Gå til innhold

Stemmerett for 16 åringer


  

28 stemmer

  1. 1. Tror du ungdom vil bli mer politisk aktive hvis de får stemmerett når de er 16?

    • Ja
      10
    • Nei
      16
  2. 2. Tror du at 16 åringer vil benytte seg av stemmeretten?

    • Ja
      18
    • Nei
      8


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, bør Norge innføre stemmerett for 16-åringer?

 

Er det nok politisk engasjert ungdom til at dette er en god ide?

Vil valgene bli ødelagt av ungdommer som stemmer uten å ane hva de diverse partiene står for?

Er ungdommen ikke godt nok utviklet til å vite hvilket parti som faktisk vil gjøre en god jobb Norge?

 

Nå som det er kommunevalg, har vi om politikk i klassen.Det er derfor jeg laget denne spørreundersøkelsen. Det er 2 kategorier, en for de under 25 år og en for de over. Hvis man av en eller annen grunn må svare på alle spørsmålene(har ikke greie på hvordan pollene fungerer her), svarer du bare "vet ikke"

 

Kom gjerne med egne inslag/meninger.

 

Takker for svar :yes:

 

Edit: Endret pollen

Endret av maikzor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 16 år, blir 17 om noen måneder! Kan ikke si at jeg akuratt bryr meg så kjempe mye om politikk, så mitt svar er nei. Har oppfattet det slik at store deler av klassekameratene mine har samme oppfatning som meg.

 

Tror det er samme opplegget i klassen min også.

Litt synd egentlig.

Lenke til kommentar

Nei, aldri. De kommer til å stemme på Pensjonistpartiet eller lignende bare sånn for the lolz. Det blir helt latterlig å gi noen som nettopp er kommet i puberteten stemmerett.

 

But then again, jeg var heller ikke særlig opptatt av politikk før jeg fikk stemmerett, men nå følger jeg med på debatter på TV o.l.

 

EDIT: Forresten mislykket avstemning du har laget, ettersom man må svare på alle spørsmålene for å kunne avgi stemme.

Endret av Jostein K.
Lenke til kommentar

Mener da at man i den alderen (18+) er mer mentalt voksen og fler av oss setter oss mer inn i det politiske som foregår i landet. La meg stille deg et spørsmål "Bozzeye"; hvis man foretar seg en undersøkelse for å finne ut om personer UNDER 18 eller personer OVER 18 er mest politisk engasjert, hvem har mest politiske kunnskaper og hvem er mest engasjert, tror du? Det er vel folk under 18 det? Eller kanskje ikke...

Endret av fnats
Lenke til kommentar

Mener da at man i den alderen (18+) er mer mentalt voksen og fler av oss setter oss mer inn i det politiske som foregår i landet.

Det er ikke umulig å være mentalt voksen nok til å stemme og sette seg inn i politikk før fylte atten.

 

La meg stille deg et spørsmål "Bozzeye"; hvis man foretar seg en undersøkelse for å finne ut om personer UNDER 18 eller personer OVER 18 er mest politisk engasjert, hvem har mest politiske kunnskaper og hvem er mest engasjert, tror du? Det er vel folk under 18 det? Eller kanskje ikke...

Prøver du å være morsom? Skal man kanskje telle med spedbarn også, kanskje?

Lenke til kommentar

Mener da at man i den alderen (18+) er mer mentalt voksen og fler av oss setter oss mer inn i det politiske som foregår i landet.

Det er ikke umulig å være mentalt voksen nok til å stemme og sette seg inn i politikk før fylte atten.

 

La meg stille deg et spørsmål "Bozzeye"; hvis man foretar seg en undersøkelse for å finne ut om personer UNDER 18 eller personer OVER 18 er mest politisk engasjert, hvem har mest politiske kunnskaper og hvem er mest engasjert, tror du? Det er vel folk under 18 det? Eller kanskje ikke...

Prøver du å være morsom? Skal man kanskje telle med spedbarn også, kanskje?

 

 

1. Les det jeg skriver igjen du, kanskje du er mer oppmerksom neste gang.

 

2. Flott argument. Eller?

 

Gir opp å diskutere med deg allerede da du heller velger å komme med sarkastiske innlegg enn å debattere på en rimelig måte. :)

Lenke til kommentar

Ja, når man fyller atten oppstår kunnskap om forskjellige partier spontant i hjernen samtidig som et engasjement for politikk blomstrer. Eller kanskje ikke.

