Gå til innhold

Bærbar til skole og spill, ca 10000+ Dell?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal i løpet av høsten bytte ut min 3 år gamle Dell XPS pc. Jeg er veldig godt fornøyd med den, og jeg kjører fortsatt spill som StarCraft II og Rift etter 3 års bruk. Det er alikevel på tide å bytte den ut, men jeg er svært lite oppdatert på PC fronten da det er mange år siden jeg holdt meg oppdatert på utviklingen.

Jeg har satt sammen følgende PC på dell.no:

 


  •  
  • 2.-generasjons Intel® Core™ i7-2720QM prosessor på 2,2GHz, med Turbo Boost 2.0 opptil 3,3 GHz

  • 40 cm(15.6") HD WLED TL (1366x768) 720p med 2.0 Mega Pixel Integrated kamera


  •  
  • 8192 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 4096]


  •  
  • 750 GB SATA-harddisk (7200 rpm)


  •  
  • 2GB NVIDIA® GEFORCE® GT 540M grafikkort


  •  
  • Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth kombinerat kort)

 

Et par spørsmål

  1. Er dette en ok pc til 11400,-?
  2. Er det noen "flaskehalser", eller åpenbare svake punkter med dette oppsettet?
  3. Hvordan er grafikkortet? Erfarte at det på XPSen ble litt av en flaskehals etterhvert som årene gikk
  4. Jeg kjenner nesten bare Dell. Er det noen andre merker som har noe bedre i samme prisklasse som er bedre til mitt bruk?
  5. Vet noen om Dell eller andre kommer med ny maskinvare etc, i det hele tatt noe det er verdt å vente på? Jeg er i den situasjonen at jeg kan vente noen måneder hvis det er noe virkelig bra som er rett rundt hjørnet!

Jeg bruker den hovedsaklig til skolearbeid, surfing og spilling. Min minimale estetiske sans forhindrer meg uansett til å kjøpe en Alienware-type pc; jeg foretrekker noe med et litt mer beskjedent utseende. Alle tips, råd, hint etc mottas med store takk!

Mvh Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en laptop, anbefaler jeg Asus-laptop på det sterkeste.

 

Asus har som regel ganske bra balanse på ytelse og design (de blir ikke varme der du har hendene dine :) ). I tillegg har det 24 måneders garanti på laptopene sine.

 

Du kan ikke gå feil hvis du går for en Asus-laptop.

 

Ta en titt på disse:

 

http://rog.asus.com/products/nb/

Endret av baosen
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Jeg bør legge til at kjøling ikke er det viktigste siden jeg alltid bruker kjølematte når jeg spiller. Så lenge den ikke blir varm under vanlig surfing og tekstbehandling selvfølgelig.

Blu-ray er heller ikke noe som prioriteres. Selvfølgelig en bonus hvis det følger med, og jeg kommer sikkert til å få bruk for det, men jeg har andre måter å få sett film i HD på.

 

Hvordan vil dere rangere denne her med de forslagene som er nevnt i topicen?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635494#extra

Tror jeg har fått oppdatert meg greit på prosessor osv, men når det gjelder grafikkort har jeg virkelig ikke peiling. Råd mottas med takk!

Endret av Coffinshaker
Lenke til kommentar

Du finner en egen tråd om Asus N55SF her i forumet, og du får svar på det meste der. Se i Datamaskiner - Bærbare datamaskiner.

Du får også mye mer for pengene dersom du ser på den framfor den Dell'en du har konfigurert.

Det samme gjelder også Multicom Kunshan W155

 

Dersom du konfigurerer en Dell XPS, så bør du velge R+BG LED 1920x1080 skjermen. Dette er en av de beste skjermene som fås til bærbare, og er Dell XPS' viktigste konkurransefortrinn i forhold til mange av de andre. Samme skjerm men i matt utførelse får du i Multicom Kunshan-maskinene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Føler jeg ikke har peiling nok til å skille mellom Kunshan og Asus PCene, men det er nok disse jeg står mellom nå.

Hvilken av de to ville du/dere anbefalt?

Spiller en del (men med kjølematte), så er i bunn og grunn ute etter en så god pc som mulig til spill uten om å ende opp med en som ligner på en flycockpit (alla Alienware)

Når det kommer til skjerm så TROR jeg ikke at jeg er så kresen. Har enda ikke irritert meg over skjermen på min 3 år gamle Dell XPS.

Lenke til kommentar

Under 12 tusen:

 

Asus G53SW

Det beste kjøpet for en bærbar til spilling.

 

Hvis du helst vil ha 4-kjerners prosessor: Asus G53SX

 

Ditto i 17-tommers utgave: Asus G74SX

 

Dette er så kraftige skjermkort som du får til disse prisene. Hvis du ikke trenger fullt så kraftige kort, så er altså Asus N55SF og Multicom Kunshan w155 opplagte valg. De har GT 555M skjermkortet, som er et kort som ligger øverst i mellomklassen, og det fikser lett alle spill, men ikke alltid i høyeste oppløsning eller detaljnivå. Det gjør forsåvidt ikke GTX 460/560M som de maskinene jeg har lenket til har, heller - men de er dog klart kraftigere. Forskjellen i ytelse mellom GTX 460M og GTX 560M er minimal. Skal man ha noe bedre, må budsjettet økes til 15k, minst - og da snakker vi om kort som Nvidia GTX 580M og AMD HD 6990M, som er de beste som er å få.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...