Gå til innhold

Revolusjoner på 1930-tallet..?


nebbdyr

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av historielæreren at jeg skulle holde foredrag om "revolusjoner på 1930-tallet". Det eneste tipset jeg får er "det startet i frankrike etc..."

 

skal bare være et kort lite foredrag, nok til å snakke fritt i 5 min elns..;p

 

noen som har et tips til HVA jeg kan snakke OM?

 

Takk på forhånd : ))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok det, ja. I 1934 startet en gruppe franske venstreradikale "Folkefronten" som et tilsvar til nazismen og fascismen. To år senere fulgte spanske venstreradikale opp med en tilsvarende organisasjon. I både Frankrike og Spania vant de valgene i '36, og satte igang reformer. Det førte til at de konservative reagerte, og i Spania begynte militære med Franco i spissen å tenke på statskupp. Det utløste borgerkrigen.

 

Her er en side med en grei tidslinje: France and the Spanish Civil War

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er nok det, ja. I 1934 startet en gruppe franske venstreradikale "Folkefronten" som et tilsvar til nazismen og fascismen. To år senere fulgte spanske venstreradikale opp med en tilsvarende organisasjon. I både Frankrike og Spania vant de valgene i '36, og satte igang reformer. Det førte til at de konservative reagerte, og i Spania begynte militære med Franco i spissen å tenke på statskupp. Det utløste borgerkrigen.

 

Her er en side med en grei tidslinje: France and the Spanish Civil War

 

Geir :)

 

beklager, hadde nesten gidd opp denne tråden :o

hmm, interessant. Jeg har lett OVER ALT og har ikke funnet noe om dette.. rart:/

men jo, dere har vært til stor hjelp :D tusen takk : )))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...