Gå til innhold

Nikon 17-55mm F2.8 AF-S IF-ED NIKKOR DX vs Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten sies å være upåklagelig på begge, selv om jeg faktisk tror Tamronen er hakket skarpere ut mot kantene. Det du betaler for med å velge Nikonen (selv om denne overpriset etter min mening når en sammenligner med Canons 17-55mm) er hovedsaklig bedre byggekvalitet og raskere autofokus. Tamronen sies å ha en bråkete autofokus som er noe treg. Du får jo også 5mm ekstra hos Nikon, vet nå ikke helt hvor viktig akkurat det er. 17-55mm presterer ikke så bra i motlys, men ellers er den jo upåklagelig. Fysisk større enn Tamronen, men sånn er det bare :)

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor?

Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en normalzoom da jeg begynner bli litt lei av å bytte objektiver (har 10-20mm, 35mm, 85mm og 105mm macro) og tenkte det kunne være ok å teste litt med et litt mer fleksibelt objektiv.

 

Jeg syns det var kjipt å dra på såpass store og tunge (gjelder spesielt nikon'en) objektiver uten å få noe særlig mer fleksibilitet enn det jeg hadde (og fortsatt har) med fastoptikk i samme området. 3x zoom i normalområdet er ganske lite, 17mm på crop er ikke ekstremt vidt og 50/55mm er ikke ekstremt langtrekkende, og i 95% av tilfellene gjør 35mm'eren en like god eller bedre jobb, med under halve vekta, under halve størrelsen, under halve prisen, minst like god bildekvalitet og ett trinn større blenderåpning.

 

I og med at du allerede har både 35mm og både videre og lengre alternativer ville jeg ikke giddet å kjøpe en normalzoom med såpass snevert zoomområde som 17-50/55, om jeg var deg ;) 16-85mm er kanskje noe jeg kunne hatt sansen for. Har ikke prøvd den (enda), men skulle gjerne gjort det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...