Gå til innhold

Nytt kort - budsjett 3000


Flying Squid

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Postet her for litt siden hvor jeg spurte om råd til om jeg skulle ha nytt kort, men har nå bestemt meg for at jeg SKAL ha et kort (grunnet flere forskjellige grunner, gidder ikke gå inn på det).

 

Men uansett... Spørsmålet mitt er hvilket kort, blant alle kort der ute, bør jeg velge;

Mine restriksjoner er følgene;

- Budsjettet mitt ligger på 3000 kr

- Skjermkortet kan ikke ha en lengde/dybde på mer enn 26 cm (Grunnet kabinettstørrelse)

 

Dette er resten av min pc;

CM Storm Scout Midi Tower Sort

Chieftec Super Series 650W PSU

ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156

Intel® Core™ i5-760 Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

 

Jeg setter stor pris på om folk svarer her, siden det er veldig greit å vite hva folk som har litt mer greie på pc enn meg mener. Setter også pris på om folk anbefaler hvilke merke og hvilke modell som er best.

Pcen skal hovedsaklig brukes til spill og film.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville foreslått å se på GTX 560Ti eller (en av de billigste) GTX 580 i den prisrangen.

 

GTX560Ti

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1820&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s73152863

GTX 580

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1708&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s73152865

 

GTX560Ti er veldig mye for pengene - spesiellt om du velger en av de som er fabrikkoverklokket høyt slik som denne:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=896548

 

GTX570 er også et fint kort, men fab. overklokkede GTX560Ti kort slår faktisk det kortet i de fleste tester tross lavere pris. Ref:

http://www.hardware.no/artikler/gigabyte_geforce_gtx_560_ti_so/89328/3

(obs dette kortet har 1000Mhz fab. overklokking til sammenligning)

Derfor er det litt vanskelig å annbefale 570 for min del, spesiellt om du ikke skal rote med manuell overklokking på det selv. 570 har litt mer minne enn 560Ti, men det er ikke så ofte dette utgjør et problem da 560Ti allerede har relativt mye minne å jobbe med.

 

GTX580 blir neste steget opp derfra på Nvidia siden, men det er en god del mer penger. De billigste starter fra 3000 og ligger dermed akkurat innenfor budsjettet ditt.

 

Unansett hvilket kort du velger så bør du se på følgende faktorer:

 

- Kjølingen. Generellt sett vil du helst ha en dual-vifte kjøler. De støyer mindre for samme kjøling og kan også kjøle bedre rett og slett. Kort med slik forbedret kjøler koster som regel ikke stort mer enn de med standard-kjøleren så du kan like godt sikte mot en slik.

 

- Prosessorfrekvensen, altså om kortet er fabrikkoverklokket. Spesiellt om du ikek skal overklokke selv så er jo dette mer eller mindre bare "gratis ytelse" og skalerer veldig bra. Jo raskere jo bedre. 560Ti er godt eksempel dette da de raskeste av disse som sagt slår 570 i de fleste tester, så det er ganske relevant. prisjakt kan sortere denne informasjonen for deg forresten, hvilket er veldig nyttig.

 

Utenom dette er de forskjellige kortene egentlig veldig like, og så lenge du ikke er interessert i evt. ekstra-software som er med i pakken så er det egentlig ikek så relevant hvem du kjøper fra. Noen produsenter har mer ell midnre garanti - men du er dekket i 5 år av norsk reklamasjonsrett uansett så dette ser jeg ikke på som noe veldig viktig.

 

Agnnående dybe på kortene: Sorry dette vet jeg rett og slett ikke. Det skulle ikke være så vanskelig å researche dette på nett dog.

 

AMD (tidligere ATI) har også gode kort på sin side - men jeg personlig har ikke fulgt med så mye i det siste på disse produktene og overlater annbefalinger på disse til noen bedre kvalifisert :)

 

Håper dette hjalp :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

-snip-

GTX 560 Ti fabrikkoverklokket til 1000 MHz slår GTX 570

Ja, men kun på 1000 MHz. På 950MHz, som er en ca 15.5% overklokk for å være snill, vil et GTX 560 Ti legge seg bak et stock 570.

Kilde, bare regn selv: 47% * 1.155 = 54.3% eller 2% bak 570. Hvis du videre ser på benchmarks med min. fps som anandtechs test av 560 Ti, ser du at 560 Ti legger seg godt bak 570.

