Gå til innhold

4 skjermer - 19 " eller større?


per66

Anbefalte innlegg

Hey

Jeg bruker nå et oppsett med 4st 17" eizo skjermer, har tenkt å oppgradere ettersom de er gamle..( og i sin tid kostet en formue).

 

Mitt bruk er nok rimelig simpelt (ingen film eller spill). dvs bruker 1 skjerm til mail (office) og nettsider mens de andre alltid har oppe bloomberg terminal og goldman sachs redi plus.

 

Lurer litt på hva som er anbefalt av skjermstørrelser og oppløsning? Hva ser jeg etter ? Tenkte bare å bestille 4 skjermer fra komplett og skifte dem selv en helg.

 

Hvis jeg går for 19 " skjermer hvilken oppløsning bør jeg få til dem?

Ser det er mer og mer vanlig med 24 " skjermer, vurderer dette også men hvilke oppløsning bør man kjøpe og andre specs.. ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er primært til arbeidsproduktivitet så vil selv de billigste skjermene duge helt fint. LCD teknologi har kommet veldig langt på de siste årene tross alt - og så lenge du ikke trenger spesiellt godt fargegjengivelse (til profesjonellt fotoarbeid) eller deslags så vil de billigste modellene (typisk TN-paneler) duge helt fint.

 

I forhold til størrelse vil jeg annbefale se på 21-22", da dette er typisk det du får mest for pengene for i dag. Under 21" tror jeg det er lite å hente på prisen og kvaliteten siden de er i ferd med å bli mer eller mindre faset ut i bruk (folk liker best store skjermer tross alt).

 

Det er nesten altterlig hvor billig du kan få 22" skjermer nå:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=548526

(bare som eksempel)

 

Typisk for slike skjermer (og de fleste opp mot 24") er oppløsning på 1920x1080 - altså full HD. Dette bør gi deg plenty med arbeidsplass - som tross alt er sikkert det du vil ha når du først bruker 4 skjermer. Det vil sikkert være en betydelig oppgradering fra dine gamle skjermer som sikkert er skarve 1024x768 eller 1280x800 eller noe sånt. Betydelig høyere oppløsning før du ikke får du nærmer deg 26-28" skjermer som er i en helt annen prisklasse.

 

Så kort sagt ville jeg bare sett etter en billig 22" om du skal ha mest for pengene - dog for et par hundre ekstra kan du som regel få en 24" om du ville foretrekke det. Jeg tror mer eller mindre alle skjermene i dag vil dekke dine behov kvalitetsmessig - men ta sjekk selvfølgelig gjerne noen reviews eller ta imot konkrete modellforslag fra andre her på forumet så du får en "billig-men-god" modell og ikke noe crap.

 

Jeg overlater forslag til spesifikke modeller til noen andre som er litt mer oppdatert på markedet :)

 

PS: ta med i beregningen den fysiske størrelsen på skjermene. 4 22" skjermer kan ta veldig mye bordplass - så du bør ha en rimelig vid arbeidsdisk (i bredden altså - selve sokkelen tar nok neppe veldig mye mer plass enn de du har fra før).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...