Gå til innhold

Hva er realistisk pris?


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er riktig sted for en slik tråd, men den kan evt. flyttes til en bedre plassering av moderator.

 

Jeg har ett firma på hånden som er interessert i ett web-basert timeskjema-system.

 

I første omgang er det snakk om å lage alt fra scratch. Kravspekken blir noe slik:

 

- Innlogging

- Håndtering av ansatte

- Håndtering av kunder (firma) og prosjekt

- Ansatte skal skrive timer, overtid osv. med mulighet for å knytte dette til prosjekt

- Elektronisk signering av ansatte og attesterer

- Eksport til et filformat som kan importeres i lønnssytemet deres (mammut)

 

Jeg er kvalifisert til en slik jobb, da jeg gjør dette daglig i min faste jobb.

 

Men, som alt som har med utvikling og gjøre, så er det umulig å si hvor mye tid dette vil ta, og siden jeg ikke har noen erfaring om prissetting så spør jeg her. (dette blir mitt første "freelance"-prosjekt)

 

Hva er best, å få en timepris eller å forhandle en sum som kan slå ut begge veier?

Hva er en realistisk timepris? Jeg ser for meg at den burde ligge på rundt 200 kr timen, eller er jeg helt på jordet?

 

Jeg har ett enkeltmansforetak jeg kan fakturere med.

 

Innspill tas vel imot :)

 

EDIT: Bakgrunnen min er 3-årig bachelor i datateknikk + 3+ år med arbeidserfaring.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jag kan bara säga genereelt.

200/h är definitivt för lite.

du får regna med mellan 40-50% försvinner i skatt, forsikring, pensjon

vilket betyder att du har i handen 100/h og det är sämre en 1 mc donalds arbetare =)

 

om du tänker dig en bilmekaniker så kostar de mellan 800-1300kr/h

 

för att vara konkuranskraftig skulle jag nog säga minst 500:-/h

 

om du har tajt deadline hade jag satt fastpris kanske.

dock ingen aning vad det borde kosta.

Lenke til kommentar

Har du sjekket med faste jobben din at du i det hele tatt får lov å gjøre et slikt sideprosjekt? De fleste firmaer har klausul mot å drive konkurrerende virksomhet når man er ansatt. Hvis du f.eks. jobber som systemutvikler, så kan jobben nekte deg å ta betalte oppdrag som ikke går gjennom dem. Viktig å sjekke opp med jobben din før du sier ja til et slikt prosjekt.

 

Når man alt har en fast jobb fra før, så trenger man ikke tenke så mye på pensjon/forsikring osv da det nødvendigste allerede er dekt. Fastpris er skummelt på prosjekter som ikke er veldig veldefinert med en god kravspekk (og man faktisk vet hvor lang tid hver bit tar), og selv da kan det fort skli ut. Anbefaler ikke å gå den veien. Det er stor sjanse for uenighet, og at man ikke kommer til å like hverandre veldig godt etterpå.

 

Ville gått for timebetalt, men synes 500kr/t hørtes i overkant ut når det er noe man gjør i tillegg til fast jobb, og det ikke er noe skikkelig firma bak som kan gi en sikkerhet på at systemet i det hele tatt blir ferdig. Hva skjer om du går lei, blir syk, ufør, osv? Det er en risiko for kunden. 200 igjen hørtes veldig lavt ut.. Jeg ville gått for timebetalt med rundt 300-400kr/t for effektive timer, og brukt det som argument for å få litt mer avslappet utviklingsløp hvor de ikke kan presse deg like mye på tid. Du har tross alt en vanlig jobb i tillegg.

 

Det er i det minste mine tanker om saken..

Lenke til kommentar

Jeg driver intern utvikling i firmaet jeg jobber for, så dette vil ikke være konkurrerende virksomhet siden firmaet ikke selger software (slik jeg ser det).

 

Slik jeg har forstått det kan ett enkeltmannsforetak tjene opp til 50k uten å registrere seg i MVA-registeret. Men jeg er usikker på om jeg må skatte av det som er under 50k. Hadde egentlig tenkt at man ikke trenger det.

 

Men nå vet jeg at 200 kr timen sannsynligvis er for lite, men jeg vil ikke prise meg ut heller. Hvis jeg i tillegg beholder rettighetene på koden kan dette utvikle seg til å bli ett bra (og billig) produkt for små bedrifter som bruker Mammut eller Formula som lønnssytem. Man vet jo aldri..

Lenke til kommentar

Den faste jobben din kan definitivt ha et ord med i laget enten du vil eller ikke, men alt er avhengig av kontrakten du har og vanlig bransjeetikkette.

 

Selv om kontrakten ikke sier noe speisifikt som forbyr deg mot å utvikle andre systemer til andre, så har de ofte tatt med at annet arbeid ikke skal gå ut over stillingen din i din faste jobb. Så her er det for eks mulig for hovedarbeidsgiver å si nei på grunnlag av at arbeidsinnsatsen som kreves i det private prosjektet går ut over arbeidsinnsatsen i primærjobben din. Så her bør du absolutt sjekke kontrakten din først, og deretter høre med arbeidsgiveren din. Det er bedre å være på godfot og åpen med de om det, kontra at sjefen din får vite om det utenom og tar det som et grovt kontraktsbrudd.

