Gå til innhold

Et enkelt spm om bukseseler


Anbefalte innlegg

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen.

 

Hvor stor forskjell utgjør det egentlig? Har du noen bilde-eksempler? (Ikke skeptisk, bare lurer!)

 

Det utgjør en ganske stor forskjell, synes jeg. Med seler kommer nok best til sin rett i en klassisk skået bukse, og ikke de lave som er på moten.

 

Kroppsfasongen vil også spille inn. Jeg som ikke er så slank, ser mye tjukkere ut når jeg bruker belte. Med seler så blir ikke bukselinningen klemt sammen i livet med påfølgende overheng. Det blir heller ikke det visuelle "stoppunktet" som et horisontalt belte er. Seler forlenger de horisontale linjene som en dress består av.

 

De dyreste buksene min (som jeg har fått laget med i Savile Row) er uten beltehemper, men med sideadjusters og knapper til seler.

 

At klær skal henge fra skuldrene og ikke livet, siers å være et sitat av Oscar Wilde, og han hadde jo greie på ett og annet innen bekledning.

 

Hvilke bilder tenker du på? Jeg har ikke noen med og uten belter/seler, hvis det var det du mente.

 

Dag

 

Living the dream! Gleder meg selv til jeg har råd til å dra til Savile Row for å få lagd skreddersydde plagg.

Endret av Christian B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen.

 

Hvor stor forskjell utgjør det egentlig? Har du noen bilde-eksempler? (Ikke skeptisk, bare lurer!)

 

Det utgjør en ganske stor forskjell, synes jeg. Med seler kommer nok best til sin rett i en klassisk skået bukse, og ikke de lave som er på moten.

 

Kroppsfasongen vil også spille inn. Jeg som ikke er så slank, ser mye tjukkere ut når jeg bruker belte. Med seler så blir ikke bukselinningen klemt sammen i livet med påfølgende overheng. Det blir heller ikke det visuelle "stoppunktet" som et horisontalt belte er. Seler forlenger de horisontale linjene som en dress består av.

 

De dyreste buksene min (som jeg har fått laget med i Savile Row) er uten beltehemper, men med sideadjusters og knapper til seler.

 

At klær skal henge fra skuldrene og ikke livet, siers å være et sitat av Oscar Wilde, og han hadde jo greie på ett og annet innen bekledning.

 

Hvilke bilder tenker du på? Jeg har ikke noen med og uten belter/seler, hvis det var det du mente.

 

Dag

 

Living the dream! Gleder meg selv til jeg har råd til å dra til Savile Row for å få lagd skreddersydde plagg.

 

Det som skjer med meg og beltebukser, er at de kan sitte sånn passe ok når jeg går hjemmefra om morgenen, men før lunsj så siger de ned fra kulå (magen), og da ser det ikke ut. Men med seler så holder de seg alltid på plass. Samme hvor mange ganger jeg setter og reiser meg. Jeg trenger ikke heise på buksene eller tenke på hvordan de sitter, for de er der de skal - hele dagen. Det er veldig behagelig, både fysisk og psykisk. Jeg har også satt knapper på de fleste chinosene mine, men på jeans synes jeg det blir litt too much.

 

Å få lage bukser i Savile Row koster ikke det hvite i øyet. Jeg tror jeg har betalt sånn ca 3.000 - 3.500 pr stk ferdig med frakt, moms og toll, litt avhengig av stoffvalget.

 

Med tanke på hvor godt de sitter, og hvor mye penger jeg har kastet vekk på bukser som har vært halvveis, eller ubrukelige etter kort tid, så synes jeg faktisk det er verd det. I alle fall når jeg har en fasong om gjør at det nesten ikke finnes en RTW bukse som sitter bra på meg så vil jeg heller ha noen få fine bukser enn mange halvgode.

 

Dag

Lenke til kommentar

Prisen var absolutt ikke avskrekkende, ihvertfall ikke med tanke på hva prisen er på middelsmådige RTW-bukser. Jeg har lovet meg selv hel dress fra Savile Row i presang når jeg blir ferdig med masteren, og jeg har allerede startet å lage planer i hodet.

 

Tusen takk for alle innspill du kommer med, setter stor pris på det.

