Gå til innhold

Beste Fish-eye til speilløs?


Anbefalte innlegg

Ett av mine store interesser innenfor foto er mini-planets.

Som f.eks. denne her:

5935903666_1631ac6dd9_m.jpg

 

Idag bruker jeg D3/D3x og 16mm fish-eye og er veldig fornøyd med resultate.

 

Men pga kamera størrelse + stativ + hode osv er det enn del ulemper, bla unødvendig oppmerksomhet, behov for test-eksponeringer etc.

 

Og når Sony nå annonserte NEX-7 med 24mpx så virker det som perfekt kamera for panorama.

 

Største spørsmålet er hvilken objektiv skal jeg sette på speilløs kamera?.. Per idag vurderer jeg Olympus E-P3 og/eller Sony NEX-7, men er åpen for andre kamera også.

 

Per idag vurderer jeg følgende alternativer:

 

Viktigste for meg er at objektivet har minst mulig kromatisk aberrasjon og at det er mulig å rette opp fish-eye effekten uten at bildet blir bølgete.

 

Det mest naturlig valget er kanskje Panasonic 8mm, men har ikke klart å finne noe sammenlignings tester av den vs. Nikon 10.5 eller Sigma 8mm.

 

Men det jeg kanskje mest lurer på, er det urealistisk å forvente lignende resultat fra Olympis E-P3 + Panasonic 8mm som fra Nikon D3 og 16mm AF-D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at alle alternativene dine vil kunne gi deg det du er ute, rent bildekvalitetsmessig. Men det er non

 

Jeg har ikke sett noen tester av Panasonics 8mm, så det vanskelig å si hvordan den er i forhold til CA og forvrenging.

 

Jeg tror dog at en NEX-7 er en bedre vei å ga, da du har et bedre utvalg av objektiver. De samme objektivene kan forsåvidt brukes på µ-4/3 med adapter; men pga. cropstørrelse, så vil du ikke få en full bildesirkel i bildet. men det er kanskje ikke et problem?

Lenke til kommentar

Jeg synes Panasonic 8mm er fantastisk skarp, selv i hjørnene på f/3.5 Det blir enda litt skarpere ved f/5.6.

 

CA blir rettet opp i software hvis man bruker et Panasonic-kamera. Dette gjøres helt "sømløst".

 

Jeg har laget en test av CA-effektene før software-korreksjon her:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/02/chromatic-aberration-and-lens.html

 

Bla litt ned for å finne 8mm-objektivet. Du ser at ukorrigert er det CA-effekter tilsvarende et par pixlers bredde, omlag.

 

Her er en skarphetssammenligning med Olympus 9-18mm:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/01/wide-angle-8mm-vs-9mm.html

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at alle alternativene dine vil kunne gi deg det du er ute, rent bildekvalitetsmessig. Men det er non

 

Jeg har ikke sett noen tester av Panasonics 8mm, så det vanskelig å si hvordan den er i forhold til CA og forvrenging.

 

Jeg tror dog at en NEX-7 er en bedre vei å ga, da du har et bedre utvalg av objektiver. De samme objektivene kan forsåvidt brukes på µ-4/3 med adapter; men pga. cropstørrelse, så vil du ikke få en full bildesirkel i bildet. men det er kanskje ikke et problem?

 

Jahh, det stemmer. Og jeg er avhengig av å kjøpe et mellomring for å sette objektivet på panorama-hode, og denne ringen er spesielt tilpasset objektivet, samt koster den enn del. Så det å bytte kamera innenfor samme sensor-størrelsen vil gå fint, men ikke fra 2.0 til 1.5.

 

Bakdelen med f.eks. NEX-7 + adapter + Nikon 10.5mm er størrelsen og riggen blir litt mindre brukervennlig. Samtidig tror jeg at bildekvaliteten blir bra.

 

Jeg synes Panasonic 8mm er fantastisk skarp, selv i hjørnene på f/3.5 Det blir enda litt skarpere ved f/5.6.

 

CA blir rettet opp i software hvis man bruker et Panasonic-kamera. Dette gjøres helt "sømløst".

 

...

 

Flott innlegg! Akkurat det jeg var på jakt etter. Men hvordan er det med Panasonic objektiv på Olympus kamera?..

 

Egentlig så bruker jeg Capture One eller Lightroom og slik jeg kan se, så har ikke Camera Raw støtte for Panasonic eller Olympus kamera. Så dersom objektivet har 2px med CA så blir det litt mye... Men så virker den veldig skarp, ekstremt kompakt og har autofokus (ikke første pri).

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Flott innlegg! Akkurat det jeg var på jakt etter. Men hvordan er det med Panasonic objektiv på Olympus kamera?..

 

Da får du ikke CA-rettelse i JPEG-filene.

 

Men du kan jo fortsatt gjøre korreksjonen selv i software i postprosessing.

 

Egentlig så bruker jeg Capture One eller Lightroom og slik jeg kan se, så har ikke Camera Raw støtte for Panasonic eller Olympus kamera.

 

Dette kjenner jeg ikke til, men det virker pussig om det ikke er støtte for Olympus og Panasonic.

 

Objektivet er veldig kompakt, skarpt, og har veldig rask fokus.

