Gå til innhold

[Løst] Slette en partisjon med Windows 7 i dual boot


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt windows Xp helt til nå. Grunnet en komputerkræsj som viste seg å være en strømforsyning, ble jeg nødt til å reinstallere fordi jeg også byttet noen andre komponenter i samme slengen. Siden jeg ikke hadde noen tilgang til backup, valgte jeg å installere Windows 7 på en harddisk som ikke hadde så mye informasjon. Deretter startet jeg maskinen og overførte alt fra den disken jeg egentlig ville ha windows 7 på, til den disken jeg hadde installert Windows 7. Da var backupen klar, og nå var planen i installere W7 på ordentlig, på den raskeste disken. Installasjon går smertefritt og jeg får nå et dualboot oppsett. Nå vil jeg slette den harddisken jeg installerte Windows 7 på i første omgang, men det lar ikke Windows meg gjøre, fordi det er en system disk. Noen som har noen triks for hvordan dette kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er kjent på hvordan du velger som "first boot device"i Biosen, harddisken du ønsker å boote fra, så:

 

Åpne CMD som admin og skrive:

 

Bcdboot c:\windows /s C:

 

Gå deretter I diskbehandling og se om C partisjon er merket som aktiv(slik som du ser I din System partisjon). Hvis ikke, høyreklikk in i C partisjon og velg "merk som aktive".

 

Deretter reboot PC-endin.

 

Under oppstart skal du i Bios og velge den Disken som du har installert den ny Windows på, som first boot device.

 

Hvis alt går som det skal og booter opp, skal du i diskbehandling og kontrollere at den C partisjon er merket som System og ikke som Boot/oppstart slik du tidligere hadde.

Hvis C: er merket som "system"

kan du deretter gjøre som du vil med den gamle disken.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Bios er innstilt å boote fra C:, fordi du kan ikke boote fra annet en system disk, i din tilfelle D:.

 

Men problemet er at du ikke kjører commando som administrator. Slik skal det ser ut i command prompt vindue din:

 

C:\users\din bruker navn>bcdboot c:\windows /s C: ---------> FEIL

 

 

C:\windows\system32>bcdboot c:\windows /s C: -------->RIKTIG

 

Noe alternativer for CMD

Skrive cmd i søkefelt og taste samtidig følgende Ctrl+Skift + Enter

 

Eller skrive i felten cmd uten å taste noe som helst. Når CMD kommer overst på lista som åpnes ,under programs, høyre klikk på cmd og velg "Run as administrator"

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Bios er stillt inn til å boote fra C:. Det er også på C: disken Boot filene er, og har vært hele tiden. Mens D: disken er system. Jeg har etter god hjelp fra dere fått kjørt kommandoen med suksess. Oppstart av maskinene etterpå gir feilmelding om at Windows ikke kan boote fordi "ntoskrnl.exe" er Missing eller corrupt. Jeg Booter da fra win7 Dvdrom for å kjøre "Repair" og velger å reparere automatisk ting som fører til at maskinen ikke vil starte. Etter å ha gjennomført dette, sier Windows at de ikke fant noen feil. Likevel så Booter maskinen igjen etter denne prosedyren. Et par ganger, før samme "ntoskrnl.exe" feilmelding dukker opp på nytt. Samme prosedyre blir gjennomført, med samme resultat.

Lenke til kommentar

Skifte i Bios å boote fra D: igjen, slik at du kommer i windows (antar at du bruker en annen maskin å svare her), eller?

 

Når du kommer inn igjen vennligst ta en bilde fra disk behandling din og posten den her.

 

Man kan ikke starte maskinen fra en disk som er ikke system. Så vi må se nærmere på det.

 

Her er en skjermdump. En annen ting, i windows er min 500GB disk C: slik jeg ønsker det. Når jeg kjører Windows 7 Installasjonsdvden, har diskene mine motsatt benevning.

post-22404-0-03254900-1315655084_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det var fint.

 

For å komme fram til en forståelse av den feilmeldning (forstår og vet nok om grunn til at vi får den, men ikke helt om hvorfor det ble slik, dvs omstendigheter at den ble slik) og før vi korrigere det, ønsker litt mer hjelp fra deg, hvis du ørker :)

 

Åpne CMD som administrator og utføre en commando av gangen:

bcdedit /enum all >c:\alkabcd.txt og tast enter

 

og

 

bcdedit /store c:\boot\bcd /enum all >c:\alkabcdC.txt og tast enter

 

Du vil finne de 2 txt filene i din C:

 

Legge dem som vedlegg her. De er de BCD filene som inneholder configuration om bootloader og osloader + annet.

 

 

I mellomtiden du skal i Controll Panel og ...se på bildene under

 

post-90860-0-75774700-1315663650_thumb.jpg

post-90860-0-83350100-1315663660_thumb.jpg

 

Det vil gjøre at du kan se en del filer i D: og I C: som er viktig, og som du ellers ikke ser. Om du vil, vedlegg bilder fra det du ser, eller nevne de skjulte filene i den.

Lenke til kommentar

Bcd file i C: er som forventet.

 

Siden jeg ikke får adgang til system filene i C:, antar at det vil være riktig å utføre følgende.

 

Kopiere bootsect.exe fra din DVDPlate:\boot\ folder i din C: (bare bootsect.exe filen og ikke heile folder)

Åpne CMD som administrator og utføre:

 

C:\bootsect /nt60 C: /mbr og tast enter

 

Reboot og starte med å velge den 500GB som boot device

 

Om den ikke kommer videre enn før, du skal dra ut strømmtikopling fra den gamle disken din, og prøve igjen. Hvis feil, kopler du tilbake den gamle og boote opp som vannlig.

 

(alt det der, er fordi jeg minstenker at den 500gb disk var initialisert og partisjonert i XP, at du har kopiert en del system filer i den C: og dermed får du en feilmeldning av den type du nå får. .

 

 

 

HUSK og alltid kontrollere at C: er på den 500GB disk, før du utfører commandoer.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Neida, det har med bios innstillinger å gjøre.

 

Muligheter:

 

-om du har både Ide og Sata disker må du i Bios å velge hvilken disk skal være boot disk.

Det skal være overst på lista, der du ser alle diskene. Det oppnår du med å bruke pil opp på tastatur, slik at den kommer på topp av lista, for deretter å taste F10 og lagre innstillinger.

 

-om du har 2 sata disker, vil med å krysskople kablene på hovedkort (fra den ei til den andre, vil mest sannsynlig komme den 500GB som først uansett), men å kontrollere det i bios og eventuelt velge den igjen som first i Boot priority, være en grei sak.

 

-om du har 2 IDE disker (flat kabel), må du igjen krysskople diskene. Da blir den som er koplet på den første utakk på kabelen den første. Men det krever og, at diskene er justert riktig med jumper setting, begge på CS, dvs

"cable selected" . Jumpers er å finne mellom data koplingen og strøm koplingen på diskene.

 

 

Hvis du har vanskelighet med Bios innstillinger eller annet relatert til det, det er bare å spørre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...