du konkret kan seia kva tid du vil skriva han (avtalen må altså vera i hamn, men fakturaen endå ikkje skriven). Du registrerer ved hjelp av del to (den grøne delen) på den vanlege blanketten frå Brønnøysund. Berre syt for å ha han liggjande frå dag 1 (få ein blankett eller to på førehand i tillegg til kva du treng fro sjølve firmaregisteringa). På del ein (den blå delen) skal du då berre fylla ut HEILT minimum for identifisering, altså namn og adresse), den grøne fyller du fullstendig ut, unnateke dato for passering av grensa. Når du veit dato for passering av grensa, fyll ut her, postlegg og vent med fakturaskriving til svar er kome. Det går VELDIG fort å ordna det praktiske her når firmaet er registrert i Brønnøysund frå før.

 

Tull og tøys. Den faktura som gjør at du passerer grensen på 50k skal også faktureres eks.mva, men påføres at mva vil etterfaktureres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...