Gå til innhold

Selvbygget plexikabinett, kun 120mm vifter 27 bilder


Troxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes nå at du bør gjøre mer utav det. Virker liksom litt for hjemmelaget. Ta vekk ducktape ihvertfall :lol:

 

En ting som som kan hjelpe på utseendet er å lage jevnere kanter! + at du kan lage litt "penere" fester til floppy, dvd/brenner og hdd... helst i plexi!

 

Uansett.. bra jobb

Lenke til kommentar

CPU temp ... i bestefall (uten fanduct/funnel) er 32 grader ved romtemperatur på 25 grader. poenget med å bruke en 120mm er likevel å redusere støy. Nå går trolig Titan viftene på ca 750-900 rpm... og lager bare litt lyd, CPU temp blir ved viftenes minimum max 47 grader.

 

Den ene vifta står og blåser på 3 stk Seagate (IV+ IV +V) med vifte sank HD temperaturene fra ca 50 til ca 30 grader... :-) dette er jeg kanskje mest fornøyd med mht kjøling.

 

Den fjerde utgangen fra rheobus'en brukte jeg til en vifte som blåser på musa, har spilt med det i 5 timer nå og det er et must. Øker ytelsen min 20% i ET.

 

Dette kabinettet ble bygget for å få lys inn (ikke ut/showoff) og lav vekt, reduserte fra 17 til 10 kg.

 

For tiden har jeg en ide til hvordan vekten kan senkes ytterligere 4 kg, uten å gjøre noe spesielt dumt.

 

Floppy bruker jeg ALDRI lenger... har klippet alle powesupplyledninger som passer til floppy. BIOS oppgradering via CD ... ingen problem, se her:

http://www.nu2.nu/bootcd/#clean

 

Takker for tips.. :-)

Troxx

Lenke til kommentar

Kan du gi en mer detaljert beskrivelse over hvordan du lagde festene til HD, HK og CDROM. Har planer om å bygge ett plexi kabinett selv! men jeg lurer på hvordan du fester de forskjellige tingene!

Flott utgangspunkt du har! Kept working!

Lenke til kommentar
Kan du gi en mer detaljert beskrivelse over hvordan du lagde festene til HD, HK og CDROM. Har planer om å bygge ett plexi kabinett selv! men jeg lurer på hvordan du fester de forskjellige tingene!

Flott utgangspunkt du har! Kept working!

 

Ang. HD: Som du kan se av bilde nr 6 og 25 hvis du ser godt etter ser du skruer på baksiden. På innsiden står det 3stk vingemuttere. Patentbåndet er å få kjøpt på f.eks Biltema..

 

Ang CD-rom og PSU: Disse er ca 15cm brede og jeg ville ikke ha kabinettet stort og klumpete. Jeg siktet godt og senket skruene direkte i sidedekslene slik at CD og PSU ble en del av bærebjelkene.. PSU tok jeg lokket av og brukte skruehullene til å feste "lokket", jeg måtte snu PSU 180grader for å få det til.

 

Viftene til HD og CPU er festet direkte i sidedekselet, dette rydder endel plass når jeg åpner boksen.

 

Jeg trengte noen trebjelker for å stabilisere, jeg brukte 12-15mm finer til dette. Dette gir et helt ok utseende, og er en rask og enkel løsning på å få det hele til å henge sammen.

 

Lys og knapper: Jeg har kun on/off knappen og ingen lys (4 stk på rheobus..) Da vet jeg PC'en er på (ehh).. HD'ene (seagate diskene er stillegående, men likevel de som bråker mest) hører jeg, så jeg vet når de jobber. "Soft reset" knappen? hvofor skulle jeg trenge den?

 

IDE-kabler: runde... nei, jeg venter til jeg får SATA.

 

Troxx

Lenke til kommentar

Takk for svaret, er i gang med å planlegge mitt!

 

Hvor tykk plexi brukte du, er 4 millimeter for tynt?

 

Hva er målene på kabinettet ditt?

Hvordan festet du den ene sidedøren (den som er til å ta av)?

Jeg har vurdert å bruke henglser, men jeg tror de må være på utsiden for å få åpnet døren uten å felle ut en bit av døren!

Am i right?

Lenke til kommentar

Syns jeg har lest en plass at Hd'er generelt ikke har så gått av å bli plassert loddrett. Hvertfall så begynte en av mine "eldre" å bråke etter ett par måneder. Plasserte den vannrett som i et normalt kabinett og voila, støy be gone.

 

Men ellers, virkelig bra. At noen synes det ser hjemmelaget ut synes jeg er bare bra. Etter min mening så er det en del av poenget med å lage noe selv.. Ellers kan vi jo bare kjøpe noe ferdiglaget.

 

Jeg vet ikke om du er fan av harryprodukter, men litt lys, rundekabler (akvariumslanger er greit å bruke. Bare kutt opp IDE kablene. Bruk god tid, de er dyre vettu :wink: ) hadde nok gjort litt på utsendet. Noe du kunne ha gjort var å skjule cd/dvd/brenner med litt plexi forran. Slik at de også for litt plexi preg over seg. Vil sikkert ta seg ut.

Og som andre sa, for the love of god/allah/younameit remove the ducktape! Bruke strips, superlim hva som helst bare ikke det. Ser så utrolig fælt ut. Sorry but it's the truth..

 

Good work :wink:

Lenke til kommentar

Har kjøpt plexi i 5 millimeter, og er ferdig med å tegne opp.

Jeg hadde tenkt å bruke stikksag for å sage ut delene, hva brukte du?

 

Hvilke skruer brukte du for å feste de ulike tingene med, f.eks PSU?

 

Takk for bra hjelp og ide!

Lenke til kommentar
Har kjøpt plexi i 5 millimeter, og  er ferdig med å tegne opp.

Jeg hadde tenkt å bruke stikksag for å sage ut delene, hva brukte du?

 

Hvilke skruer brukte du for å feste de ulike tingene med, f.eks PSU?

 

Takk for bra hjelp og ide!

 

Gaffatape som jeg kaller det er en lett og billig måte.. strips ville jeg aldri brukt.

 

Jeg har brukt stikksag med passe dårlig resultat... plexien smelter. Sirkelsag og spesielt båndsag er nok best. Brukte Tid+drill med ok resultat...

 

Mine mål var lav vekt og god tilgjengelighet... synes det forstyrrer med lys..

 

Vertikal vs horisontal plassering av HD.... tja vi får søke på google...

 

Troxx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...