Gå til innhold

Gjenopprette filer fra formatert disk?


Anbefalte innlegg

Før jeg begynner vil jeg si at det er unødvendig å nevne backup. Jeg er fullstendig klar over det. Takk.

 

Hei!

 

Etter sommerferien skulle vi skifte domene på skolepcen, og derfor måtte vi ha 20gb ledig plass på C-disken (50gb totalt).

 

Vi fikk da beskjed om å flytte alle viktige filer over på D-disken (200gb totalt), fordi det hendte at filer kunne bli borte fra C-disken når man skiftet domene.

 

Jeg flyttet heldigvis alle filene mine fra C til en ekstern harddisk, men hadde ikke tid til å ta backup av D der og da. Tenkte det ikke gjorde noe siden de hadde sagt at det var trygt å lagre der.

 

Jeg leverte pcen min til it-avdelingen på skolen for å skifte domene, og da jeg fikk den tilbake var den formatert, pluss at C og D var slått sammen til en disk (250gb totalt). Kom i ettertid på at jeg hadde noen viktige/uerstattelige bilder verdt litt penger på D-disken.

 

Spørsmålet mitt er; Er det noen som helst måte å finne tilbake til disse filene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg begynner vil jeg si at det er unødvendig å nevne backup. Jeg er fullstendig klar over det. Takk.

 

Hei!

 

Etter sommerferien skulle vi skifte domene på skolepcen, og derfor måtte vi ha 20gb ledig plass på C-disken (50gb totalt).

 

Vi fikk da beskjed om å flytte alle viktige filer over på D-disken (200gb totalt), fordi det hendte at filer kunne bli borte fra C-disken når man skiftet domene.

 

Jeg flyttet heldigvis alle filene mine fra C til en ekstern harddisk, men hadde ikke tid til å ta backup av D der og da. Tenkte det ikke gjorde noe siden de hadde sagt at det var trygt å lagre der.

 

Jeg leverte pcen min til it-avdelingen på skolen for å skifte domene, og da jeg fikk den tilbake var den formatert, pluss at C og D var slått sammen til en disk (250gb totalt). Kom i ettertid på at jeg hadde noen viktige/uerstattelige bilder verdt litt penger på D-disken.

 

Spørsmålet mitt er; Er det noen som helst måte å finne tilbake til disse filene?

 

Ja, det er det.

Med disse forbeholdene:

 

- At disken bare ble quick-formatert og ikke full-formatert (hvilket som regel involverer at disken blir overskrevet med nuller). Quick-format er det som brukes vanligvis i de fleste tilfeller, så det er mest sansynlig ble brukt

 

- At disken ikke ble skrevet til etterpå formateringen. Hvis operativsystem og/eller andre ting ble installert til harddisken etter formateringen vil det ha overskrevet mye data, og i så fall vil bare en liten del av filene være mulig å hente ut uskadet. Du bør kommentere på om dette er tilfellet. Det hørs nesten slik ut når du sier at domenet ble endret - for det blir jo litt meningsløst å beskrive for en maskin som ikke har noe installert på harddisken. Hvis det er tilfellet så er som sagt sjansene for å hente ut flesteparten av filene dårlige - men om du er heldig kan du gjerne hente ut noen av dem enda. Det blir ren "lotto" om sektorene som inneholder de viktige filene har blitt overskrevet med andre data...

 

Alt du trenger er bare et godt recoveryprogram i så fall - hvilket det finnes mange av. De beste er ofte betalprogrammer, men det finnes også gratis alternativer. Jeg liker Getdataback selv til slike oppgaver (ikke gratis, men en testversjon lar deg se om den kan finne filene for deg - du får bare ikke hentet dem ut uten å betale for programmet).

 

OBS OBS OBS!

For å unngå å skade evt. filer som fremdeles finnes på disken er det utrolig viktig at du IKKE skriver noe som helst til disken fra etter den ble formatert! Det betyr - ikke installert et OS til disken eller kjør recoveryprogram fra OS på denne disken. Disken bør kobles til som en sekundær-disk. Bare å starte windows innebærer at data skrives til disken (pagefile blant annet), og da ødelegges mulighetene for datarecovery fort.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

... - At disken bare ble quick-formatert og ikke full-formatert (hvilket som regel involverer at disken blir overskrevet med nuller).

 

Dette er en seiglivet misforståelse. Kommer over den et par ganger i året.

 

Fullformat overskriver ikke data.

Resultatet av quick og full er nøyaktig det samme, kun innholdsfortegnelsen blir overskrevet.

Forskjellen er at fullformat leser hele disken for å sjekke for feil.

Edit: dette gjelder for XP og tidligere. Vista og senere overskriver med nuller.

Stigma var bedre oppdatert enn meg.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

... - At disken bare ble quick-formatert og ikke full-formatert (hvilket som regel involverer at disken blir overskrevet med nuller).

 

Dette er en seiglivet misforståelse. Kommer over den et par ganger i året.

 

Fullformat overskriver ikke data.

Resultatet av quick og full er nøyaktig det samme, kun innholdsfortegnelsen blir overskrevet.

Forskjellen er at fullformat leser hele disken for å sjekke for feil.

 

Jeg trodde dette bare gjaldt for tidligere windows versjoner og at Vista og fremover faktisk nuller disken. Det er mulig jeg tar feil dog.

 

For OP sin del så betyr det uansett ikke så mye siden han uansett ikke kan vite hva som har blitt gjort og bare må prøve seg frem og se. Jeg setter pris på rettelsen dog. Jeg skal dobbeltsjekke det i fremtiden før jeg evt. gjenntar samme informasjon videre noe sted.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm. Sjekket dette nå, kan være du har rett. Ser at det står noe slikt i dokumentasjonen på Vista.

Er på ferie nå, men skal kjøre et forsøk når jeg kommer hjem.

 

Vista: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Formatting-disks-and-drives

XP: http://support.microsoft.com/kb/302686

 

Send meg gjerne en PM om du finner ut med sikkerhet om det stemmer eller ikke - hvis du først skal finne det ut for din egen del altså :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...