Gå til innhold

Et enkelt spm om bukseseler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok fordi det ikke er fint :) Men kidsa syntes det var kult. Litt som når ungdommen skulle ha ti tusen strikker rundt buksa og bling-bling i øra (død over Ronaldo).

Faktisk er det så lite fint at jeg ikke greide å finne et eneste ordentlig bilde av det på Google. Kan dog være at klokka er for mye til at jeg greier å briljere med Google-ferdighetene mine.

Lenke til kommentar

Folk som er ukomfortable med det de går i er den verste stilen imo. I mine øyne er det bedre å gå mindre pent kledd og se ut som om du virkelig eier antrekket enn å gå pent kledd og se ut som om du har lyst til å bytte til noe annet ved første anledning.

Synes for øvrig det er merkelig at det har blitt slik at bukseseler brukes utelukkende av stilmessige årsaker og ikke pga. dets nytteverdi og originale formål. For å gjøre det enda verre ser man jo som regel bare folk med bukseseler med klips (de som bruker det utelukkende for å se kul ut), noe jeg kun kan se for meg barn bruke.

Lenke til kommentar

Slik skal bukseseler brukes, hvis du lurte:

 

michael-douglas-wall-street.jpg

 

 

Faktisk er disse selene ikke helt korrekte, da de er tydelig for lange for MD. Det ser du på spennene/låsen som er for høyt plassert. De skal være plassert skal være kun få cm over læret for der går de fleste menns mager litt inn, og slik bygger ikke selen mer enn nødvendig. For de av oss som ikke er naturlig slank betyr sånt noe.

 

Skikkelige seler har kun strikk i ryggstykket, og vinterseler er laget av ull, mens sommerseler er av bomull.

 

Lærstroppene bør forøvrig matche skoene eller skjorten. Seler med klips er fy, de er ikke særlig gode og heller ikke pene. Men moderne er de visst.

 

De beste selene får man hos Albert Thurston. Med typisk erkebritisk diskresjon er navnet på baksiden av låsen. Her skal ingen si at en flasher luksusmerker.

 

På bildet under er lengden mer riktig.

post-181154-0-54951100-1314375413_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

dag1234: Har du tatt master i bukseseler? :tease:

Tror den kunnskapen du sitter på er veldig sjelden, dessverre. Selv har jeg forøvrig aldri brukt bukseseler, men jeg liker å se bukseseler når de blir riktig brukt.

 

Hehe. Neiii, det er nok bare en bachelor, er jeg redd for.

Det er rart alt unyttig man kan fylle hodet sitt med.

 

Jeg kom på et meget viktig poeng; de to fremste knappene (nærmest smekken) må plasseres i linningen like over buksepressen. De to andre 5-6 cm i fra de fremste. Da faller buksene finest.

 

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen. I flere år har jeg bedt om å få sydd på knapper når jeg kjøper dress - hvis det ikke alt er satt på fra produsenten.

 

Dag

Lenke til kommentar

Det er nok fordi det ikke er fint :) Men kidsa syntes det var kult. Litt som når ungdommen skulle ha ti tusen strikker rundt buksa og bling-bling i øra (død over Ronaldo).

Faktisk er det så lite fint at jeg ikke greide å finne et eneste ordentlig bilde av det på Google. Kan dog være at klokka er for mye til at jeg greier å briljere med Google-ferdighetene mine.

 

Ey ! jeg hadde bling i øret lenge før ronaldo ble pop og moteikon :p

 

Jeg har hatt alt fra bling til ring

 

RIP 1990s :!:

Lenke til kommentar

Bruk seler i alle fall til finbukser, det er noe helt annet når buksene henger fra skuldrene og ikke fra midjen.

 

Hvor stor forskjell utgjør det egentlig? Har du noen bilde-eksempler? (Ikke skeptisk, bare lurer!)

 

Det utgjør en ganske stor forskjell, synes jeg. Med seler kommer nok best til sin rett i en klassisk skået bukse, og ikke de lave som er på moten.

 

Kroppsfasongen vil også spille inn. Jeg som ikke er så slank, ser mye tjukkere ut når jeg bruker belte. Med seler så blir ikke bukselinningen klemt sammen i livet med påfølgende overheng. Det blir heller ikke det visuelle "stoppunktet" som et horisontalt belte er. Seler forlenger de horisontale linjene som en dress består av.

 

De dyreste buksene min (som jeg har fått laget med i Savile Row) er uten beltehemper, men med sideadjusters og knapper til seler.

 

At klær skal henge fra skuldrene og ikke livet, siers å være et sitat av Oscar Wilde, og han hadde jo greie på ett og annet innen bekledning.

 

Hvilke bilder tenker du på? Jeg har ikke noen med og uten belter/seler, hvis det var det du mente.

 

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...