Gå til innhold

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken CPU Kjøler jeg vil ha.


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lengere tid fundert frem og tilbake og blir ikke helt enig med meg om hvilken CPU Kjøler jeg skal ha. Å ha den kjøleren jeg har på CPU`en nå er ikke snakk om. Den SKAL bort. Jeg har sett både på denne:

 

Noctua NH-D14 CPU Kjøler

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803

 

Og Denne:

 

Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635805

 

Eventuelt kanskje denne:

 

Antec Kuhler H2O 920 CPU Kjøler

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638850

 

Selvfølgelig har jeg sett på flere også.

 

Eventuelt så kan folk komme med andre forslag, men jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg. Uannsett, så skal jeg ha en BRA kjøler.

 

Håper noen har synspunkter her.

 

Jeg kan vel også legge til at jeg skal bytte kabinett også til et Big Tower Kabinett. Så jeg skal ikke sette i noen som helst slags ny kjøler i det gamle kabinettet.

 

 

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde aldri giddet å lagt 1000 kr i en cpu-kjøler, dermed står jeg igjen med noctua av de du har listet opp der. Og jeg ville ikke gått for noctua grunnet den er ufattelig stygg og jeg har vindu i kassa... I min smak og prisklasse finner vi feks H60, Venom og vantage

 

Som sagt, av de du lista opp ville jeg ha gått for noctua sin grunnet pris - ytelse (kjølingsevne)

Lenke til kommentar

Når det gjelder utseende så har det ikke så mye å si for meg. Har ikke noe særlig sansen for vindu på kabinettet uannsett, så i det kabinettet jeg skal ha det i, så blir det ikke vindu.

Tja. Er vel kanskje litt vel over kulen å bruke mye penger på CPU Kjøler, men jeg vil ikke ha noe drit. Jeg vil ha noe som kjøler bra, selv det mest sannsynlig bli Linux på maskina, også blir det vel noe spilling, men allikevel skal CPU Kjøleren være bra.

Lenke til kommentar

Har sett litt på de vannløsningene før. Jeg har gjerne maskinen på i dagevis i strekk, så jeg er ikke sikker på om det er noe å tjene på å begynne å knote med noe sånt. Vurderer selv å kjøpe NH-D14. Ligger på 649,- på Dustin Home. Er litt i meste laget for en kjøler i forhold til prisen på prosessorer nå om dagen, men jeg hater viftestøy, og den skal visstnok klare å holde seg under 30dBA.

Lenke til kommentar

Har Noctua NH-D14 selv, lett å montere og lett å demontere.. Er fire skruer til selve feste og to skruer som du fester kjøleren med. Bruker den på AMD Phenom 2 x6 1055T (overklokket) og er veldig fornøyd med temperaturene under load.

 

Husk at den er stor, og hvis du har høye kjøleribber på rambrikkene dine, så vil den mest sannsynlig kræsje med de.

 

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_d14_manual_en.pdf

Endret av kaasa92
Lenke til kommentar

CPU`en den skal brukes på er en Intel i5 2500k Quad Core 3,3 GHZ. Den skal ikke klokkes. Strømforsyninga som står i maskina er en Thermaltake et eller annet med 850 Watt, også er det 4 Disker, ASUS GTX 560 Ti Top. Også 16 GB Ram. Jeg vet ikke om kjøleribbene er noe særlig store, men det er iallefall 2 par av disse brikkene:

 

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.5v

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599037

 

Det ser ut som det blir dette kabinettet jeg skal gå for, så det bør vel holde greit for en sånn CPU Kjøler eller?

 

Fractal Design Define XL Black Pearl

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610262

Endret av wil
Lenke til kommentar

CPU`en den skal brukes på er en Intel i5 2500k Quad Core 3,3 GHZ. Den skal ikke klokkes.

 

Da kan du ærlig talt bare beholde standard kjøleren. Den er nærmest lydløs ved idle og stille selv ved max load (om du ikke overklokker som du sier).

 

Lite poeng med noen ekstra vifte når du ikke skal overklokke - og det er forsovidt nesten litt trist å høre, for 2500K overklokker som et BEIST! og det har aldri vært så lett å gjøre som på 1155 platformen. Slev automatisk one-click overklokking på hovedkort som har det går lett til 4,2-4,4Ghz (på standardkjøler til og med). Med en skikkelig kjøler som NH-D14 og manuell klokking kan den nå¨rundt 5Ghz.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
CPU`en den skal brukes på er en Intel i5 2500k Quad Core 3,3 GHZ. Den skal ikke klokkes.

Om du har råd til det, noe resten av maskinvaren din tilsier anbefaler jeg det jeg skrev tidligere. Kjøp den største kjøleren du finner og ta bort vifta. Logg litt statistikk over temperatur på CPU og om den bikker 70 grader eller noe i den banen kobler du på vifta på 5V eller 7V ved å snu litt på kablene. Hvordan det siste gjøres svarer google deg raskt på.

Lenke til kommentar

Kunne sikkert beholdt den orginale Intel Kjøleren hadde det ikke vært for at CPU`en blir så sinnsykt varm bare den står i BIOS liksom. Når den er iallefall mellom 50 og 60 grader bare den står i BIOS så tenker jeg at den kryper godt opp mot mellom 60 og 70 når man driver med noe tunge greier. Derfor skal jeg bytte.

Lenke til kommentar

Da har du andre problemer. Luftflyten i kabinettet ditt må være helt elendig.

 

Pass på at du sender alle kablene fra PSU bak platen til hovedkortet og at det er fri flyt fra inntaksviftene til utgangsviftene.

 

Husk at du skal ha mere luft per centimeter INN i kabinettet enn du skal trekke ut - det vil, i de fleste tilfeller, si at du skal ha flere vifter som trekker innover enn vifter som blåser utover. Slik at du får overtrykk i kabinettet.

Lenke til kommentar

Når det er sagt, så har de vannbaserte CPU-kjølerene en fordel i at de monteres direkte på kabinettet. I den forstand er de mindre avhengige av luftflyten i kabinettet, og derfor kan de holde seg mere stabile over lengre tid.

 

I det kabinettet du har valgt har du glatt plass til en H100, for eksempel. Men den koster nok mere enn den smaker.

Lenke til kommentar

Kunne sikkert beholdt den orginale Intel Kjøleren hadde det ikke vært for at CPU`en blir så sinnsykt varm bare den står i BIOS liksom. Når den er iallefall mellom 50 og 60 grader bare den står i BIOS så tenker jeg at den kryper godt opp mot mellom 60 og 70 når man driver med noe tunge greier. Derfor skal jeg bytte.

 

Du vet at når du står i BIOS så kicker ikke flesteparten av strømsparingsfunksjonene på CPUen inn sant? CPUens idle i windows vil være langt lavere enn i BIOS. Dette er helt normalt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

eXa: Jeg kan ikke huske at jeg skrev i første posten er at jeg lurte på hvilken Prosessor jeg skulle kjøpe. Det var CPU Kjøler det var snakk om her IKKE CPU. At jeg valgte 2500k istede for 2500 ble bare, sånn. Jeg bestilte feil første gangen jeg besteilte. Da bestilte jeg faktisk 2500, men etter at ordren ble sletta og sånn, så bestilte jeg riktig.

 

Desutten har jeg satt sammen PC`en, men jeg skal bytta CPU Kjøler og Kabinettet tenkte jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...