Lenke til kommentar

Prisen var absolutt ikke avskrekkende, ihvertfall ikke med tanke på hva prisen er på middelsmådige RTW-bukser. Jeg har lovet meg selv hel dress fra Savile Row i presang når jeg blir ferdig med masteren, og jeg har allerede startet å lage planer i hodet.

 

Tusen takk for alle innspill du kommer med, setter stor pris på det.

 

Selv takk.

 

Hvis du er student så er du sikkert ung nok til å sjekke ut Oswals Boateng, den virkelig fornyeren (og bergeren) av Savile Row. Ypperste kvalitet på arbeidet, men med en morderne twist og en litt strammere stil. For meg er nok den tiden ute, men jeg var på nippet til å kjøpe en "oransjeish" sak fra han for noen år siden. (Som sikkert hadde fått mye tid i skapet.)

 

http://www.ozwaldboateng.co.uk/

 

Jeg har i en del år lurt på om jeg skulle forsøke meg på Thomas Mahon, som har mange års erfaring og skal være litt av en trollmann med skasen. Han er syr ikke lengre i Savile Row, men tar målene der. Veldig solid, og litt kjedelig.

 

http://www.englishcut.com/

 

Ellers er det jo tradisjonelle Gieves and Hawkes, men jeg vet ikke helt. Litt masseprodusert kanskje. Kongen og krompen og mange andre kongelige får sydd sine dresser der. Kul adresse.

 

http://www.gievesandhawkes.com/shop/

 

Dag

Lenke til kommentar

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen.

 

Hvor stor forskjell utgjør det egentlig? Har du noen bilde-eksempler? (Ikke skeptisk, bare lurer!)

 

Det utgjør en ganske stor forskjell, synes jeg. Med seler kommer nok best til sin rett i en klassisk skået bukse, og ikke de lave som er på moten.

 

Kroppsfasongen vil også spille inn. Jeg som ikke er så slank, ser mye tjukkere ut når jeg bruker belte. Med seler så blir ikke bukselinningen klemt sammen i livet med påfølgende overheng. Det blir heller ikke det visuelle "stoppunktet" som et horisontalt belte er. Seler forlenger de horisontale linjene som en dress består av.

 

De dyreste buksene min (som jeg har fått laget med i Savile Row) er uten beltehemper, men med sideadjusters og knapper til seler.

 

At klær skal henge fra skuldrene og ikke livet, siers å være et sitat av Oscar Wilde, og han hadde jo greie på ett og annet innen bekledning.

 

Hvilke bilder tenker du på? Jeg har ikke noen med og uten belter/seler, hvis det var det du mente.

 

Dag

 

Takk for gjennomgangen!

 

Ang bildene så tenkte jeg at hvis noen skulle ha noen med/uten bilder så måtte det være noen med såpass peiling som det du tilsynelatende har ;)

Endret av Allighiero
Lenke til kommentar

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen.

 

Hvor stor forskjell utgjør det egentlig? Har du noen bilde-eksempler? (Ikke skeptisk, bare lurer!)

 

Det utgjør en ganske stor forskjell, synes jeg. Med seler kommer nok best til sin rett i en klassisk skået bukse, og ikke de lave som er på moten.

 

Kroppsfasongen vil også spille inn. Jeg som ikke er så slank, ser mye tjukkere ut når jeg bruker belte. Med seler så blir ikke bukselinningen klemt sammen i livet med påfølgende overheng. Det blir heller ikke det visuelle "stoppunktet" som et horisontalt belte er. Seler forlenger de horisontale linjene som en dress består av.

 

De dyreste buksene min (som jeg har fått laget med i Savile Row) er uten beltehemper, men med sideadjusters og knapper til seler.

 

At klær skal henge fra skuldrene og ikke livet, siers å være et sitat av Oscar Wilde, og han hadde jo greie på ett og annet innen bekledning.

 

Hvilke bilder tenker du på? Jeg har ikke noen med og uten belter/seler, hvis det var det du mente.

 

Dag

 

Takk for gjennomgangen!

 

Ang bildene så tenkte jeg at hvis noen skulle ha noen med/uten bilder så måtte det være noen med såpass peiling som det du tilsynelatende har ;)

 

Jeg fant ikke noe bilder i farta, eller jeg orker ikke rote rundt på nettet. Og bilder av meg selv har jeg ikke lyst å legge ut.