 

Nei men det skjer en ganske stor utvikling i de årene der. Uansett må man bare bestemme seg for et sted å sette grensen. Selv tror jeg med fordel vi kunne hevet aldersgrensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes aldersgrensen er akkurat passe slik den er, i forhold til det samfunnet vi har i Norge i dag. De færreste 16-åringer bryr seg noe særlig om politikk, og selv om det finnes unntak så synes jeg ikke at det forsvarer å gi alle 16- og 17-åringer stemmerett. Det finnes for all del mange 18-åringer som ikke bryr seg, men i den alderen har de fleste orientert seg mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gir opp å diskutere med deg allerede da du heller velger å komme med sarkastiske innlegg enn å debattere på en rimelig måte. :)

Jeg kan prøve.

 

Mener da at man i den alderen (18+) er mer mentalt voksen og fler av oss setter oss mer inn i det politiske som foregår i landet.

Det er ikke umulig å være mentalt voksen nok til å stemme og sette seg inn i politikk før fylte atten.

1. Les det jeg skriver igjen du, kanskje du er mer oppmerksom neste gang.

Du skriver at man er mer mentalt voksen og fler av oss setter oss mer inn i det politiske som foregår i landet i alderen 18+. Jeg påpeker at det ikke er noe problem for en person under atten å fylle disse kravene. Man har også mange over atten som ikke eier sans for politikk og ikke er mentalt voksen. Hvorvidt det lønner seg kommer ikke an på alder, men politisk engasjement og kunnskaper. Derfor vil jeg påstå at en slags kunnskapstest om partiene vil løse dette problemet mer effektivt enn en aldersgrense.

Lenke til kommentar

Derfor vil jeg påstå at en slags kunnskapstest om partiene vil løse dette problemet mer effektivt enn en aldersgrense.

 

Hva skal en slik kunnskapstest inneholde da? Skal de kunne repetere ting som står i partiprogrammene? Det sier jo ingenting om hvor "moden" du er. Det blir vanskelig å lage en test som skal vise kvalitetene man ønsker å finne hos de som skal stemme. Da er det nok enklere og ikke minst billigere å gå utfra fødselsdato, selv om det ikke nødvendigvis er den "riktige" datoen for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal en slik kunnskapstest inneholde da? Skal de kunne repetere ting som står i partiprogrammene?

Det hadde vært en begynnelse. Kanskje spørsmål om hva partiene mener om i de forskjellige sakene.

 

Det sier jo ingenting om hvor "moden" du er. Det blir vanskelig å lage en test som skal vise kvalitetene man ønsker å finne hos de som skal stemme.

Hvilke kvaliteter ønsker man å finne?

Lenke til kommentar

Hva skal en slik kunnskapstest inneholde da? Skal de kunne repetere ting som står i partiprogrammene?

Det hadde vært en begynnelse. Kanskje spørsmål om hva partiene mener om i de forskjellige sakene.

 

Det sier jo ingenting om hvor "moden" du er. Det blir vanskelig å lage en test som skal vise kvalitetene man ønsker å finne hos de som skal stemme.

Hvilke kvaliteter ønsker man å finne?

 

Å gjengi en tekst betyr ikke at du forstår den eller kan ta avgjørelser om hvilket alternativ som vil være best for landet/deg selv. Hvis jeg hadde fått partiprogrammene som seksåring kunne jeg sikkert svart på spørsmål om hva som sto der, men jeg ville ikke gitt meg selv stemmerett da.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Å gjengi en tekst betyr ikke at du forstår den eller kan ta avgjørelser om hvilket alternativ som vil være best for landet/deg selv.

Ei heller om man er over atten år.

 

Hvis jeg hadde fått partiprogrammene som seksåring kunne jeg sikkert svart på spørsmål om hva som sto der, men jeg ville ikke gitt meg selv stemmerett da.

1. Jeg mener ikke seksåringer skal ha stemmerett.

2. Jeg tror ikke så mange sekstenåringer er motivert til å pugge partiprogram bare for å stemme på et parti. Dessuten tror jeg en slik test ikke bare hindrer ignorante ungdommer, men også voksne.

 

Jeg tror ikke du svarte på spørsmålet:

Hvilke kvaliteter ønsker man å finne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...