 

I tillegg har jo og bedriften du jobber i nå en finger med i spillet når det gjelder kompetansen du besitter.

 

Personlig tror eg ikke det blir noe problem, og ser at andre gjør dette med stort hell. Men da er de samtidig åpne med hovedarbeidsgiveren sin.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det kan ett enkeltmannsforetak tjene opp til 50k uten å registrere seg i MVA-registeret. Men jeg er usikker på om jeg må skatte av det som er under 50k. Hadde egentlig tenkt at man ikke trenger det.

Det er korrekt mtp på MVA-registeret. Men når det gjelder skatt av inntekt så går dette på skattekortet ditt, og ikke alene på beløpets størrelse. Normalt sett vil du nok måtte regne med å skatte like mye av ekstrainntekten din som om det hadde vært en del av inntekten fra hovedarbeidsgiver.

 

Men nå vet jeg at 200 kr timen sannsynligvis er for lite, men jeg vil ikke prise meg ut heller. Hvis jeg i tillegg beholder rettighetene på koden kan dette utvikle seg til å bli ett bra (og billig) produkt for små bedrifter som bruker Mammut eller Formula som lønnssytem. Man vet jo aldri..

200 kr er alt for lite. Men det igjen er avhengig av avtalen dere inngår dere imellom.

 

Dersom du eier koden og produktet i ettertid, så er det rimelig at kunden betaler for sluttproduktet, og ikke selve jobben med å utvikle det. Om kunden betaler for utviklingen, så er det normalt at de også eier koden i ettertid. I slike tilfeller er det normalt å få betalt enten konsulenttimepris(innbringende men usikkert) eller ansattpris(ansatt med rettigheter).

Lenke til kommentar

Jeg driver intern utvikling i firmaet jeg jobber for, så dette vil ikke være konkurrerende virksomhet siden firmaet ikke selger software (slik jeg ser det).

Det er ikke sikkert firmaet er enig med deg. Hør med dem for sikkerhetsskyld.

 

Slik jeg har forstått det kan ett enkeltmannsforetak tjene opp til 50k uten å registrere seg i MVA-registeret. Men jeg er usikker på om jeg må skatte av det som er under 50k. Hadde egentlig tenkt at man ikke trenger det.

Enkeltmannsforetak kan tjene opptil 50K uten å tenkte på MVA (får da heller ikke fradrag for MVA på eventuelle utgifter), men det er fremdeles inntekt, og vil bli lagt på din personlige inntekt når det kommer til beskatning. Med andre ord, så må du betale skatt på inntekten.

 

Men nå vet jeg at 200 kr timen sannsynligvis er for lite, men jeg vil ikke prise meg ut heller. Hvis jeg i tillegg beholder rettighetene på koden kan dette utvikle seg til å bli ett bra (og billig) produkt for små bedrifter som bruker Mammut eller Formula som lønnssytem. Man vet jo aldri..

Jeg mener også at man ikke kan forvente å kunne ta det samme som det koster fra et skikkelig firma når man freelancer seg på denne måten. Da spesielt siden det finnes mange firmaer som gjør slike jobber uten å være altfor dyre. Man kan ikke gi samme sikkerhet og oppfølgning som et skikkelig firma, og vil da sjeldent kunne ta samme pris også. Men selvfølgelig, om de går med på 500kr/t, så for all del! Men da kan du drite langt i å beholde rettighetene til koden.

 

Om du er ute etter å beholde koden for videresalg, så ville jeg heller gått tilbake til fastprismodellen. Si at de da betaler for å få bruke koden, ikke for å eie den. Lag gjerne en serviceavtale slik at de må betale for bruk pr år (med gratis oppdateringer). Om du kan selge systemet videre til andre kunder senere har det lite å si om du bruker 3-4 ganger så lang tid som betalingen dekker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal sjekke med sjefen uansett :)

 

Men det er klart, siden jeg må betale skatt av dette oppå det jeg allerede tjener stiller saken seg annerledes (jeg har på følelsen at jeg når ett eller annet toppskatt-nivå snart). Da må jeg ha bedre betalt enn min faste jobb gir.

Lenke til kommentar

Det er alltid greit å ha i bakhodet ja. Når man et visst inntektsnivå så er ikke hver arbeidstime like attraktivt økonomisk sett lenger.

 

Så det beste i slike situasjoner er at du først får et ok fra nåværende sjef, deretter utarbeider du en kravspec sammen med "kunden", lager løsningen og når den er ferdig i henhold til kravspec så fakturerer du kunden en fast sum eller tar betalt pr måned/bruker som en leasing avtale. Deretter videreselger du det til andre potensielle kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...