 

Ei bok som jeg synes jeg lærte mye av er denne til Roetzel. Det har du mye av basicen. Den har vært oversatt til norsk, men kan nok være litt vanskelig å finne. Det er haugevis av bøker om emnet,men denne er ganske grei for å få en god oversikt.

post-181154-0-80568000-1314399406_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har den boka stående i bokhylla (på Engelsk, skulle gjerne hatt den på Norsk for å lære norske ord og begreper) og jeg må si jeg liker Alan Flussers "Dressing The Man" bedre. Men absolutt kjekt å ha i hylla. Fin å ha som referanse på enkelte ting.

 

Du kan få låne mi :-)

 

Jeg har Flussers og. Men jeg synes den ikke er så god å finne frem i. Den er gangske så full av informasjon og har mange fine tegninger og er grundigere på farger og hva som passer ulike hud/complexions, men er ikke så sytematisk som Roeltzers. Med mange bilder/illustrasjoner, men jeg synes kanskje den er for amerikansk til til britiske smak.

 

En annen som er mer ungdommelig enn disse to er Daniel Peres: Details Men's Style manual. den har fult av forslag til antrekk. Mer underholdende, ganske satirisk - for ikke si syrlig skrevet (har fmk kikket i denne tro?) og ikke så didaktisk som de to andre.

post-181154-0-28847300-1314401786_thumb.jpg

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

dag1234: Har du tatt master i bukseseler? :tease:

Tror den kunnskapen du sitter på er veldig sjelden, dessverre. Selv har jeg forøvrig aldri brukt bukseseler, men jeg liker å se bukseseler når de blir riktig brukt.

 

Hehe. Neiii, det er nok bare en bachelor, er jeg redd for.

Det er rart alt unyttig man kan fylle hodet sitt med.

 

Jeg kom på et meget viktig poeng; de to fremste knappene (nærmest smekken) må plasseres i linningen like over buksepressen. De to andre 5-6 cm i fra de fremste. Da faller buksene finest.

 

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen. I flere år har jeg bedt om å få sydd på knapper når jeg kjøper dress - hvis det ikke alt er satt på fra produsenten.

 

Dag

 

Fungerer dette med tanke på snittet da? Jeg trodde buksene ble skåret litt annerledes avhengig av om de skulle brukes med belte eller seler?

Lenke til kommentar

dag1234: Har du tatt master i bukseseler? :tease:

Tror den kunnskapen du sitter på er veldig sjelden, dessverre. Selv har jeg forøvrig aldri brukt bukseseler, men jeg liker å se bukseseler når de blir riktig brukt.

 

Hehe. Neiii, det er nok bare en bachelor, er jeg redd for.

Det er rart alt unyttig man kan fylle hodet sitt med.

 

Jeg kom på et meget viktig poeng; de to fremste knappene (nærmest smekken) må plasseres i linningen like over buksepressen. De to andre 5-6 cm i fra de fremste. Da faller buksene finest.

 

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen. I flere år har jeg bedt om å få sydd på knapper når jeg kjøper dress - hvis det ikke alt er satt på fra produsenten.

 

Dag

 

Fungerer dette med tanke på snittet da? Jeg trodde buksene ble skåret litt annerledes avhengig av om de skulle brukes med belte eller seler?

 

Det stemmer. Bukser som er laget for å brukes med belte er laget for å henge fra hoftene, og følgelig vil det ikke fungere like bra med bukseseler på de som det gjør på bukser som er laget for å brukes med seler. Det er ikke dermed sagt at det vil være et problem å bruke det.

Lenke til kommentar

@ Henrikwl: Jo, buksene må ikke være for lave i livet, da blir det rart med seler. Lave bukser er en motesak, og jeg ser frem til den dagen vi atter kan være trygg for at ikke hele utstyret (eventuelt vomma) skal poppe ut over linningen.

 

Klassiske finbukser skal ikke være for lave, men bør henge fra der magen er størst, dvs for de fleste menn ca ved navlen. Det blir penest. Husk at bukser handler mye om vertikale linjer, og for de fleste så betyr det å forlenge de naturlige linjene i figuren.

 

Bukser med legg er spesielt fine med seler, og der vil leggene være med å ytterligere forsterke opplevelsen av vertikalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...