 

I tillegg kan det fokusere veldig nærme:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/08/interesting-macro-images-with-fisheye.html

Lenke til kommentar

Men hvordan er det med Panasonic objektiv på Olympus kamera?..

Det er helt uproblematisk. Jeg har både hus og objektiver fra begge produsentene og bruker de om hverandre.

 

Jeg har Capture One Express (siste versjon) og den skjønner mine filer (E-P1, GF1, GH2,). Men det er mulig at siste generasjon (E-P3, E-PL3, GF3, G3) ikke er støttet enda.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Men hvordan er det med Panasonic objektiv på Olympus kamera?..

Det er helt uproblematisk. Jeg har både hus og objektiver fra begge produsentene og bruker de om hverandre.

 

Jeg har Capture One Express (siste versjon) og den skjønner mine filer (E-P1, GF1, GH2,). Men det er mulig at siste generasjon (E-P3, E-PL3, GF3, G3) ikke er støttet enda.

 

Olympus: E-5, E-PL2, E-PL1, XZ-1, E-620, E-3, E-520, E-510, E-450, E-P1, E-P2, E-420, E-410, E-500, E-1, E-10, E-20, E-30, E-330, E-300, E-400, C-7070, C-8080.

 

Panasonic: DMC-GF3 (preliminary), DMC-GF2, DMC-GF1, DMC-GH2, DMC-G3 (preliminary), DMC-G2, DMC-GH1, DMC-G1, DMC-G10, DMC-LX5, DMC-LX3, DMC-FZ100, DMC-FZ45.

 

Så ser ikke ut som det er støtte for E-P3, men det bruker ikke ta lang tid før det kommer.

 

Jeg tenkte mest på at Panasonic 8mm ligger ikke inne i objektiv-databaser verken hos Capture One eller Adobe Camera Raw / Lightroom. Det

 

Flott innlegg! Akkurat det jeg var på jakt etter. Men hvordan er det med Panasonic objektiv på Olympus kamera?..

 

Da får du ikke CA-rettelse i JPEG-filene.

 

Men du kan jo fortsatt gjøre korreksjonen selv i software i postprosessing.

 

...

 

 

 

Det er vel det som er utfordringen, siden det vil ikke skje automatisk, blir det enn god del ekstra arbeid på (6 + 2) x 3 bracketing bilder... Mens f.eks. med Nikon 10.5mm + adapter til NEX så skulle man i teorien kunne bruke objektiv profiler til Nikon 10.5mm

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fortstått holder det vel å lage faste profiler, i f.eks. Lightroom. Man trenger altså ikke justere for hvert eneste bilde, selv om det fort kan gå med litt tid for å lage 'korrekt' justering.

Det vil sikkert dukke opp støtte for objektivet i Camera RAW - hvor fort avhenger vel litt av hvor populært objektivet er/blir.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fortstått holder det vel å lage faste profiler, i f.eks. Lightroom. Man trenger altså ikke justere for hvert eneste bilde, selv om det fort kan gå med litt tid for å lage 'korrekt' justering.

Det vil sikkert dukke opp støtte for objektivet i Camera RAW - hvor fort avhenger vel litt av hvor populært objektivet er/blir.

 

Jupp, og det er her jeg frykter at Panasonic 8mm ikke skårer så alt for høyt på populæritet. Det ser man av andre fish-eye objektiver...

 

Men er det ikke slik at CA er en statisk verdi? Slik at du kan ta noen prøvebilder, finne innstillingene og lage en profil eller noe for det?

 

aha! Det var ikke jeg klar over faktisk eller har aldri tenkt på det. Men hva skjer dersom man korrigerer for CA på ett bildet der det ikke "syns" ?..

Lenke til kommentar

Men hva skjer dersom man korrigerer for CA på ett bildet der det ikke "syns" ?..

Godt spørsmål. Har du fler ;)

 

Jeg vil tro at CA-korreksjons-algoritmen håndtere det. Ellers ville det bli bare tull med korreksjonen på de objektivene som korrigeres automatisk.

 

Det er vel mulig å teste ut?

 

Fikk min EP-3 igår og testet litt. Og det går helt fint å fjerne det mest av det, lagde profil, brukte også på bilder som ikke var så utsatt, uten at det produserte synlig artifacts.

 

Ellers ser jeg nå at sensoren i E-P3 er alt for dårlig til å kunne brukes til panorama. Alt for lite detaljer samt 4:3 formatet beskjærer deler av bildet som er kritisk for meg. Kan selvsagt

 

Så jeg går nok over til Sony NEX og 10.5mm Nikon med adapter.

 

Beklager å bumpe denne tråden litt, men det finnes nå en kompakt og sannsynligvis ikke så dyr fisheye til µ4/3; Samyang 7,5mm f3,5, mer info her og med bilder her.

 

Den virker veldig spennende :) men siden sensoren i mFT er så pass svak, så tror jeg det er kritisk å ha best mulig optikk for å kunne i ettertid korrigere fish-eye effekten.

 

Da det er ytterste deler av bildet som blir kraftig strukket ut, er det veldig viktig at de er rikelig på detaljer og ikke blury

 

Her er foresten anmeldelser av diverse aktuelle objektiver:

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...