 

Jeg er enig i at 560 Ti gir mest ytelse for penga, men når TS kommer fra et GTX 465 er det lite poeng i å bare gå opp til GTX 560 Ti.

Ellers finnes det fabrikkoverklokkede 570 også. Gigabyte GTX 570 Super Overclock vil matche et GTX 580 ut av eska for eksempel.

Det billigste GTX 560 Ti 950MHz koster også 1899 kr, som er 500 kr unna det første GTX 570 og ikke leverer lik eller bedre ytelse til tross for mer støy.

Lenke til kommentar

Takk for svaret begge to.

 

ASUS GTX 570 DirectCU II virker som et veldig bra kort, men dessverre er den alt for stor for kabinettet mitt. tror den var på 29 cm.

 

Men når det gjelder det fabrikkoverklokka GTX 560ti må jeg si jeg var begeistret. Leste den testen hardware hadde gjort på den, og den overbeviste meg.

ifølge deres test var det bedre enn GTX 570. Altså mye for pengene.

Her ikke funnet lengden/dybden på dette kortet, men ved å sammenligne med andre GTX560 er det sannsynlig dette kortet er mindre enn 26 cm. Får sjekke nærmere inn på det.

 

Tror nok ikke jeg vil bevege meg opp på GTX580, da dette blir litt i overkant for mitt bruk :)

 

Har bare et tilleggspørsmål. Sikkert et dumt spørsmål, men er det noe poeng i å ha et minne over 1GB? Holder dette til spill som Skyrim og BF3?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

BF3 vil nok gå greit med 1GB.

Skyrim? Med texture-mods vil du glatt gå over 1GB VRAM. Oblivion klarer fint å utnytte 2GB VRAM med litt graphics mods, og med mindre Skyrim ikke har mod-tools (som vil trekke spillets verdi og potensial i grøfta, TES er sjelden bra stock) ville et GTX 570 passet bedre.

 

Angående HW.no og grafikkort-testing pleier disse testene å være så fulle av feil, mangler, gale resultater og lignende at jeg ikke hadde stolt et øyeblikk på dem.

Lenke til kommentar

-snip-

GTX 560 Ti fabrikkoverklokket til 1000 MHz slår GTX 570

Ja, men kun på 1000 MHz. På 950MHz, som er en ca 15.5% overklokk for å være snill, vil et GTX 560 Ti legge seg bak et stock 570.

Kilde, bare regn selv: 47% * 1.155 = 54.3% eller 2% bak 570. Hvis du videre ser på benchmarks med min. fps som anandtechs test av 560 Ti, ser du at 560 Ti legger seg godt bak 570.

 

Jeg er enig i at 560 Ti gir mest ytelse for penga, men når TS kommer fra et GTX 465 er det lite poeng i å bare gå opp til GTX 560 Ti.

Ellers finnes det fabrikkoverklokkede 570 også. Gigabyte GTX 570 Super Overclock vil matche et GTX 580 ut av eska for eksempel.

Det billigste GTX 560 Ti 950MHz koster også 1899 kr, som er 500 kr unna det første GTX 570 og ikke leverer lik eller bedre ytelse til tross for mer støy.

 

Joda, du har noen poeng her. Testen du linker er stock-vs-stock, og da vinner selvfølgleig 570 lett. Poenget mitt var vel egentlig ikke at 560Ti er så uber kort i forhold til alt annet (selv om det tydeligvis har veldig høy potensiale for overklokking opp fra stock), men heller det at fabrikkoverklokkede kort faktisk kan slå dyrere stock kort i serien over - og hvis du ikke skal overklokke så kan det da være mer ytelse for pengene enn å gå for det dyrere kortet.

 

Desverre så virker det ikke som om 570 hadde like mye å gå på dette området som 560Ti, så de fab. overklokkede modellene der går ikke opp til mer enn 800Mhz eller så - ca +9%.

 

Jeg overså at han hadde 465 fra før. jeg er enig i så tilfelle at da er det gjerne verdt å enten vente til Q1 2012 for neste genersjon av kort - eller gå for en GTX580 - for at det skal være stort nok hopp i ytelse for å være verdt oppgraderingen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...